Labels

Wednesday, October 29, 2003

SIAPAKAH ENGINEER?

SIAPAKAH ENGINEER?

Sejak akhir-akhir ini ramai sangat rasanya orang yang mengaku diri mereka sebagai engineer atau jurutera, khususnya dalam bidang teknologi maklumat (IT). Jurutera sistem, jurutera rangkaian, jurutera pengkalan data, jurutera itu, jurutera ini. Mungkin depa ni semuanya lulusan computer engineering kot :-D. Walau bagaimanapun mungkin tak ramai yang tahu bahawasanya tidak semua lulusan kejuruteraan (tradisional) seperti awam, jentera, mekanikal, elektrik dan sebagainya yang layak dan boleh bergelar jurutera. Hanya yang lulus peperiksaan dan temuduga serta mempunyai pengalaman kerja dan di bawah pengawasan jurutera profesional sahaja yang layak bergelar engineer dan boleh memakai “Ir.” Di depan nama mereka. Kata bos saya dulu (seorang Ir), “Ir.” Adalah dari kata ingeniur dalam bahasa Perancis yang bermaksud orang bijak pandai. Rasa-rasanya bidang kejurtuteraan baru seperti teknologi maklumat masih lagi belum diikitiraf sebagai Ir. Oleh Institut Jurutera Malaysia (IEM) dan Lembaga Jurutera Malaysia (LJM). Apatah lagi jika mereka ini hanyalah lulusan yang tidak setaraf dan hanya bekerja dengan diberikan jawatan sedemikian.

Sama seperti doktor yang boleh memakai gelaran “Dr.” ialah yang berdaftar dengan MMA dan telah menamatkan housemanship dengan jayanya. Selain dari itu adalah ‘doktor palsu’ (kecuali bagi orang yang mendapat ijazah PhD). Mengapa ya… ijazah PhD diberikan gelaran Dr. dan bukannya Ir. (orang bijak pandai?) atau suatu gelaran lain seperti “munsyi” dan sebagainya?. Bagi sesetengah ‘engineer’ dalam IT ini, sebenarnya cuma bertaraf juruteknik, iaitu untuk diagnosis dan membaiki beberapa perkakasan komputer. Jika ‘juruteknik’ sudah mengaku ‘jurutera’, maka samalah halnya dengan ‘cashier’ yang mangaku ‘akauntan’ ;-)

---- ilmu hari ini -----

JURUTERA
Orang yg terlatih dalam mereka, membuat dan menggunakan I(menjaga) jentera atau terlatih dalam mana2 cabang kejuruteraan.
KEJURUTERAAN
Kepandaian atau perbuatan mereka atau membuat jentera (jambatan dll)

No comments: