Labels

Friday, October 31, 2003

mesyuarat

MESYUARAT

Dalam dunia pekerjaan, kita kerap benar bermesyuarat. Pagi mesyuarat, petang mesyuarat. Bagi sesetengah bos, jika tak mesyuarat maknanya tidak kerja, walhal bagi anak buah bila mesyuarat, sudah tentu tidak boleh buat kerja dan kerja yang sepatutnya disiapkan terpaksa dilakukan di luar waktu pejabat, di rumah misalnya. Adapun ada juga jenis anak buah yang suka mesyuarat, sebabnya setiap kali mesyuarat, dapat makan free dan jenis yang ini hadir mesyuarat untuk makan sahaja. Dalam mesyuarat, sepatah haram pun tak cakap. Di luar mesyuarat barulah pet-pot pet-pot.

Kehadiran mesyuarat juga akan bergantung kepada siapa yang akan mempengerusikan mesyuarat. Jika general yang jadi pengerusi maka semua jemputan akan hadir dan tidak akan diwakilkan, Jika kolonel jadi pengerusi, maka setakat Mejar sahajalah yang akan jadi wakil turut hadir. Kalau dibaginya Kapten yadi pengerusi, mungkin akan dihantarnya Cuma Sarjan sahajalah. Politik mesyuarat pula biasanya jika nak sesuatu resolusi tu diluluskan, pembawa resolusi akan melobi pengerusi terlebih dahulu sebelum mesyuarat dan bila pengerusi dan setuju mengenai duduk perkara, maka susahlah tangkisan hendak dibuat. Andaikata memang tak sempat nak pergi lobi, atau memang dah tahu pengerusi tidak akan setuju, maka bolehlah melobi pihak lain. Dalam mesyuarat akan berkobar-kobarlah mempertahankan hujah. Andaikata mesyuarat menolak usul tersebut, maka jalan terakhir ialah dengan ‘berpakat’ dengan setiausaha mesyuarat supaya menulis minit dengan agak lembut sedikit. Misalnya ‘mesyuarat meminta supaya perkara ini dikaji semula’ atau ‘perkara ini perlu dibawa ke mesyuarat jawatankuasa terlebih dahulu’ dan sebagainya. Jadi harapan untuk bawa lagi isu tersebut masih cerah (mudah-mudahan pengerusi bertukar…).

Pada kebiasaannya juga, jika pengerusi orang teknikal, maka susahlah hadirin nak faham apa yang dibincangkan, bantai setuju sajalah. Sebaliknya jika pengerusi dari pengurusan (M), biasanya lebih mudah difahami walaupun usulnya adalah kompleks dan mesyuarat tidak akan berjela-jela tanpa keputusan jadinya.

Dalam mesyuarat ini juga, teori 20:80 berlaku. Iaitu 20% hadirin bercakap mengenai 80% perkara dan 80% masa dihabiskan untuk bincang 20% agenda mesyuarat.

Masa tengah busi dulu, mba pernahlah hadir 5 mesyuarat dalam sehari… dunia ni rasanya tak ada apa, kecuali mesyuarat saja. Kini sekadar sekali sehari dan 2-3 kali seminggu kena jadi pengerusi (yang kadang-kadang tak tahu apa yang dimesyuaratkan)

--- mesyuarat ---
perundingan (utk membincangkan sesuatu, atau mencapai sesuatu keputusan), pembicaraan, rapat,

-- kamus dewan

No comments: