Labels

Friday, December 30, 2005

MERAJUK PADA YANG SAYANG

Merajuk pada yang kasih, meminta pada yang ada.

Orang tua-tua zaman dulu kata, merajuk pada yang kasih, meminta pada yang ada. Budak-budak zaman sekarang kata nak makan ayam pergi KFC, nak makan burger pergi Mc.Donald.

Walaupun KFC ada jual burger dan Mc. D ada jual ayam goreng, namun ia tak sama, dan memang tak serupa. Core business Mc.D adalah burger dan core business KFC ialah ayam goreng. Hanya hard core saja yang tahu.

Berdasarkan pepatah bebudak sekarang, MbA kata, jika nak produk perbankan Islam, pergilah BIMB. Jika nak takaful, pergilah Takaful Malaysia.

Mengapa orang Islam pilih produk perbankan Islam dengan bank kafir? Mengapa kita pergi pasar beli ayam sembelih dengan pejual yang tak bersunat?

Sebagai pengajaran kepada mereka yang guna produk perbankan Islam dengan bank bukan Islam ialah apa yang berlaku terhadap seorang peminjam pembiayaan rumah. Mahkamah telah memutuskan bahawa peminjam tidak perlu membayar apa yang dituntut oleh bank, sebaliknya hanya membayar apa yang dipinjam (Termasuk faedah dll). Hakim menyifatkan adalah tidak munasabah perbankan Islam mengenakan tindakan saman yang jauh lebih dasyat berbanding bank konvensional. Penghakiman ini telah mencatat satu sejarah baru dalam perundangan negara.

(lebih mengejutkan kedudukan seorang peminjam di bawah pinjaman yang mengandungi riba jauh lebih baik daripada pembiayaan Islam) Hakim Abdul Wahab Patail

MBA: streamyx dah lulus ... 3 hari kerja lagi baru boleh activate ;-)

Thursday, December 29, 2005

PINDAH KEM

DULU kita ada PC DOS, kemudian MS DOS. PC DOS dah bungkus dan MS DOS diupgrade jadi MS Win. Lepas tu MS Win jadi Win NT. Lepas tu PC DOS nak lawan Win NT maka ia keluarkan OS/2. TApi tak ke mana juga.

Pada masa win tu win ni, Mac dah lama dah jalan pakai mouse. Pendek kata Apple dan IBM PC adalah dua dunia yang berbeda. Namun bila MS dan run dalam Apple, maka tak ada lagilah bezanya....

Dalam dunia PDA, pembangun Apple wujudkan Palm dan MS wujudkan macam-macam spt PPC, PPC2003, WM5 dan macam-pmacam ada. Bila Palm (hardware) dah buat mesin untuk run WM5, maka apakah ertinya?.

Ertinya ialah instead of tunggu Treo 700 yang pakai Windows, lebih baik MBA pakai O2 XDA Exec yang memang dah pakai Win. Sekarang dah pindah kem...

Wednesday, December 28, 2005

INILAH KENYATAANNYA (TERIMA AJALAH )

SAYA tidak ada talian telefon di rumah. Bagaimanakah saya boleh menggunakan Interne?. Misalnya mobile streamyx atau jaring mobile broadband?

Jawapannya ialah

1. Mula-mula encik apply talian telefon
2. Kemudian encik apply streamyx
3. Itu sahaja jawapan yang ada
4. Memang itu sahaja
5. Jangan dengar khabar angin mengenai cara lain, ia adalah karut ...


p.s MBA telah ke TM sabtu lepas dan hari ini telah selesai no.1. Skg tunggu no.2. Sementara menunggu ni kena update blog pakai O2 XDA exec.

salam

Monday, December 26, 2005

KITA MEMANG KERJA SAMBIL LEWA?

MINGGU lepas mba hantar kereta untuk diservis. Setelah bersungguh-sungguh menerangkan apa yang perlu dilakukan kepada mekanik, dia kelihatan tercengang. Akhirnya dia minta maaf sebab katanya pendengarannya kurang jelas sebab demam panas. Dalam hati mba berkata 'alamak engkau ni dijangkiti selsema burung ke?'

Dah demam mengapa tak ambil MC dan berehat kat rumah, tak perlu datang kerja.

Ah sikit jer demamnya, masih boleh bangun lagi, tak perlulah MC. Tangan masih boleh pegang spanar.

Jadi maknanya mekanik tersebut (dan kita juga para pekerja):
1. Memang kuat kerja, demampun datang kerja
2. Memang kerja sambil lewa. samada sihat atau sakit, sama saja.

fikirkan sendiri.

KENDURI KAHWIN & ALUMNI

SEMALAM MbA hadir ke majlis kenduri kahwin yang diadakan oleh bos lama. Dia mengahwinkan anaknya. Di majlis tersebut MbA jumpa ramai orang, yang dikenali atau yang tidak dikenali. Yang pastinya, ramai sekali yang datang adalah yang sama skim perkhidmatan dengan tuan rumah. Beliau bersara setelah menjawat pangkat paling tinggi dalam profesyen teesebut (sudah tentu hanya seorang sahaja dalam sebuah negara dalam satu masa).

Apa yang menariknya bukan kendurinya, bukan pengantinnya, bukan bunga telur, tetapi tetamunya. Walaupun sudah bersara, namun majlis beliau dihadiri seolah-olah beliau masih dalam perkhidmatan, masih berkuasa, masih dalam perkhidmatan.

Apa yang diperhatikan ialah mengenai sense of belonging di kalangan penjawat skim ini. Jika skim lain rasanya kirim salam ajalah... MbA pernah tengok betapa ramainya 'pengampu' yang mengelilingi seorang penting dalam perkhidmatan awam. Namun seminggu selepas beliau bersara, tidak seorangpun yang ambil peduli. Beliau bukanlah bis yang garang sepanjang perkhidmatan, cuma rasanya para pengampu sudah merasakan sesia sahaja membodek orang pencen agaknya.

Jika andainya orang nombor satu dalam skim MbA (siapa agaknya), buat kenduri begitu, berapa kerat bekas anak buah dan junior seskim yang hadir?

Wednesday, December 14, 2005

RABUN .... SEPET .... CEME

LEBIH kurang setahun yang lalu, saya pergi buat cermin mata di sebuah kedai. Kita namakan sebagai kedai "A". Enam bulan selepas itu cermin mata tersebut pecah. Oleh kerana saya perlukan pengganti dengan cepat, saya pergi ke kedai "B" yang berdekatan dengan ofis. Kemudian minggu lepas saya ke kedai "A" semula nak buat cermin dan bingkai yang baru.

Kedai A (setahun lalu):

Cermin (bukan bingkai) awak ni tak bagus. Ia dari cermin yang murah. Saya cadangkan awak tukar kepada cermin jenis xxx yang bagus. Multi-coated, multi focal dan macam-macam lagi. Harga cuma RM700 saja (lensa sahaja). Jika mahu cermin (atau plastik) yang tak pecah, tambah RM200 saja. Akhirnya saya buatlah cermin yang berharga RM700 tu.

Kedai B (enam bulan selepas itu):

Haiya ini lens aa... murah punya. Kita orang tadak juai lagi, ini sangat murah. Kita ingat dalam RM100 saja satu. Tapi sorry kita tak ada stok lagi, mau order juga manyak lama ooo. Yang pecah hanya sebelah, tapi kena ganti dua-dua dengan jenis dan jenama yang lagi bagus. OK saya kasi lu RM500 tukar kira tukar satu pasang sekali. Esok boleh siap.

Kedai A (minggu lepas):

+Berapa abang bayar untuk cermin ini?.
-RM300 saja (aku sengaja tipu...).
+Oh... mahalnya. Ini bukan multicoated. patutnya dalam RM200 saja.
-OKlah macam tu, saya nak buat frame & lens baru, saya mau yg lens RM200 tuu
+Oh... kita tak carry produk ni, ia dah outdated.
-Kalau gitu, you orderlah, lambat tak apa, saya tunggu. RM200 tu jer saya mampu
+No.... dah tak ada stok ni.

Kesimpulan:

Aku jugalah yang rabun, sepet dan ceme dek permainan depa ni.


p.s
Lama tak update sebab tak jumpa Internet kat rumah. Sekarang tengah tunggu Jaring Wireless Broadband.

Tuesday, December 06, 2005

ULAT

Berita radio pagi ini berbunyi 'beberapa orang ulat telah ditangkap di KLIA'.

Ulat-ulat tersebut ditangkap semasa menjual tiket teksi haram kepada manusia di KLIA. Hmmm apa nak jadi kepada manusia agaknya ya?. Ulat dah menguasai kita...

Satu rang undang-undang akan digubal di parlimen untuk membenteras aktiviti ulat.


@cyberjaya

Monday, December 05, 2005

ASTRO ATAU MiTV?

LATELY mba jarang update blog. Sebabnya ialah akses ke Internet sudah berkurangan. Nak 'buat kerja' ni kat ofis, memang 'tak sempat'. Masalah problemnya ialah kat rumah dah tak ada Internet. Sebabnya mba baru pindah rumah. Kat rumah baru (baru pindah, bukan rumah baru), telefon tak ada, jadinya perkhidmatan jalurlebar (broadband) juga tak ada.

Bagaimanakah kita boleh menggunakan perkhidmatan jalurlebar tanpa telefon?

1. Wireless broadband (contohnya jaring). Jika kawasan kita ada liputan
2. Telefon 3G. Perkhidmatan data boleh digunakan pada notebook utk ke Internet
3. Apa lagi ekk?

Berbalik kepada tajuk di atas, ni nak tanya pendapat korang. Kawasan rumah ni siaran TV tidak berapa bagus (walaupun ada antena tinggi & besar). Macamana nak baguskan dia?. Ada orang kata, subscribe saja Astro, tentu siaran akan bagus.... BAiklah, antara Astro dengan MiTV, yang mana lebih sesuai?. Sebabnya MiTV berikan akses Internet sekali, tapi dia paklai antena UHF biasa. Atau ada satu lagi perkhidmatan TV berbayar kat Malaysia ni (lupa nama).

Ada cadangan?.

Wednesday, November 30, 2005

BOGEL SINI BOGEL SANA

ISU terbaru mengenai bogel ialah apabila "berita" menceritakan perihal seorang wanita warga China dipaksa ketuk ketampi dalam keadaan berbogel dalam lokap polis. Heboh satu Malaya bercerita mengenai perkara ini.

Mungkin juga (agaknya) ia juga heboh diperkatakan di negara China juga. Jika ya, memanglah patut. Sebabnya jika ada seorang rakyat kita yang diperlakukan sedemikian (berbogel) oleh imigresen negara asing (Amerika umpamanya), atau diminta anjing menghidunya, maka sudah tentu hebohlah kita membicarakannya. Memang adatlah kan?. Kita akan mempertahankan rakyat kita (sambil mengutuk tindakan buruk negara orang). Jadi memanglah adil jika mereka mempertahankan rakyat mereka dan mengutuk perbuatan terkeji oleh pihak berkuasa kita.

Tapi yang anehnya ialah .... akhbar negara kita yang lebih-lebih, sedangkan duta negara China minta semua pihak bertenang, cool....

Duta China minta jangan perbesar isu

KUALA LUMPUR 28 Nov. - Duta Besar China ke Malaysia Wang Chungui hari ini meminta media tempatan dan antarabangsa termasuk di China serta Taiwan agar tidak memperbesar-besarkan kes wanita warga China yang didakwa diberikan layanan buruk oleh polis.

Beliau berharap perkara itu dapat diselesaikan secara mesra antara kedutaan dan kerajaan Malaysia.

``Bertenang, selesaikannya menerusi saluran diplomatik,'' kata beliau kepada media selepas menghadiri jamuan tengah hari sempena pelantikan Gao Wenkuan sebagai kaunselor Ekonomi dan Komersial Kedutaan Besar China ke Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata kerajaan China berharap Malaysia akan menyelesaikan kes terbabit dengan cara yang sesuai supaya dapat memulihkan keyakinan rakyat China terhadap Malaysia.

Wang berkata China berharap agar kes itu akan diselesaikan secara adil dan sewajarnya, namun yang paling penting sekarang ialah mendapatkan keyakinan pelancong terhadap Malaysia.

Bagaimanapun, katanya, kes yang amat menyedihkan ini merupakan kes individu dan tidak akan menjejaskan hubungan kedua-dua negara.

Beliau turut mencadang kedua-dua buah negara supaya menandatangani perjanjian tenaga buruh agar pekerja buruh China masuk ke Malaysia melalui prosedur undang-undang yang sah.

Katanya perjanjian itu akan membantu mengurangkan kes pekerja tanpa izin China di Malaysia dan kerajaan Malaysia boleh mengenakan tindakan undang-undang terhadap pendatang tanpa izin menurut undang-undang Malaysia atau berdasarkan undang-undang antarabangsa.

Wang berkata bagaimanapun perjanjian itu masih dalam perbincangan dan beliau harap kedua-dua buah negara akan bekerjasama bagi menyelesaikan masalah buruh asing. - Bernama

Tuesday, November 29, 2005

PEGAWAI KERAJAAN MALAS ...

[Penafian: Rencana ini diambil empat-empat segi dari akhbar]

Cetusan Minda: Sistem penyampaian belum cekap


Jika ketua malas jangan salahkan kakitangan bawahan culas bekerja

SEBENARNYA apa yang akan diperkatakan dalam tulisan ini bukanlah perkara baru. Kita sudah tahu dan sudah baca berkali-kali semenjak Pak Lah menjadi Perdana Menteri. Malah mungkin ramai yang sudah terasa jemu mengulang-ulang isu yang sama.

Akan tetapi Pak Lah tidak jemu-jemu mengulanginya sehingga cita-cita dan komitmennya tercapai. Kita pun akan terus merungut-rungut selagi urusan kita dengan agensi dan jabatan kerajaan tidak berjalan lancar dan sempurna.

Justeru kenalah kita membantu Perdana Menteri kerana negara ini negara kita dan yang memerintah adalah bangsa kita. Kita juga mahu mewujudkan kerajaan yang mengamalkan sistem pentadbiran yang cekap, berkualiti dan memiliki integriti. Maka kewajipan kitalah membantu apa yang terdaya. Mengkritik dan memberikan pandangan yang ikhlas dan membina. Pak Lah telah mengisytiharkan, kesediaan beliau menerima pandangan rakyat, meskipun yang mungkin pedih rasanya.

"Agensi kerajaan masih tak cekap". Ini tajuk berita utama Berita Harian 23, November, menyimpulkan ucapan Perdana Menteri pada majlis sambutan Hari Kualiti 2005 Kementerian Keselamatan Dalam Negeri di Putrajaya.

"PM see red over red tape" tajuk utama NST pada majlis yang sama, juga menyimpulkan ucapan yang sama. Kedua-dua tajuk berita ini tidak menyenangkan kita yang prihatin akan masa depan negeri kita dan bangsa kita. Implikasinya besar. Justeru kita tidak boleh duduk diam.

Apabila pegawai syarikat terpaksa jadi pengemis

BERDASARKAN pengalaman peribadi saya sendiri dan orang ramai yang berurusan dengan jabatan kerajaan, kedua-dua kesimpulan ucapan Perdana Menteri ini memang tepat. Bukan saja masalah banyak borang dan tersangat lambat bekerja, sering juga keterangan atau arahan yang diberi, berbeza-beza antara seorang pegawai dengan pegawai lain.

Masih ada jabatan yang tugasnya bertindih-tindan dan sering pula salah menyalah antara mereka. Akibatnya kerja menjadi sulit dan kita terpaksa berulang-alik atas urusan yang kecil dan sedikit saja.

Untuk mendapat kelulusan mengubah syarat dan memecah lot tanah saya – hanya tujuh ekar – sudah dua tahun belum juga mendapat kelulusan. Setiap kali menghubungi pegawai-pegawai yang berkaitan, saya merayu "Tolonglah! Tolonglah!" Jawapannya lembut dan mesra tetapi yang ditunggu belum juga tiba. Bila sudah lulus di peringkat Pejabat Daerah, untuk sampai ke peringkat negeri dan kelulusan Exco, mungkin memakan masa setahun lagi.

Kawan-kawan yang mendapat kontrak membina bangunan atau membekalkan perkhidmatan kepada kerajaan, masih juga menghadapi masalah kelambatan bayaran. Saya tahu betul, ada yang lebih setahun projek disiapkan atau perkhidmatan diselesaikan, bayarannya belum juga langsai. Macam-macam dalih diberikan.

Pegawai bercuti, menghadiri kursus, bermesyuarat, pegawai lama bertukar (yang baru kata dia tak tahu apa-apa) adalah jawapan biasa yang menyebabkan pegawai syarikat terpaksa jadi pengemis dan perlu 'menabur sumbangan'.

Adakalanya diberitahu, surat atau laporan hilang, tolong hantar surat atau laporan baru! Semua ini menunjukkan sistem penyampaian kita masih ditakuk lama juga. Ucapan dan gesaan Perdana Menteri nampaknya masih seperti mencurahkan air ke daun keladi.

Kelambatan membuat keputusan atau bayaran, menyebabkan tambahan kos pengurusan dan kos pembelian barang-barang yang terus meningkat. Inilah antara sebab-sebab mengapa projek kerajaan lambat disiapkan atau terbengkalai. Inilah antara masalah yang dihadapi oleh kontraktor dan pembekal Bumiputera kelas kecil dan sederhana.

Di mana harga diri dan maruah pegawai Melayu dan bangsa Melayu

KATA Perdana Menteri: "There was no excuse for the agencies not to have a efficient delivery system as the Government had invested greatly in equipping them with up-to-date technology." (Tidak ada alasan bagi ketidakcekapan sistem penyampaian agensi, kerana Kerajaan telah berbelanja besar untuk melengkapkan mereka dengan teknologi yang terkini).

Beliau menegaskan; "Jika ketua-ketua jabatan malas dan tidak bekerja, mereka tidak sepatutnya menyalahkan pegawai bawahan yang juga malas. Tidaklah ada guna jika kita berusaha bersungguh-sungguh memperbaiki sebuah motokar jika natnya longgar."

Namun tidak dinafikan, pihak kontraktor atau pembekal perkhidmatan pun ada juga kelemahannya. Dan cerita bahawa ada kontraktor yang tidak layak dapat projek, diberi kontrak kerana ada hubungan dengan orang-orang tertentu, pun masih juga kita dengar berlaku. Pegawai yang cekap dan bagus pun memang ada. Malangnya, yang tidak baik itulah yang jadi cerita.

Peranan wang dalam kegiatan politik kita semakin ketara. Maka sukarlah kita hendak menegakkan pentadbiran yang bersih, berkualiti dan berintegriti.

Majoriti pegawai kerajaan, termasuk ketua-ketua jabatan dan ketua setiausaha kementerian, adalah Melayu. Orang Melayu itu adalah juga orang Islam. Kita kata negara ini warisan nenek moyang kita, maka kita punya keistimewaan. Orang bukan Melayu merasa tidak senang. Akibatnya, jika pentadbiran negara kita buruk, tidak cekap dan korup, tentulah tuduhan itu jatuh ke batang hidung kita – bangsa Melayu! Malu benarlah kita dipandang begitu buruk dan hina!

Maka sukarlah saya hendak menerima tingkah laku pegawai-pegawai kita yang malas, tidak cekap, menyeleweng dan korup. Apakah mereka ini manusia yang tidak punya perasaan dan maruah? Apa lagi kalau mereka boleh 'dibeli' oleh bangsa lain!

Pengaruh buruk politik dalam pentadbiran berkualiti dan berintegriti

BERCAKAP mengenai kualiti dan integriti pegawai kerajaan, mengingatkan saya kepada kualiti dan integriti pemimpin parti kerajaan, khususnya pemimpin Umno. Mereka tidak saja minta dipilih sebagai pemimpin parti, tetapi juga sebagai Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri. Merekalah yang bertangungjawab meluluskan undang-undang, bajet dan rancangan pembangunan.

Mereka juga membuat keputusan projek dan pelaksanaan projek di peringkat Kerajaan Pusat dan Negeri. Mereka terlibat dalam membuat keputusan tender, cadangan projek dan pemilihan pembekal dan kontraktor.

Kita juga melihat pemimpin politik menggunakan pengaruh politik untuk mendapat kontrak kerajaan. Ada di antara mereka memainkan peranan sebagai 'orang tengah' atau 'broker' saja. Maka seringlah kita mendengar kritik, rungutan dan rasa tidak puas hati pegawai dan pengusaha mengenai keputusan dan peranan para pemimpin politik ini. Maka ketidakcekapan dan penyelewengan pegawai ada juga kaitan dan pengaruh daripada kegiatan dan tingkah laku sesetengah pemimpin politik.

Di Indonesia, pada zaman Presiden Suharto, secara rasmi diamalkan peranan yang disebut "dwifungsi ABRI" , iaitu tentera dan polis, di samping tugas ketenteraan dan kepolisian, juga terbabit aktif dalam pentadbiran dan perniagaan. Maka banyaklah berlaku rasuah, penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa.

Dalam zaman Presiden SBY sekarang ini timbul pula istilah "dwifungsi politisi" iaitu pembabitan pemimpin politik – terutama yang memegang jabatan dalam pemerintahan – dalam bidang perniagaan. Ada golongan yang berpendapat, pemimpin politik tidak wajar aktif dalam perniagaan. Maka Presiden SBY sedang meneliti perkembangan ini untuk mencegah terjadi apa yang disebut "oligarki ekonomi".

Di negara kita, semakin hari semakin ramai pemimpin politik terdiri daripada usahawan atau yang ingin jadi usahawan segera. Tanda-tanda menunjukkan, perkembangan baru ini telah membuka lebih banyak kesempatan berlakunya penyelewengan kuasa dan rasuah. Lebih-lebih lagi peranan wang dalam kegiatan politik kita menjadi semakin ketara dan semakin dominan. Jika begitu, semakin sukarlah kita hendak menegakkan pentadbiran yang bersih, berkualiti dan berintegriti.

– Lot 3850 Kampung Sg. Pencala, Kuala Lumpur - 24 November 05.

Sunday, November 27, 2005

SEJAMBAK ANAK-ANAK TANPA IBU

SEPETANG sembang-sembang bersama emak. Duduk atas tangga sambil menunggu masa mengejar waktu.

aku: anak ( ) siapa kat tepi jalan tu mak?

mak: ah itu anak tanpa ibu, dah tak boleh pakai, dah tak ada guna. Ibunya dah hilang entah ke mana.

aku: Eh-eh teruknya ibu dia. Mengapa menghilang? Bapak dia macamana pulak?.

emak: Anak-anak tu tak perlukan bapak. Memang tak ada bapakpun. Tak tahu macamana rupa bapaknya. Kalau ada bapakpun memang tak boleh guna. Memang tak berguna.

hmmmm.... korang tahu anak siapa yang dimaksudkan oleh emak aku?. Jawapannya ialah......






























anak kunci yang kehilangan ibu kunci @ mangga.

Tuesday, November 15, 2005

PUTERI SAYAKO

DI NEGARA kita, ramai wanita (anak dara, janda, balu dan yang seerti dengannya) memang teringin untuk berkahwin dengan raja atau kerabat diraja. Hasilnya mereka dapatlah mengecapi pelbagai tahap kemewahan, kebahagian dan tinggal di istana. Jika tidak dapat memikat raja atau anak raja (Rajasinggam dan yang seerti dengannya, merfeka tak mahu), maka dapat memanda menteri, bendahara dan yang sewaktu dengannya juga sudah memadai. Begitu jugalah halnya dengan lawan mereka, suka sangat mengahwini artis (tak kiralah samada tua atau muda).



Cuba pandang ke Timur, baru-baru ini puteri Sayako (puteri bongsu dan satu-satunya puteri) kepada maharaja Jepun, Akihoto telah memilih untuk berkahwin dengan rakyat biasa dan meninggalkan istana dan segala kelebihan serta keistimewaan sebagai puteri maharaja.

Apakah yang dicari dalam perkahwinan?

myTREO 650
















SAYA telah menggunakan PDA/telefon pintar berikut:-

- Palm IIIc
- IBM WordPad505
- Sony Clie
- iPaq
- Nokia Communicator
- Sony Ericsson 910i
- Treo600
- Treo 650
---> selapas ni apa pulak???

Dari Palm ke Windows Mobile ke Symbian, nampaknya Palm juga yang tetap menawan. Minggu lepas saya mengambil langkah drastik dengan menaiktaraf firmware dari versi lama ke versi baru Treo 650. Risiko yang diambil ini alhamdulillah berjaya dan dapatlah Treo tersebut dengan nyawa baru dan ruang storan serta ingatan yang lebih baik.

Selepas OS dinaiktaraf, kini mulalah gatal nak tambah aksesori pulak:-
Mula-mula nak wireless keyboard macam foto kat atas tu. Kemudian teringin pulak dengan virtual keyboard macam kat kanan tu:-

Monday, November 14, 2005

BUNUH DIRI

DALAM Islam, membunuh diri adalah merupakan suatu dosa, malahan ia adalah suatui dosa besar. Orang yang membunuh diri dikategorikan sebagai kufur dan tidak akan dapat masuk syurga. Walau apapun yang berlaku, walau sebesar manapun masalah menimpa, orang Islam dilarang sama sekali menyelesaikannya dengan cara membunuh diri. Tidak ada sebarang nas yang membolehkan seseorang membunuh diri walau dalam keadaan apa sekaliupun @ darurat. Ini bermakna, sekirannya seseorang itu adalah Islam, dia tidak akan membunuh diri sendiri.

Apa pula hukumnya seseorang (atau segolongan orang) yang menuduh orang Islam lain membunuh diri?. Bolehkah diqiaskan dengan zina?. Berzina adalah merupakan dosa besar. Mendekati zina adalah dilarang. Menuduh seseorang (perempuan yang suci @ tidak melakukan zina) berzina adalah merupakan suatu dosa besar. Maka adakah sama hukumnya seseorang yang menuduh seseorang yang mati (dibunuh?) sebagai membunuh diri?. Wallahualam.

Walau apapun, dari segi moralnya pertuduhan sedemikian amatlah jijik sekali dan tentu bermotifkan perkara lain.

Dalam dunia kewartawanan di tanah air kita ini, tidakkah anda biasa terbaca atau terdengar berita-berita yang sengaja menuduh seseorang (yang telah mati) sebagai membunuh diri?. Apakah motif sebenar golongan penuduh begini?.

Misalnya begini:-

1. Seorang pegawai Jabatan Agama Islam (misalnya) ditemui terbunuh di kawasan tempat letak kereta sebuah pejabat. Beliau dipercayai telah membunuh diri dengan tejun dari tingkat 18 bangunan tersebut. Di sini pemberita telah mendahului para pakar yang boleh menentukan sebab-sebab kematian pegawai tersebut dengan perkataan 'dipercayai'. Pemberita ingin melariskan berita tersebut dengan 'menuduh' ustaz tersebut telah membunuh diri (walaupun belum tentu kesahihannya).

2. Seorang doktor dari Pusat Rawatan Islam (bukan cerita sebenar) telah terbunuh dipercayai telah menembak dirinya sendiri dengan senapang gajah dan bom mortar. Beliau dipercayai meletupkan dirinya sendiri setelah pihak polis mengepung klinik beliau yang dipercayai sebagai tempat menyeludup dadah. Beberapa minit kemudian, pembaca berita membuat suatu pengumuman dengan berkata ' ini adalah berita yang baru diterima': Pihak polis menafikan doktor pakar tersebut telah meletupkan diri sendiri, sebenarnya beliau telah ditembak mati oleh pegawai polis dalam drama tembak-menembak di klinik beliau.

Sebenarnya 'berita yang baru diterima' tersebut telahpun lama diterima, namun oleh kerana sesuatu sebab yang disengajakan, skrip meminta pembaca berita melakonkan adegan tersebut. Iaitu dengan menuduh doktor tersebut telah membunuh diri. Apa muslihatnya?. Hanya Allah yang tahu. Namun kita boleh meneka.... tidak lain tidak bukan supaya beritanya laris. Kelarisan berita telah melangkaui halal-haram dalam kehidupan. Tuduhlah apa sahaja.

Jika diperhatikan..... akhbar yang sering membuat tuduhan begini ialah akhbar Melayu. Akhbar Inggeris rasanya tidak terlalu melalut sangat dalam pemberitaan mereka.

Mungkin ramai pemberita ini yang bersekolah di negara orang putih, mungkin mereka terpengaruh dengan orang asing. Tetapi mereka lupa bahawasanya, membunuh diri di sesetengah bangsa asing adalah merupakan suatu tanggungjawab. Membunuh diri dianggap sebagai hero, bukannya berdosa.

Insaflah...

Sunday, November 13, 2005

JANGAN BERSEDIH

RAKYAT Malaysia, khususnya kakitangan perkhidmatan awam selepas ini sepatatutnya berlumba-lumba mendapatkan dan membaca buku Jangan Bersedih (La Tahzan).

Sebabnya?:-



Hadiah istimewa buku Al-Tahzan daripada rakan karib

Oleh Mustafa Kamal Basri

SUBANG 12 Nov. - Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini menerima kejutan apabila dihadiahkan sebuah buku oleh rakan karib yang menyambut kepulangannya dari Maseru, Lesotho di Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Subang di sini.

Ketibaan Perdana Menteri kira-kira pukul 1.20 tengah hari itu turut disambut oleh para penyokong Barisan Nasional (BN).

Sebaik sahaja turun dari pesawat rasmi kerajaan, Abdullah bersalaman dengan orang ramai.

Beliau kemudian berhenti seketika dan berbual dengan rakan karibnya, Datuk Azmi Hamid Bidin yang turut menyambut kepulangannya.

Azmi yang pernah berkhidmat di bawah Abdullah dalam pentadbiran kerajaan, kelihatan menyerahkan sebuah buku berjudul Al-Tahzan sebagai hadiah kepada Abdullah.

Azmi ketika ditemui berkata, beliau memang berhasrat untuk menghadiahkan buku itu kepada Perdana Menteri, sekembalinya Perdana Menteri dari Lesotho.

Perdana Menteri berada di Lesotho sejak Rabu bagi menghadiri Dialog Perkongsian Pintar Antarabangsa 2005.

Katanya, buku yang dihadiahkan kepada Perdana Menteri itu berupa versi bahasa Melayu yang membawa maksud Jangan Bersedih.

``Saya sudah lama mencari buku itu dan kebetulan Perdana Menteri baru sahaja kematian isteri, Datin Seri Endon Mahmood, saya bercadang untuk menghadiahkan buku itu kepada Perdana Menteri.

``Bagaimanapun, buku yang saya hadiahkan kepada Perdana Menteri itu masih mengekalkan tajuk asalnya dalam bahasa Arab Al-Tahzan dan disertakan tajuk dalam bahasa Melayu Jangan Bersedih.

Menurutnya, buku itu sangat laris jualannya di Indonesia dengan lebih 800,000 naskhah dalam versi Indonesia telah habis dijual.

Azmi berkata, buku itu dalam versi bahasa Melayu diterbitkan oleh Al-Hidayah Publishers di Jalan Ipoh Kecil, Kuala Lumpur.

Pegawai Eksekutif Perhubungan Awam Al-Hidayah, Fazrul Hasan Kamaluddin, ketika dihubungi berkata, buku itu dikarang oleh seorang pensyarah dari Timur Tengah, Dr. Abdullah Aidh Al-Qarni.

Buku versi bahasa Melayu pula diterjemahkan oleh seorang guru agama, Noraini Abu.

Katanya, buku tersebut berkisar mengenai motivasi dan tentang kehidupan seorang Islam.

``Selain diterjemahkan dalam bahasa Melayu, buku itu juga diterjemahkan dalam bahasa Indonesia dan bahasa Inggeris.

``Sejumlah 15,000 naskhah buku itu dalam versi bahasa Melayu telah dijual di pasaran di negara ini,'' katanya.

Fazrul Hasan berkata, ia dijual pada harga RM49 senaskhah (kulit keras) dan RM35 senaskhah (kulit biasa).

MBA dah lama beli, cuma belum baca ....

Friday, November 11, 2005

KALI TERAKHIR

Bilakah kali terakhir anda:-

1. Melawat Zoo?



He he he orang KL mana suka melawat zoo..., malahan ada orang KL yang tyak pernah sampai ke zoo (Zoo Negara). Apatah lagi di hari raya.... Hmmm... saya melawat zoo di hari raya (raya ke-6), sebabnya bawa anak-anak sedara yang datang bercuti ke KL yang teringin sangat nak tengok haiwan di zoo. OKlah fun jugaklah... Lepas tu kami ke Muzium Negara pulak.

2. Baca Novel

Ya.... rakyat MAlaysia hanya baca 2.5 muka surat saja setahun!. Bila kali terakhir anda baca buku?. Hmmmm saya baca novel sementara tunggu masa berbuka dan selepas sahur hingga Subuh. Habis dalam 3 hari semasa kat kampung. OK jugaklah....


he he he Sri Diah kata novel ini belum sampai Alor Setar. Saya cari kat Kuala Terengganu juga tak jumpa, akhirnya saya beli kat Kuala Berang.

3. Menziarahi Pusara

Musim-musim raya ni.... memang ramai yang ke pusara. Macam orang lain jugak.... saya menziarai pusara ayah pada hari raya.


Tapi biasalah kan..... tanah perkuburan orang Melayu ni masyaallah semaknya, kotornya dan segala-galanyalah kan?. Andai kata ada kat Malaysia ni Kubur Cina Muslim, saya rasa ia jauh lebih kemas, cantik & bersih berbanding dengan kubur Melayu. Mengapa ekk?.





2.

Wednesday, November 09, 2005

LAGU ARAB JADI URDU

MENGAPAKAH lagu, khususnya lagu raya yang lama-lama lebih syahdu didengari?, lebih menangkap (lentuk)?, lebih ummph! berbanding dengan lagu-lagu baru?.

Jawapannya mungkin sama dengan mengapa filim-filim P.Ramlee lebih diminati berbanding dengan filem-filem baru. Apa sebabnya ya?.

Anak saya yang berumur 5 tahun cukup suka dengan filem klasik hitam-putih yang ditayangkan di TV, berbanding dengan cerita-cerita semasa (selain kartun). Mengapa ya?. Pengaruh apa?.

Berbalik kepada lagu-lagu raya, ni nak habaq pi yang ada juga penyanyi baru yang cuba nak menyanyikan lagu-lagu lama oleh orang lama (nak gelemer kot). Hasilnya ialah kalau lagu lama tersebut berirama Arab, maka dicincang-lumat lagu tersebut (sebab tak pandai menyanyi), dah jadi macam lagu Urdu.

Hangpa tak perasan ke ada lagu raya yang dah jadi lagu tu?.

Sanisah Huri

Bersabarlah Sayang

Semua insan sedang gembira
Di hari ini sayang
Hari yang mulia
Marilah bersama berhari raya
Hilangkan duka

Lupakan saja kisah yang lalu
Gantikan cerita baru
Agar hatimu waspada selalu
Jangan kau kesalkan
Jangan engkau tangiskan

( korus )
Pada mereka yang tak mengerti
Menuduh dirimu
Di jurang kesalahan saja
Ku tak sampai hati
Biarkan engkau sendiri

Tetapi diriku dan juga temanmu
Yang tahu kisah derita
Dan luka di dada, hanya kuharapkan
Kau harus bersabar
Dan bertenang selalu

( ulang dari korus )

Ini bukan lagu tu....


Ini gambar hiasan.

Tuesday, November 08, 2005

PANTAI OH PANTAI

PPIM (Persatuan Pengguna Islam Malaysia) dipetik sebagai melaporkan:

sebuah syarikat pengurusan hospital, Pantai Holdings Bhd. yang dimiliki oleh korporat bumiputera kemudian dipindah milik kepada bukan bumiputera dan seterusnya dikuasai oleh syarikat Singapura, Parkway Holdings.

``Parkway Holdings turut menguasai dua syarikat konsesi yang ditawarkan oleh kerajaan iaitu Pantai Medivest yang menjalankan perkhidmatan sokongan hospital dan Fomema (perkhidmatan pemeriksaan kesihatan pekerja-pekerja asing).

``Dari sinilah bermulanya sejarah hitam penyingkiran orang Melayu dalam kepentingan syarikat, pembangunan vendor, pengabaian tanggungjawab sosial dan kemungkinan berlaku penyebaran maklumat sulit negara sehingga boleh mengancam keselamatan,'' katanya kepada Utusan Malaysia hari ini.

Menurut Maamor, semua ketua pegawai eksekutif (CEO) bumiputera yang sebelum ini mentadbir hospital-hospital swasta milik Pantai Holdings telah diganti dengan CEO bukan bumiputera.

Perkara yang sama turut berlaku pada pembangunan vendor serta pembekal bumiputera yang telah diambil alih oleh bukan bumiputera.

``Bahkan, ada ura-ura untuk memasukkan sebuah lagi syarikat Singapura yang kononnya mempunyai kepakaran bersama pekerja-pekerjanya ke dalam dua konsesi berkenaan.

``Apa akan berlaku pada kepakaran yang telah dibina selama 12 tahun, perisian yang dibangunkan dan nasib 1,500 jurutera muda yang menjadi tonggak kepada pembangunan dua syarikat konsesi tersebut,'' tegasnya.

Tambah beliau, paling menakutkan ialah kemungkinan penyaluran maklumat sulit terutama data peribadi khususnya orang kenamaan yang boleh diguna pakai bagi memanipulasi keadaan yang boleh diperoleh melalui sistem di Pantai Medivest dan Fomema.

Malah, baru-baru ini, syarikat ini telah diberi konsesi bagi menjalankan projek Total Hospital Information System (THIS) bagi menguruskan data-data hospital serta pesakit di seluruh Malaysia.

``Pemindahan kawalan ekuiti yang memberi kuasa kepada Parkway Holdings untuk mengubah semua polisi Pantai Holdings akan menjadi ancaman kepada keselamatan dalam negara, khususnya apabila THIS mengandungi profil kesihatan ketua-ketua kerajaan Malaysia yang kini terdedah kepada negara luar,'' kata beliau.

Tambah Maamor, satu lagi kelebihan yang dikecapi oleh syarikat Singapura ialah laluan mudah untuk menembusi pasaran Timur Tengah.

``Jika dahulu ia begitu sukar tetapi dengan bertopengkan syarikat tempatan Malaysia, tembok itu dapat ditembusi dengan mudah,'' ujar beliau.

Beliau turut mencadangkan supaya satu badan berkecuali dan mempunyai kuasa untuk memantau semua pengambilalihan berkenaan diwujudkan.

Badan itu juga sewajarnya boleh mewajibkan semua syarikat

Dato' Mohzani Mahathir dipetik sebagai berkata:

beliau tidak terbabit dalam penjualan 31 peratus kepentingan Pantai Holdings Berhad (Pantai Holdings) kepada syarikat Singapura, Parkway Holdings Ltd. (Parkway).

Katanya, sejak 2001, beliau telah menjual sebahagian kepentingannya dalam Pantai Holdings kepada Ketua Eksekutif Kumpulan Pantai, Lim Tong Yong.

Seorang penganalisis berkata:

- Syarikat Singapura cuma beli 31%, bukankah 69% lagi pegangan rakyat Malaysia?. Tak ada isu.
- Syarikat Singapura itu bodohlah kalau pecat CEO Melayu yang bagus dan gantikan dengan CEO Cina atau India dan buang vendor bumiputera yang bagus dan gantikan dengan vendor non-bumi yang tak bagus
-Syarikat ini akan lebih bagus, lebih cekap dan mungkin boleh kurangkan kos perubatan dan lebih ramai orang Malaysia (termasuk orang Islam) mampu mendapatkan rawatan di hospital Pantai.

Tukang karut kata:
- Hangpa pikiaqlah sendiri
- Apa dok susah-susah, jangan pergi Pantai, Tawakal sajalah....

Monday, November 07, 2005

BERBALAH UNTUK RAYA

Perbalahan suami isteri balik kampung meningkat


KUALA LUMPUR: Pertengkaran dan perselisihan faham suami isteri mengenai `balik kampung di rumah siapa’ mungkin dianggap remeh bagi sesetengah pihak, tetapi isu itu menyebabkan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) terpaksa menangani dengan bijak agar tidak berakhir dengan perceraian.


Isu balik kampung di rumah ibu sendiri atau mentua yang dirujuk kepada Jawi meningkat sekali ganda setiap kali selepas cuti Aidilfitri. Yang menyedihkan sesetengah kes seperti itu terpaksa dibawa ke Mahkamah Syariah.

Pengarah Jawi, Che Mat Che Ali (gambar), berkata pada waktu biasa, kes perselisihan rumah tangga yang dirujuk kepada Jawi untuk sesi kaunseling kira-kira 20 kes sehari, tapi angka itu meningkat sekali ganda kepada 40 kes sehari pada musim Aidilfitri.

“Sepatutnya persoalan ini dapat diselesaikan dengan tolak ansur, tetapi apabila isteri atau suami berkeras mahu pulang ke kampung masing-masing setiap tahun, perkara kecil ini menjadi besar.

“Memang benar ada kes perselisihan yang dianggap sebagai retak menanti belah, tetapi perasaan tidak puas hati, merajuk dan geram tetap wujud dan boleh menjadi pencetus perbalahan,” katanya kepada Berita Minggu.

Che Mat berkata, masalah itu sudah lama berlaku dan ketika Allahyarham Sulaiman Endut menjawat jawatan Ketua Penolong Pengarah Bahagian Kekeluargaan Jawi, beliau membangkitkan isu ini.

Bagaimanapun, katanya masalah itu terus berlaku hingga beliau berasakan isu ini perlu diketengahkan untuk perhatian masyarakat.

Katanya, kebanyakan perselisihan ini membabitkan kes suami isteri berasal dari kampung yang terletak terlalu jauh seperti satu di utara dan satu di selatan.

Beliau berkata, pasangan terbabit secara sukarela datang untuk mengikuti sesi kaunseling, tetapi ada juga kes yang gagal diselesaikan terpaksa terpaksa dirujuk kepada Mahkamah Syariah.

“Ini biasanya membabitkan kes pasangan yang bertengkar hingga mengeluarkan perkataan yang membawa maksud kepada perceraian,” katanya.


Mengapa orang Cina tak berbalah (tidak diceritakan) untuk balik raya?
- Memang sudah menjadi tradisi orang Cina turun temurun beraya di rumah keluarga lelaki, malahan nama juga ditukar kepada nama keluarga lelaki. Apa lagi nak berbalah.

Mengapa orang Arab tidak berbalah nak balik raya? (atau tidak diceritakan berbalah)
- Sebabnya sama seperti di atas.

Jadi yang berbalah tu sebab apa?
A - Hasutan mertua/sedara-mara
B - Memang jenis degil, suka berbalah
C - Tak nak ikut hukum, tapi ikut kepala hotak sendiri
D - Tak berbalah, tak fun ler raya.

Wednesday, October 26, 2005

LUMBA FOTO MALAYSIA-JEPUN

ANDA nak hadiah?. Khabarnya Beberapa biji kamera digital dan yang sewaktu dengannya akan didermakan. Jika berminat, bolehlah baca seterusnya:-

JICA Alumni Malaysia bercadang untuk mengadakan satu "Lumba Foto" untuk sesiapa sahaja.. HADIAH menarik akan disediakan kpd pemenang. Jadi..... masa anda balik kampung beraya nanti, 'tangkaplah' gambar banyak-banyak. Pergilah ke Taman Jepun. Suruhalah anak sedara pakai kimono. Masaklah tempura. Pakailah Yukata yg mak angkat bagi. Ambil gambar banyak-banyak. Atau......... carilah semula album lama semasa anda di Jepun....... mana2 yg cun tu, hantarkan kepada kami, mana tau anda berpeluang mendapat digital kamera baru sebagai hadiah!. Oh ya.... bagi yang dah berada di Jepun tu, lagilah senang... fotokan saja apa-apa gambar di sana yang ada kaitan dengan "Malaysia-Jepun":-


PERTANDINGAN LUMBA FOTO myJICA


Syarat-syaratnya

1. Foto mestilah mempunyai tema "Malaysia-Jepun", khususnya kerjasama (teknikal, budaya, pelajaran, ekonomi dll) Jepun-Malaysia. Foto boleh diambil di Jepun atau di Malaysia atau di mana-mana sahaja. Alaa…. Bukannya susah, kat Malaysiapun ada taman Jepun, ada orang pakai kimono di Malaysia, ada gadis Jepun pakai kain batik dan macam-macam lagilah.

  1. Foto mestilah mempunyai pixel yang mencukupi untuk kelihatan jelas pada cetakan kertas A4.

  1. Foto-foto boleh dihantar melalui e-mel myjica@gmail.com ATAU dalam CD (format yang boleh dibaca oleh PC) ke alamat:


myJICA – Pejabat JICA Malaysia.
Suite 29.03, Level 29, Menara Citibank, 165 Jalan Ampang, 50450 Kuala Lumpur

4. Foto hendaklah asli. Bukan dicuri.

5. Foto hendaklah beradab sopan. Gambar bogel tidak diterima.

6. Admin berhak menyingkir mana-mana foto yang tidak bersopan.

7. Tiada had maksima penghantaran foto. Peserta boleh menyertakan seberapa banyak foto yang diingini. Walau bagaimanapun setiap peserta hanya berhak memenangi tidak lebih dari satu hadiah sahaja.

8. Foto yang keterlaluan penyuntingan via photoshop (atau apa-apa perisian) akan ditolak. Kami tidak mahu gambar Siti disuperimpose dengan kepala arnab.

  1. Foto tidak boleh dilukis atau ditulis atau ditanda dengan sebarang nama atau hak cipta. Anda masih mempunyai hakcipta terhadap foto anda, walau bagaimanapun myJICA adalah berhak untuk menggunakan foto ini bagi apa-apa tujuan bukan komersial.

  1. Foto yang telah dihantar tidak akan dikembalikan.

  2. Tarikh akhir penerimaan foto ialah 30 November 2005
  3. Foto-foto yang diterima akan disaring untuk menilai tema kejepunannya. Setelah itu ia akan diserahkan kepada panel hakim untuk memilih pemenang. Keputusan hakim adalah muktamad.
  4. Hadiah-hadiah tempat pertama, kedua dan ketiga serta sepuluh hadiah saguhati akan diberikan kepada misteri: (Dari puji-pujian hinggalah ke tambang pergi balik ke Jepun). Terpulang kepada penaja.
  5. Setiap penyertaan mestilah diikuti dgn: Tajuk Foto.

nota: Sebahagian daripada peraturan ini diambil dengan sengaja dari 'lumba foto' GEJU.

Tuesday, October 25, 2005

KENANGAN RAYA 40 TAHUN LALU

EMPAT PULUH tahun nan lalu, wa dah sambut raya (dan puasa yang yok jugaklah). Apakah yang membezakan raya pada tahuan 1960-an dengan raya di zaman millineum ini?. Rasanya raya tu sama saja, cuma orangnya saja yang berbeza kot (dulu budak, sekarang dah jadi bapak budak-budak).

Biasanya halaman rumah kami dan seluruh kampung dihiasi dengan pelita, samada dari tin susu ataupun buluh semenjak malam tujuh likur lagi. Pelita ini biasanya disusun sebaris dan cantik sekalilah pemandangannya. Namun suatu kelainan (rasanya) bagi rumah kami. Ayah selalu letakkan pelita ini berselang seli di kiri kanan jalan sekitar rumah. Sejak kecil lagi aku ni jenis yang kritis agaknya, memberi tahu ayah yang susun-atur pelita begitu tak cantik, cuma tengok rumah orang lain, cantik sahaja susunan pelita mereka. Ayah akan mmeberi jawapan dalam bentuk soalan. "Pelita ini untuk apa?. Untuk cantik atau untuk terangkan jalan untuk orang datang dan kita lalu pada malam gelap?. Jika untuk cantik, lebih baik letak lukisan saja sepanjang jalan itu. Kita kena tengok fungsi dia, bukan kosmetik". Lebih kurang gitulah ayah cakap. Mungkin dari itu jiwa aku telah dididik dengan praktikaliti hinggalah sekarang.....

Seingat aku juga, time raya begini kawan-kawan sebaya semuanya dapat pakai kasut "kulit" (asalkan warna hitam, walaupun ia plastik/baldu/dll, kami panggil kasut kulit ler...). Lagi sekali, sebab praktikaliti, ayah tidak pernah membelikan aku kasut raya warna hitam. Semua kasut yang dibeli ialah kasut sekolah (adoi.... belianya pakai kasut sekolah untuk beraya, tapi apa boleh buat..... itu pegangan ayah yang tidak boleh dipertikaikan).


Nak tentukan tarikh hari raya pada zaman itu sikit punya susah. Kadang-kadang bila dijangka raya, tak raya. Bila jangkaan tak raya, raya pulak. Tarikh hari raya begitu penting diketahui awal oleh penduduk kampung sebab kuih/juadah hari raya dulu adalah berbeza dengan yang sekarang. Biasanya pada pagi sebelum raya, Tokki akan membakar lemang. Dari pagi hinggalah Asar barulah lemang tu masak. Tup...tup hari raya diistiharkan lusa, maka kalau mood masih baik, Tokki akan bakar semula lemang untuk jadikan ia fresh pada hari raya. Jika mood dia kurang baik, atau dia merajuk sebab tak jadi raya, maka dia panaskan sajalah lemang itu untuk juadah raya. Biasanya lemang ini dimakan bersama dengan madu daripada tebu yang diperah sendiri oleh Tokki (sedap tau! .... tapi zaman sekarang entah kat mana boleh dapat benda tu). Biasanya juga emak akan buat tapai pulut 2-3 hari sebelum raya. Jika hari raya terawal, maka tapai itu tidak masak (tidak dihidangkan) dan jika hari raya terlambat, maka tapai tersebut sudah over. Begitu juga dengan sembelihan. Orang kampung akan bergotong royong sembelih seekor lembu sehari sebelum raya. Jika esok jadi raya, maka daging lembu tersebut bolehlah dimakan pada hari raya, jika tidak pada raya tersebut tak adalah daging. Kami bukan ada peti ais untuk simpan daging. Ingat.... bukan tak mampu nak beli peti ais (aku tak pernah dengarpun tentang perkataan peti ais), tetapi sebab kampung kami tidak ada elektrik.

Oh ya.... air batu ketul adalah orang jual sepanjang bulan puasa dan untuk hari raya. Air batu ini dibalut/disaluti dengan habuk kayu yang diperolehi dari sawmill berdekatan untuk melambatkan proses pencairannya.

Pada pagi raya, rumah pertama (dan terakhir kot) yang kami ziarahi ialah rumah Tokki yang berjiran dengan rumah kami. Tokki ni bukanlah Atuk aku (aku tak pernah kenal Tok dan Tokki sebelah emak dan Tokki sebelah ayah). Tokki ini ialah ketua kampung. Cucu-cucu Tokki adalah kawan sebaya aku. Jadi ramailah orang datang beraya di rumah Tokki. Apa kami buat masa raya ni?. Duduk-duduk, salam-salam raya, main mercun, makan kuih dan itu sajalah. Duit raya?. ah itu jam mana ada duit raya.... dapat 20 sen tu kira dah banyaklah. Tapi sesekali bila ayah bawa kami beraya di rumah abang dia (Pak sedara aku lah), maka dapatlah duit RM1. Dia ni ialah Dato' (polis atau mata-mata gelap) dan jarang bekerja dalam negeri. Posting dia selalu di luar negeri (bukan luar negara). Jadi aku tak rapat dengan sepupu-sepupu aku yang ini, sebab budaya kami berbeza (mereka cakap luar.....)

Oh ya... pada malam-malam sebelum raya, aktiviti utama kami buidak-budak ialah main meriam buluh. Kami berlawan dari kampung ke kampung. Lawan tembak-tembak dan dengar meriam buluh kampung mana lagi hebat bunyinya. Sepanjang zaman raya bertahun-tahun tu, tak ada pula berita kemalangan sebab meriam buluh ni. Tokki memberikan perhatian yang tinggi terhadap keselamatan cucu-cucu dia, dia ikat kuat-selamat meriam buluh ni sebelum diluluskan untuk bermain.

Oh ya.... bagi budak yang besar aka remaja, hari raya (biasanya raya kedua), merteka akan pergi tengok wayang...... (TV tak ada ...). Itu sajalah rasanya hari raya 40 tahun yang lalu dan..... balik kampung memang tak ada sebab kami memang duduk di kampung.


SELAMAT HARI RAYA KEPADA SEMUA. MAAF ZAHIR BATIN.

Friday, October 21, 2005

MENGAPA AMERIKA DIBENCI?

[dari Berita harian]
INDAHNYA lagu bergantung kepada siapa yang menyanyikannya. Seorang yang tidak pernah menyanyi misalnya tidak mungkin boleh melakukan keadilan kepada lagu Seroja. Tetapi jika Mawi mendendangkannya sudah tentu ramai terpegun.

Karen Hughes bukan seorang penyanyi tetapi bekas wartawan televisyen yang kini menjadi senjata utama Presiden George W Bush dalam menawan hati dunia Islam. Selepas menjelajah Timur Tengah bulan lalu, esok Hughes akan memulakan lawatannya ke Malaysia selepas mengunjungi Indonesia.

Misinya adalah untuk ‘mendengar dan belajar’. Tumpuannya untuk memahami mengapa imej AS begitu buruk di kalangan dunia Islam. Lagu yang mungkin didendangkannya ‘Amerika Bersamamu.’

Hughes adalah bekas penasihat Bush ketika penggal pertama beliau di Rumah Putih sehingga 2002. Malah, Hughes menasihati Bush sejak beliau menjadi Gabenor Texas.

Selepas tiga tahun memberi tumpuan kepada urusan keluarga di Texas, Hughes kembali ke Washington sebagai Setiausaha Rendah bagi Diplomasi Awam di Jabatan Negara sejak Mac lalu untuk membantu bos lamanya yang jelas menghadapi masalah imej, terutama di dunia Islam.

Tugas Hughes amat berat, malah ada kolumnis di AS sendiri menyatakan mustahil. Mereka yang memegang jawatan sama sebelumnya, Charlotte Beers dan Margaret Tutwiler – bukan calang-calang orang dalam dunia pengiklanan dan komunikasi - tetapi hasil yang dicapai terhad.

Hughes jelas mempunyai kelebihan. Sebagai penasihat lama Bush, sudah tentunya beliau mempunyai akses kepada presiden.

Segala yang didengar dan dipelajari dalam jelajah dunia Islam yang sedang dilakukannya sekarang, besar kemungkinan sampai kepada pengetahuan Bush.

Bagaimanapun, daripada apa yang dilaporkan mengenai jelajah sulungnya ke Timur Tengah bulan lalu, perkara yang disampaikan mungkin tidak semerdu yang mahu didengar oleh Bush.

"Hughes melihat tetapi tidak mampu menakluk" tajuk sebuah kolum pendapat media Arab. Ada yang menyatakan secara sinis usaha Hughes tidak lebih daripada langkah ‘PR’. Ada pula yang menyatakan beliau tiba "kononnya untuk menawan hati tetapi sebaliknya menumbuk perut" dengan komennya.

Kebanyakan di Mesir, Arab Saudi dan Turki mengalu-alukan kedatangan Hughes. Lebih daripada itu, ramai menghargai usaha diplomat itu untuk mendengar sebanyak mungkin pandangan dalam masyarakat Islam, termasuk berhubung isu wanita daripada mereka yang ‘bertudung’ dan ‘yang tidak bertudung’.

Mesej yang disampaikan kepada Hughes dalam lawatannya ke Timur Tengah adalah dunia Islam rata-ratanya bukannya anti-AS tetapi anti dasar AS, itu pun bukan matlamat dasar itu sendiri tetapi cara ia dilaksanakan.

Sebagai contoh, matlamat AS mewujudkan negara Palestin yang bebas dan berdaulat. Ramai umat Islam bersetuju dengan matlamat itu, tetapi apa yang mahu dilihat ialah pencapaiannya secara adil dan saksama kepada penduduk Palestin dan Israel.

Begitu juga isu Iraq dan Afghanistan. Sekurang-kurangnya kini dialog sudah dimulakan dan harapannya ia bukan sekadar bercakap tetapi saling mewujudkan persefahaman yang mendalam.

Thursday, October 20, 2005

AL-FATIHAH & BERITA PALSU


Al Fatihah buat isteri Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, Datin Seri Endon Mahmood yang meninggal dunia di kediaman rasminya Seri Perdana di Putrajaya jam 7.55 pagi tadi.

Allahyarham berumur 64 tahun meninggalkan dua orang anak.

Jenazah Allahyarham akan dibawa ke Masjid Putrajaya untuk disembahyangkan pada waktu Asar, sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam di Precint 20, Putrajaya.


Di samping itu, heboh satu Malaya orang memperkatakan yang Tun Ghafar Baba juga telah meninggal dunia. Berita ini kemudiannya dinafikan oleh pihak-pihak berwajib. Mengapa orang kita suka sangat menyebar berita palsu?. Apa yang mereka dapat? Di manakah keuntungannya menyebar berita palsu?

Wednesday, October 19, 2005

NUJUM PAK BELALANG

DULU saya pernah meramalkan ala-ala Nujum Pak Belalang, bahawa kedai-kedai gambar tradisional yang tidak mengikuti perkembangan teknologi, bakal ditutup dengan munculnya kamera digital. Ramalan ini berasaskan kepada penutupan pawagam setelah wujudnya VCD, DVD (halal dan haram) dan canggihnya home cinema.

Namun rasanya kedai-kedai gambar ini tidak ditutup. Maknanya ramalan tersebut adalah meleset. Namun begitu kebanyakan kedai gambar yang masih tetap dapat bertahan rata-ratanya adalah yang telah beralih kepada kemudahan digital.

KINI entahlah apa yang hendak diramal dengan munculnya telefon berasaskan Internet atau IP Telephony. Adakah syarikat telekomunikasi yang berasaskan telefon tradisional ini akan bungkus dengan munculnya IP telephony yang murah (kadang-kadang percuma), canggih, mudah guna, mesra pengguna dan serba-serbinya ada?.


Hai belalang.... oh belalang....

Tuesday, October 18, 2005

MENTERI TOILET


siapakah bakal dilantik sebagai menteri toilet yang pertama?

Parti pembangkang mempersoalkan mengapa toilet di parlimen begitu teruk sekali keadaannya, hinggakan pintu rosak, flash tak berfungsi dan paip tidak sempurna untuk dibuka dan ditutup setelah Parlimen diubahsuai dan menelan perbelanjaan sebanyak RM99 juta.

Jawapan dari parti pemerintah ialah, toilet perlu diselenggara dan setiap 25 minit perlu dicuci. Oleh kerana beliau bukan menteri toilet, maka eloklah kita lantik seorang menteri toilet, kemudian kita perlu lantik juga seorang ketua pembangkang toilet.

Monday, October 17, 2005

KELKATU

kelkatu datang
Syakur kejar kelkatu

kelkatu hilang

Sunday, October 16, 2005

NILAI SEGULUNG IJAZAH

PADA zaman sebelum perang dulu, orang tua-tua bercerita sekiranya kita ada duit satu sen, dah kira boleh berbelanja sakan (jika ada 10 sen sudah tentulah mewah agaknya). Sebabnya makanan dijual dengan harha suku sen dan setengah sen sahaja. Namun kini, jika anak-anak ke sekolah dengan berbekalkan RM10 sehari, itu tidak lagi menghairankan. Zaman sekarang mana ada lagi duit suku sen atau setengah sen?.

Dulu juga, bersekolah setakat lulus darjah enam, sudah terjamin untuk dapat menjadi guru. Kini? oh SPM pun belum tentu akan dapat kerja. Begitulah perkembangan zaman meninggalkan kenangan silam.

Tidak berapa lama dulu, jawatan kerani di jabatan kerajaan disandang oleh lulusan SPM. Tetapi kini sudah ramai lulusan diploma dari pelbagai bidang yang menjadi kerani. JPA sudah mengeluarkan surat edaran terbaru, bertarikh 12 Oktober 2005, Surat Edaran JPA : Keutamaan Pelantikan Pegawai Kumpulan Sokongan Yang Mempunyai Ijazah Ke Jawatan Yang Lebih Tinggi Dalam Perkhidmatan Awam . Kandungan surat ini ialah supaya memberi keutamaan kepada pemegang ijazah yang sedang berkhidmat dalam kumpulan sokongan (kerani dan sebagainya) supaya dipertimbangkan ke jawatan yang lebih tinggi dalam kumpulan profesional dan ikhtisas bila ada kekosongan. Ini ialah untuk membolehkan graduan menganggur supaya memohon jawatan kumpulan sokongan dalam perkhidmatan awam. Dalam erti kata lain, jawatan kerani kini memerlukan kelulusan ijazah.

Begitulah nilai segulung ijazah.


Thursday, October 13, 2005

APAKAH ERTINYA PEMULIHAN?

PEMULIHAN berasal dari perkataan pulih.
Pulih bermakna kembali seperti biasa (keadaan asal)
Maka kereta yang rosak dipulihkan
Komputer yang punah dipulihkan
Manusia yang dah tak jadi macam manusia a.k.a penagih dadah dipulihkan
(dengan memasukkannya dalam pusat pemulihan)
Perangai manusia yang rosak a.k.a mat rempit juga dipulihkan

Maka adakah wajar perkataan pemulihan digunakan untuk menjadikan murid yang tidak tahu 3M (membaca, menulis mengira) supaya tahu 3M?.
(lainlah jika asalnya budak2 ni memang dah tahu 3M, tetiba saja depa ni kena rasuk lalu semuanya hilang fikiran dan dah tak kenal apa itu 3M).

Bacalah penggunaan pemulihan di bawah dan semoga anda semua masih sempat lagi untuk dipulihkan:-




Kabinet setuju tambah guru pemulihan

KUALA LUMPUR: Kabinet semalam bersetuju menambah guru pemulihan bagi memantapkan lagi Program Pemulihan Khas murid sekolah rendah bagi memastikan mereka tidak tercicir daripada menguasai 3M atau membaca, menulis dan mengira.

Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sendiri membangkitkan isu berkenaan pada mesyuarat Kabinet berikutan hasil perbincangan beliau dalam Biro Pendidikan Umno.

“Tugas kita sekarang ialah bekerjasama dengan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) untuk memastikan bahawa jawatan itu diisi dan guru ditempatkan di sekolah yang dikenal pasti mempunyai ramai murid yang perlu dipulihkan.

“Malah, Bahagian Pendidikan Khas menerusi Program Pemulihan Khas memang sudah diarah memantapkan lagi program mereka,” katanya selepas merasmikan Majlis Wacana Ilmu Guru-Guru Pendidikan Islam Malaysia Peringkat Wilayah Persekutuan di Masjid Wilayah Persekutuan, di sini malam tadi.

Beliau mengulas dakwaan Datuk Mohd Sarit Yusoh (BN-Temerloh) ketika perbahasan di Parlimen kelmarin bahawa ada lebih 100,000 murid Tahun Dua hingga Enam sekolah rendah di seluruh negara tidak mempunyai kemahiran 3M.

Katanya, angka itu mewakili tiga peratus daripada keseluruhan murid sekolah rendah negara ini.

MARAHKAN KELAMBU NYAMUK DIBAKAR

Bantuan lambat, mangsa gempa bumi belasah petugas
MMUZAFFARABAD: Kerana terdesak dan marah akibat terlalu lama menunggu, mangsa di kawasan paling teruk dilanda gempa bumi Sabtu lalu, menyerbu kenderaan yang membawa bantuan sehingga ada petugas bantuan dibelasah. Kemarahan penduduk tempatan memuncak di ibu kota wilayah Kashmir, Pakistan ini berikutan kelambatan bantuan, yang mula tiba semalam, lima hari selepas kejadian berlaku. berita penuh

(Bercakap memang mudah, sebab lidah tidak bertulang)
Telah ditakdirkan gempa bumi berlaku dan memang sudah tersurat bantuan lambat sampai. Maka untuk tidak menyalahkan takdir, salahkanlah sukarelawan yang membawa bantuan. Pukullah mereka, bunuhlah mereka. Dengan ini moga-moga bantuan lain lagilah cepat sampai agaknya. Rata-rata mereka adalah orang Is*** yang baik.

Cuba bandingkan dengan bencana yang menimpa orang-orang kaf** semasa serangan taufan Rita tempoh hari. Bantuan juga lambat sampai, presiden juga leka, tapi mereka pukulkah orang yang membawa bantuan?.

Sesungguhnya tida kata-kata untuk membezakan suasana begini dan perbezaan perangai yang begitu.

Allahakbar. Lindungilah hambaMu ini dari sebarang musibah dan bencana.
Amin.

Wednesday, October 12, 2005

BILA RASA GEMBIRA

bila rasa gembira petik jari,
bila rasa gembira tepuk tangan,
bila rasa gembira beginilah caranya ......

bila susah hati, ramai orang akan makan banyak-banyak
bila susah hati, ada orang tak lalu makan.

hari ini mba gumbira: sebab tu tak mahu tulis entri.

Tuesday, October 11, 2005

KONFIUS: PEMIKIR ATAU PELAKSANA



Bolehkah sesiapa beritahu dengan tepat siapakah yang membina bangunan ini?.
Ya siapa dia agaknya yang boleh menuntut bahawa menara berkembar ini mereka yang bina?.

arkitek atau jurutera atau juruukur bahan atau politikus atau tuan tanah atau boroh kontrak atau siapa?.

mba dah mula konfius......

mba adalah seorang pembacuh simen bagi projek ini dan telah membacuh berkoyan-koyan simen di sini. mba bangga jadi pembacuh simen dan bangga hasil kerja tangan ini telah tersergam indah menara ini. Jadi mba pun adalah saham dalam pembinaan bangunan ini. Namun bolehkah mba katakan yang bangunan ini mbalah yang bina?.

kini mba telahpun dinaikkan pangkat dan tidak lagi dibenarkan untuk membaancuh simen. Tugas mba sekarang ialah berfikir dan memikir mengenai soal bancuh simen ini. mba kena fikir macamana bancuh simen cara moden, macamana nak buat campuran simen yang lagi kuat tapi murah, kena fikir macam-macam fasal simen. Ya setakat fikir saja. Oleh kerana orang bawahan mba tidak ada yang semahir mba membancuh simen, maka bila mba fikir sejuta kalipun, simen yang dibancuh tetap juga tidak begitu memuaskan. Lantas sekali-sekala mba kena bancuh sendiri simen tersebut. Jika setakat nak fikir sahaja, kuasa fikir gagal untuk membancuh simen-simen tersebut.

ahhhh..... mba konfius lagi, samada nak jadi ahli fikir atau pembacuh simen.

Monday, October 10, 2005

benarkah SYAITAN DIRANTAI?

MALAM tadi berterawih di Setiawangsa. Imam mengumumkan sesiapa yang ada kehilangan kasut, sila jumpa beliau sebab katanya memang ada di kalangan jemaah yang memang kerjanya memang nak mencuri.

Sabda Rasulullah saw.:

"Apabila datang bulan Ramadhan, dibukakan pintu langit dan ditutup pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan."

Agaknya hari dah malam, maka syaitan dah dilepas semula dari rantaian kot?.

Imam juga mengumumkan kepada jemaah yang datang lewat agar bertimbang rasa kepada yang datang awal dengan tidak meletak kereta dengan cara menghalang kereta jemaahn lain dari keluar. Memang jadi adatlah, yang nak sembahyang 8 rakaat akan jadi mangsa kepada para jemaah yang dengan sewenang-wenangnya sahaja meletak kereta di mana-mana ada ruang dan dengan sengajanya menghalang kereta lain dari bergerak keluar.

Agaknya inilah caranya mereka 'memaksa' supaya semua orang sembahyang 20 rokaat kot ;-)

Sunday, October 09, 2005

TAZKIRAH RAMADHAN

Hadis
`Tiap-tiap kebajikan yang di-kerjakan oleh manusia akan dibalaskan 10 kali ganda hingga 700 kali ganda, kecuali puasa dikerjakan oleh hambaKu untuk Aku, maka Aku (Allah) akan membalaskannya.` (Riwayat Abu Hurairah)
Dari http://www.muis.gov.sg

Al Quran
(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Qur`an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). Karena itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur.` .
Al-Baqara 185

Saturday, October 08, 2005

BANK ISLAM RUGI

SEMASA entri ini ditulis, baru saja dengar berita yang Bank Islam kerugian RM400 juta bagi tahun ini. Ah berniaga macam itupun boleh rugi?. Mengapa rugi?. Adakah berniaga secara Islam mesti rugi?. Atau orang Islam memang tidak tahu berniaga? Atau berniaga jika tidak menipu semestinya akan rugi?. Atau sememangnya bank ini ditubuhkan untuk mencari kerugian?. Dulu amanah sahamnya yang dilaburkan secara ISlam sehingga semua modal pelabur menjadi lebur, kini urusan terasnya pulak.

Bagaimana mahu berniaga untuk mendapat keuntungan?.

A. Gajikan ulamak yang alim tapi tak tahu berniaga
B. Gajikan profesional perniagaan tapi tak amal Islam

Heh.... mengapa engkau baising-bising ni?. Ooooo duit aku ada berpuluh ribu kat situ dan nampaknya ia terpaksalah dikeluarkan dan dimasukkan dalam akaun Islam bank kafir pulak selepas ini.

-----
Bank Islam suffers RM500m loss!
New management takes big hit to move ahead afresh

NST Reporters

KUALA LUMPUR, Thurs.
Malaysia’s pioneering Bank Islam Malaysia Berhad is expected to report a RM500 million loss tomorrow — the first time it will go into red territory in its 22-year history.

The new management team is seeking to start afresh by confronting a longstanding problem — a bad loan portfolio accumulated since the Asian financial crisis in 1997.

Executives familiar with the bank’s financial situation said recently appointed Chief Executive Officer Datuk Noorazman Aziz is expected to announce losses at bank level of close to RM500 million and also make a provision of RM750 million for bad debts.

Its four subsidiaries, however, continue to be profitable and are expected to turn in a profit of RM110 million. This means that at group level, BIMB should register a loss of RM370 million to RM390 million.

Noorazman is also expected to announce that the bank’s non-performing loans (NPL) totalled close to 20 per cent of the bank’s assets — far above the market average of about eight per cent.

The executives said Bank Islam would "take the big hit" to move ahead afresh.

"The NPLs have been building up since the crisis in 1998. Danaharta could not take the loans off Bank Islam’s books then because it could not take Syariah-compliant loans," the executives said.

Even as of last year, Bank Islam’s NPLs stood at about 14 to 15 per cent but the clincher came when the bank decided to make its Labuan bank, which was governed by the Labuan Offshore Financial Services Authority (LOFSA), into a subsidiary and took all the loans onto its book.

It then found that the Labuan bank had given out close to RM450 million in loans to companies in Sarajevo and South Africa that had long turned sour. This pushed total NPLs to almost 21 per cent.

The sources said the new management team presented the findings to the board of directors. After much deliberation, they decided to make the necessary provisions and begin with a fresh slate.

• It is very likely that the bank will also have to make a fresh cash call on its shareholders to meet the required minimum capital needs.

• Bank Islam’s shareholders are Permodalan Nasional Berhad (PNB) with 32 per cent, Tabung Haji (30 per cent), Employees Provident Fund (six per cent) and LTAT (> five per cent).

• It is understood that two Middle-East based investors are keen to take up a stake in Bank Islam and there are indications that some of the current shareholders may sell out their shares. The majority stake will, however, remain in Malaysian hands, the executives said.

• Sources said that the Government was disappointed at the lack of risk controls and mismanagement that had led to the huge bad loans portfolio. It had asked the new management to investigate the events leading up to the current situation and ensure that any wrongdoing was punished.

However, it agreed to the reforms and clean-up to be started by the new management team.

Sources said Noorazman was expected to announce the results and the plans going forward within the next two days.

Bank Islam is a name synonymous with Islamic banking in Malaysia. It started operations as Malaysia’s first Islamic bank on July 1, 1983, and was established primarily to cater for the financial needs of Muslims in the country.

Friday, October 07, 2005

TIGA PUASA



tiga puasa
sahur berlauk ubat
syaitan tertambat

Thursday, October 06, 2005

PUASA PERTAMA PENUH EMOSIONAL

TAMAT sudah hari pertama puasa. Horey!!!! 28 hari lagi raya!!!!.

Jam 5:20pm aku bukak pintu bilik (tutup pintu sebab solat Asar jap), wah suasana kat luar sunyi sepi, sorangpun dah tak ada, semua dah balik. Jika hari biasa setakat 7pm tu masih meriah lagi budak-budak programmer yang lemas dalam loops programming mereka. Agaknya hari ni hari pertama nak balik berbuka dengan yang tersayang kot.

Turun ke bawah, ewah kafeteria masih buka dan dimaklumkan akan buka sampai 8pm untuk berbuka. Ini sudah bagus. Tuan punya kafe kata nak try 2-3 hari, jika ada customer, nak teruskan, jika tidak nak tutup sajalah. Ofis mba kat tingkat 5, kafe kat tingkat 2 saja, senang banyaklah macam ni. Jika buka terus sampai sahur kan bagus!.

Sebelum berbuka dapat call dari seorang sahabat. Dia ni orang harapan aku, orang suruhan aku dan boleh diharap untuk tolong aku. Sekarang ni dia penolong setiausaha aku. Panggilan dia ni seolah-olah dia membekalkan aku dengan air mata sebagai juadah berbuka hari ini. Dia muda lagi, tubuh badan steady saja dan baru seminggu balik dari Jepun atas urusan aku yang aku wakilkan kepadanya sebab big bos aku tak izinkan aku keluar negara kerana aku sepatutnya sibuk. Di Jepun dia demam, seminggu di sana kehilangan berat badan 3kg dan bila balik sini dia disahkan berpenyakit kencing manis. Dia dah frust habis, dia belum bersedia lagi katanya, dia banyak lagi benda hendak dibuat, banyak lagi agenda aku yang dia rasa belum dilaksanakan, panjang lagi langkah yang perlu diatur. Namun diabetes dengan skel 14 yang diterimanya menyebabkan dia tertekan yang amat sangat, dah tak mahu buat semua benda, nak resign dari semua jawatan dan tak mau makan semua benda. Waduh-waduh-waduh, berat lagi bahu memikul, tak kurang beratnya telinga mendengar.

Baru-baru ni pula, jiran aku, sparring-partner aku diserang sakit jantung. Suatu pagi, dia bangun tidur, terasa pening. Pening yang lain macam, berputar-putar segalanya hingga tidak boleh bangkit. Kemudian loya-loya dan muntah hingga 20 kali katanya. Dibawa ke klinik dan terus dirujuk ke wad kecemasan HKL oleh doktor setelah mendengar simpton begitu. Oh itu rupanya simpton serangan sakit jantung... dan memang disahkan oleh HKL dia kena heart attack. Badan dia OK, tiap2 minggu main badminton dan kerap kali aku jumpa dia kat KLCC berjoging (aku berjalan jer).

OK.... hari ini pertama kali berbuka sorang-sorang. Bersila sorang2 kat ofis. Bukan banyak kerja, tapi oleh kerana kat luar banyak jem. Nak gi surau kat sini atau masjid kat sana, kat luar tu hujan. Ah berbuka kat bilik sajalah... Seperi tahun2 lepas juga, puasa pertama ini dan beberapa hari lagi, aku akan sakit kepala. Entah migren entah apa, tapi memang sakit (masih sakit lagi ni walaupun baru jaga dari tidur selepas telan ubat). Gejala sakit kepala ini ialah sebab perut kosong. Ia akan berterusan 3-4 hari, kemudian baru OK setelah perut dapat faham agaknya yang habuan untuk dia dah tak ada. Perut oh perut...

Dan seperti tahun2 lepas juga, aku jangka tetamu tak diundang akan datang lagi. Setiap kali puasa dia mesti datang. Sebabnya Encik Gout ni dia pantang bila badan kurang air, dia mai singgah kalu, 3-4 hari dia dok mai, badan kita, kaki kita, lutut kita depa buat macam rumah sendiri saja. Dok halau dengan pain killer ka, dengan apa ka, depa buat tak tau saja. Mudah-mudahan ini tahun (dan tahun2 seterusnya) En. Gout tak usahlah mai singgah sini, pi lah cari orang lain pulak..... cek dah tak larat dah nak tanggung hang.

Orang lain bersahur dengan ayaq kosong, aku tak boleh.... kena bersahur biaq penuh perut sebab kena makan ubat .... macam2 jenis ada...

Selesai berbuka (belum habis azan dah licin semuanya), selesai solat aku menuju ke tempat parking di basement dan aku terperangkap dalam lif. Dalam hati habislah aku, matilah aku sebab pintu lif jem, tak boleh buka. Bersahur dalam liflah aku. Nak buka dari dalam tak boleh, nak jeritpun mana ada orang.... fuyo....padan muka aku. Pas tu kan, aku tekan butang emergency kuat-kuat dan pintu tertutup dan dia meluru ke tingkat 5 dan dia terbuka. Aku tak serik, aku amik lift lain dan turun ke basement. Ini pengajaran suruh guna tangga saja kot lain kali.....

[selesai].

Wednesday, October 05, 2005

SEDIAKAN ROTI UNTUK BERBUKA

HARI PERTAMA Tarawih.

Meninggalkan pejabat selepas solat Maghrib (macam biasa). KLFM memaklumkan MRR2 jem sepanjang jalan, Sungai Besi ke KL jem teruk. Ah jalan mana lagi yang boleh diikuti?. Dari Putrajaya ke tol, macam biasa saja, namun selepas tol jalan mula merangkak. Kalau ikut Jalan Tun Razak ke Jalan Ampang, teramat sesak. Seperti biasa, buat keputusan ikut jalan Istana. Sampai di perkarangan Istana Negara, azan Isya' berkumandang. Nasib baik sempat solat 2 rakaat ikut imam di masjid negara dan menyempurnakan 8 rakaat Tarawih sebelum meneruskan perjalanan ke rumah (belum makan lagi wooo.... kalau esok, maknanya faham-faham sajalah kan?).

Esok bagaimana agaknya?. Ikut ramalan kaji-kesesakan, esok akan lebih sesak dari hari ini. Itu pasai Samy kata, tak perlu lebuh raya, kita semua boleh naik lumbu kereta untuk pergi-balik kerja. Rasa-rasanya esok kena bawa bekal roti banyak-banyak dan sapu saja jem di sepanjang perjalanan untuk berbuka puasa nanti.

Tuesday, October 04, 2005

TURUN PADANG

TURUN PADANG ialah kata-kata paling lumrah kita dengari di Malaya apabila bercakap pasal 'buat kerja'. PM suruh menteri-menteri turun padang. Menteri suruh Wakil Rakyat turun padang untuk tengok masalah rakyat @ pengundi mereka (5 tahun sekali). Pengarah suruh anak-buah turun padang on the ground tengok apa yang sebenarnya berlaku.

Mengapa turun padang?. Biasanya, jika di Malaya, orang ke padang untuk bermain. Padang bola tempat orang main bola. Padang permainan tempat budak-budak bermain. Jadi sudah tentu turun padang bermaksud untuk bermain (bukan untuk bekerja atau menyelesaikan masalah orang lain). Walau bagaimanapun jika tidak untuk bermain, maka turun padang ialah untuk menonton oarng lain yang bermain.

Turun padang mungkin diambil dari kata-kata penjajah berbunyi go to the ground atau go to the field. Jika ia diterjemah ke bahasa kita, ia mungkin bermaksud turun ke bawah @ ground (tak mungkin turun ke atas). Atau pun pergi ke medan, bendang @ field.

Turun ke bawah lebih sesuai berbanding turun ke padang kerana bos-bos biasanya duduk di atas, oleh itu turun ke bawah bermaksud pergi tengok mereka-mereka yang di bawah.

Turun ke medan (field) lagilah tepat. Medan biasanya tempat berjuang. Jadi turun ke medan bermakna pergi berjuang bersama-sama. Ha ha ha ia lebih tepat jika jeneral yang arahkan kolonel pergi ke medan (alahai teringat pada lagu Rafeah Buang pulak .... kanda di medan perang ..... dinda di medan seni .... sama-sama berjuang, sama-sama berbakti.. untuk ibu pertiwi ... )

Pergi ke bendang teramatlah tepatnya. Sebabnya petani memang kerja bendang. Jika PM arahkan wakil rakyat turun bendang, maksudnya jika berat tanganpun, terpalitlah juga lumpur ke badan. Memang berkesan.

Moh.... nyahkan kata-kata turun padang kepada pi bendang.

p.s Ada juga yang turun padang untuk makan atau untuk berniaga atau untuk tujuan2 tertentu, iaitu Padang kat Indonesia sana.

ha ha ha ha.

Monday, October 03, 2005

SIAPA MAT JAN?

DULU ada seorang artis bertanyakan siapa Mahathir?. Sebenarnya beliau bukan tidak kenal orang yang ditanya, tetapi ia adalah agak angk** apabila diri beliau sebagai seorang artis pujaan [agaknya] ingin disamakan dengan PM. Maka kecohlah satu Malaya akan fe'el artis tersebut.

Kini ada seorang bloger tanya siapa itu Mat Jan?. Saya yakin dan percaya bahawasanya beliau bertanya soalan sedemikian bukan ingin menghina atau menyindir, namun beliau benar-benar tidak kenal akan Mat Jan. Apa yang ingin diutarakan ialah mutu soalan tersebut, kaedah ia bertanya [di hadapan publik] dan 1001 selatan lagi.



Oleh kerana artis yang bertanya siapa Mahathir tidak dilucutkan kerakyatan Malaysia yang baru diperolehinya, maka adalah wajar juga barangkali bloger yang bertanya siapa Mat Jan tidak ditarik balik keahlian GEJU beliau. Namun, adakah wajar seorang rakyat Malaysia tidak kenal PMnya?. Sama juga barangkali dengan GEJUis yang tidak mengenali Mat Jan!. Amboi hang Mat Jan.... masih ada lagi GEJUis yang tak kenai hang?.



Mat Jan versi AJ

Sunday, October 02, 2005

COLA: MENGAPA TINGGAL DI KUARTERS TAK DAPAT?

PADA masa ini, agaknya ramai (atau banyak?) rakyat Malaysia yang sedang bergumbira kerana bajet 2006 telah melegakan mereka. Sekurang-kurangnya seorang dah confirm tengah happy sangat ni sebab dia dapat COLA dan juga Elaun Khidmat Awam (EKA) yang dinaikkan. Hmmmm.... tapi MBA dapat RM8000 pelepasan income tax sebab ada dua anak kat IPTA.

Berbalik kepada COLA, ini dialog rekaan yang mungkin akan kedengaran esok:-

A: Tak adil... tak adil.... mengapa staf yuang tinggal di kuarters tak dapat COLA?

B: Memanglah.... sebab COLA kan bermaksud Cost Of Living Allowance. So dah dapat dok kuarters cukuplah tu.

A: Apa engkau ingat Cost of Living tu sewa rumah saja ke?. Orang dok kuarters tak makan ke?. Tak bayar api air ke?. Kereta tak pakai minyak ke?.

B: Ala... kuarters dekat jer. Naik basikalpun boleh. Dok kuarters tak mana perlu bayar tol. Dok kuarters tak perlu makan kat kafetaria yang mahal ni, ko boleh balik rumah masa lunch time. Pendek kata RM150 duit COLA tu cuma utk bayar tol saja bagi yang tak dapat tinggal kat kuarters.

sekian.

Friday, September 30, 2005

PUISI PENDEK TIGA KERAT



asap berkepul
kucing berlari anak
tikus bersorak

Thursday, September 29, 2005

PEJABAT TERBAKAR

Small fire at Health Ministry

PUTRAJAYA: A small fire broke out at the Health Ministry at Parcel E Thursday morning, causing alarm to some 400 staff, who were just about to start work for the day.

The fire at a room on the 10th floor, which housed the ministry’s Training and Human Resources department, destroyed several furniture.

Putrajaya Fire and Rescue Department chief Johari Ahmad said they received a distress call at 7.52am and 18 firemen rushed to the scene in two fire engines.

Firemen assessing the damage from outside the Health Ministry complex in Putrajaya which caught fire early yesterday morning. Inset is a picture of smoke coming out from a window on the 10th floor. - Starpic by Raja Faisal Hishan)
“When we arrived at the scene, thick smoke covered the lobby and corridor of the 10th floor. We managed to control the fire at 8.35pm and about 20 minutes later, the fire was completely put out,” said Johari.


Wednesday, September 28, 2005

HITAM-PUTIH LAGI MENAWAN

MEMBACA blog Abedib mengenai kamera baru beliau "black beuty", memberikan saya idea untuk menulis mengenai kamera digital terbaru saya pula he he he he.



Dulu saya beli Nikon (lupa model - warna hitam). Belum puas lagi pakai, saya dapat Sony Cybershoot P8 (warna putih)dari JICA. Jadi, Nikon tu tersadailah (sekarang dah beri pada SU untuk diguna pakai). Sony ni OKlah, banyak membantu sebab saiz dia kecil, tapi cuma 3.2MP sahaja (dah cukup dah).



Suatu hari bos suruh pergi seminar. Dengan gumbiranya saya pergilah (kat KL, tak yah pi Putrajaya). Aik... punyalah special seminar ni, cuma ada 11 peserta sahaja (jemputan VIP lah agaknya ni). Mula-mula penganjur nak buat lucky-draw, tapi at last tak jadi (sebab hadiah cukup untuk semua orang). You know what?. Depa bagi digital kamera dengan 5.1MP bagi setiap hadirin. Tak cukup dengan itu, siap diberinya pencetak foto lagi.

p.s Ini ada soalan:
Bos suruh pergi seminar. Penganjur beri kamera & printer. Mengikut "hukum", siapa yang berhak ke atas barangan tersebut?.
A - Bos
B - Saya
C - Gomen @ pejabat

Tuesday, September 27, 2005

40 TAHUN LALU (40 Years Ago)

RAMAI Blogers yang menulis mengenai 20 years ago. Kemudian Sis Yan menulis mengenai 30 years ago. Nah ini dia 40 years ago .... (bukanlah tua sangat, tapi sajalah.. hati masih muda).

S: Di mana anda 40 tahun yang lalu?

J: Oh... itu tahun 60an. Masa itu saya di sekolah rendah, dan alhamdulillah saya dah celik huruf pada masa itu.

S: Boleh diceritakan sedikit zaman persekolahan anda pada masa tersebut?

J: Pada hakikatnya ianya susah dan dikelilingi oleh segala kesusahan, namun saya tidak merasa dan menganggapnya susah. Ayah mempunyai sebuah basikal untuk berulang alik ke tempat kerjanya, juga untuk membawa saya bersiar-siar sekali sekala. (Dengar khabarnya, ayah mengorat emakpun menggunakan basikal inilah). ha ha ha.

Saya ke sekolah berbekalkan 20 sen (mewah tu... sebab kawan-kawan saya tidak membawa walau satu senpun). 5 sen untuk tambang bas pergi dan 5 sen untuk tambang balik. 10 sen untuk belanja. Tapi saya 'wajib' menyimpan 5 sen sehari untuk membeli akhbar Utusan Pelajar (20 sen) yang dijual pada setiap Khamis.

Walau bagaimanapun biasanya saya berjalan kaki sejauh 2 batu (bukan 2km) waktu pergi ke sekolah kerana cuaca masih sejuk dan ramai kawan-kawan yang sama-sama berjalan kaki (barangkali mereka tidak berduit untuk tambang). Sekali-sekala pernah juga kami ditompangkan oleh pengurus ladang berbangsa Inggeris menaiki jeep beliau. Mat Salleh ini mengangkut semua budak sepanjang perjalanan ke sekolah sehinggakan macam dalam tin sardin rupanya. Semasa pulang juga saya kerap berjalan kaki kerana mengikuti kawan-kawan yang lebih senior untuk mandi di sungai sebelum tiba di rumah. Hinggalah saya lemas pada suatu hari dan rahsia saya mandi sungai terbongkar dan saya dihadiahkan dengan beberapa das rotan. Adoi!!!

S: Bagaimana suasana persekolahan pada masa tersebut?

J: Oh.... bagi tujuan rekod, saya sentiasa mendapat nombor 1 sepanjang 6 tahun saya di sekolah rendah. Bukannya saya ni pandai, cuma murid-murid lain kurang cerdik dari saya. Di kampung saya kesedaran terhadap pelajaran belum ada pada masa tersebut. Guru besar terpaksa pergi dari rumah ke rumah untuk mencari, memujuk ibu bapa dan mendaftarkan murid yang telah 'cukup umur' untuk disekolahkan. Dalam tahun pertama persekolahan saya, kami cuma tiga (3) orang sahaja. Mengapa? tak percaya?. Kelas 1,2 dan 3 digabungkan sekali dan darjah 4,5,6 dalam satu lagi kelas. Di sekolah ini cuma ada 3 guru, iaitu guru besar, ustaz dan guru bahasa Inggeris. Selepas rancangan FELDA dibuka, barulah sekolah saya dibanjiri oleh ramai murid dan guru yang mula 'menggugat' kedudukan saya sebagai 'murid nombor satu' (masih unggul lagi tuuu).

S: Bagaimana anda menggambarkan kemiskinan?. Ramai tokoh kini menceritakan tentang menjual nasi lemak atau jual kuih di zaman kanak-kanak mereka sebagai simbol kemiskinan dan studi menggunakan cahaya lilin untuk menggambartkan keperitan hidup. Anda bagaimana?.

J: Jual nasi lemak? Jual kuih?. Saya tak pernah buat kerja tersebut.Bukan tak mampu untuk buat nasi lemak untuk dijual, tetapi tidak ada pembeli. Orang-orang kampung hidupnya susah, duit terlalu mahal untuk diperolehi, jual apapun memang tidak laku. Tidak ada pembeli. Saya berjalan kaki ke sekolah bukan semata-mata kerana tiada duit, tetapi tidak ada bas untuk dinaiki. Bas hanya 'turun' sekali waktu pagi dan 'naik' sekali lagi sebelah tengahari atau petang dan trip berikutnya adalah keesokan harinya.

Saya studi menggunakan pelita ayan. Cikgu sibuk menasihatkan saya supaya menggunakan lilin kerana cahayanya lebih putih dan tidak merosakkan mata berbanding cahaya pelita. Namun saya tidak pernah menggunakan lilin sebab bukan semata-mata tidak ada duit, tetapi tidak ada kedai yang menjual lilin yang berhampiran dengan tempat tinggal saya.

S: Anda 3 orang dalam satu kelas, ke mana 2 lagi kawan anda?

J: Kedua-duanya masih ada di kampung. Seorang daripadanya berhenti sekolah setakat darjah enam (kemiskinan keluarga adalah punca utamanya). Sekarang beliau menjadi peneroka FELDA. Seorang lagi tamat SPM dan dapat bekerja sebagai kerani kilang dan sekarang saya rasa sudah 'kaya-raya', telah bina rumah batu (orang kampung berumah kayu).

S: 3 orang guru dalam satu sekolah, apa yang anda pelajari?

J: Kami diajar mengenal huruf, mengenal nombor, kira-kira dan fardhu ain dan bersukan. Ujian dan peperiksaan kurang ditekankan, hinggakan saya hanya tahu tahu adanya peperiksaan penilaian (darjah 5) setelah cikgu pinjamkan saya duit 20 sen supaya membeli pensil 2B dan pemadam untuk mengambil peperiksaan. Dan..... hingga sekarang saya tidak tahu keputusan peperiksaan tersebut.

S: Lagi?

J: ah, lain kali sajalah kita sambung, saya penatlah sekarang ....

Monday, September 26, 2005

Sunday, September 25, 2005

DUNIA GOOGLE

SATU perkhidmatan baru yang dinamakan 'google earth' mendapat pelbagai reaksi dari pengguna seantero dunia.

Bayangkanlah, imej di bawah boleh diperolehi dengan hanya memasukkan katakunci putrajaya sahaja:-


Tiada ulasan lanjut (tiada kata-kata untuk diucapkan)

Saturday, September 24, 2005

HOSTEL: DEBARAN KEDUA

LIMA hari berada di luar pejabat, saya berjaya habiskan novel Hostel: Debaran Kedua. Novel ini adalah merupakan e-novel pertama dari esastera.com yang dibukukan. Ia ditulis oleh 12 penulis dan mengambil masa 13 bulan untuk disiapkan.



bagus ke novel ini?
APA KATA PAKAR TENTANG NOVEL INI...

Sasterawan Negara S. Othman Kelantan:
Antara novel terbaik di alam Melayu yang pernah saya baca...
Karya kreatif yang membawa perubahan baru dalam kesusasteraan Melayu baru...

Prof. Madya Dr. Victor A. Pogadaev (Sarjana Rusia):
Eksperimen itu (penulisan novel Hostel: Debaran Kedua), pertama seumpama itu di Malaysia dan mungkin di dunia...
Saya yang sudah menghabiskan masa hampir empat tahun di Universiti Malaya, berkenalan lebih baik dengan kehidupan di kampus melalui novel ini...


APA KATA PEMBACA TENTANG NOVEL INI...

Amir Mukhriz (Pelajar IPT dan Penulis Muda)
Best! Penceritaan lancar dan terkawal. Banyak "cameo appearances" dari segi nama. Pengajaran diselitkan dengan kreatif.
Bagus untuk memikat remaja kepada karya sastera.

Zeno Dalius (Pelajar IPT dari Ranau, Sabah)
Ceritanya sedap. Saya habis baca dalam empat jam...

Oleh kerana banyak sangat ulasan bagus mengenai novel ini, maka saya tidak berani (bukan takut) untuk menulis sebarang ulasan

Friday, September 23, 2005

BUTA


buta huruf
buta IT
buta hati
buta Quran
buta kayu
ah macam-macam buta ada.



Abang Long dan Amin adalah dua orang kenalan. Kenal tidak begitu rapat, tetapi mereka cepat mesra. Almaklumlah mereka berdua dari daerah yang sama. Suatu hari Abang Long dan Amin telah diminta untuk hadir ke surau kerana ada program 'menghayati al-Quran'. Program ini adalah merupakan program wajib jabatan pada setiap Jumaat.

Dipendekkan cerita, sesampai di surau, ustaz meminta mereka semua (sekitar 30 orang semuanya) mengambil kita suci al-Quran dan membuka muka surat 325. Untuk membantu para hadirin, ustaz suruh cari surah 35 ayat 13 (contih sahaja, sebab dah lupa muka surat, surat & ayat sebenar). Nampaknya hadiri tidak ada masalah langsung dengan arahan tersebut kecuali 5-6 orang kawan-kawan Abang Long dan Amin.

Amin dapat jumpa ayat yang dimaksudkan. Walau bagaimanapun Abang Long gagal, lantas diambilnya Quran Amin dan diminta Amin mencari ayat berkenaan dari Qurannya. Dipendekkan cerita sampai tamat 1 jam majlis penghayatan Quran tersebut, Amin masih gagal mencari ayat yang dimaksudkan dari Quran Abang Long.

Abang LOng menarik bafas lega kerana beliau bukanlah buta huruf jawi/Arab hinggakan tidak dapat baca muka surat dalam Quran. Amin juga berasa lega kerana telah terbukti dia berjaya cari dalam Qurannya (walaupun tidak jumpa dalam Quran Abang Long).

Dipendekkan lagi kisah ini:-
- Quran ustaz tak sama dengan Qurab orang lain (satu Quran dengan yang lain memang tak sama. Ada tulisan besar, ada tulisan kecil, ada tulis tangan, ada tulis mesin - tiada standard dalam penulisan dan penjilidan)

- Amin & Abang Long memang tak oleh baca huruf jawi (boleh baca Quran, cuma tak boleh baca nombor dalam tulisan jawi/Arab.

- MUka surat tersebut memang tak ada dalam Quran Abang Long

* Walau apapun alasannya, bolehkah anda membuka dan mencari dengan tepat jika diminta menuju kepada sesuatu ayat/surah/muka surat Quran?.
















p.s Salah seorang dari mereka berdua dalam majlis tersebut ialah m.b.a :-(

title1

Wednesday, September 21, 2005

KERJA BANYAK

Orang yang banyak bercakap,
banyak silap
Orang yang banyak buat silap,
banyak dosa
Orang yang banyak buat dosa,
masuk neraka

[kalau kerja orang itu ialah memang bercakap,
untuk mencarai rezeki, macamana pulak ekk?]

Orang yang banyak buat kerja,
banyak buat silap

Orang yang kurang buat kerja,
kurang buat silap

Orang yang langsung tak buat kerja,
memang silap
[sebab makan gaji buta - dosa]


SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK
[ada 3 menu berbuka puasa tahun ini]
1- Berbuka kat ofis- kurang tensen
2- Berbuka dalam kereta - kurang sempurna
3- Berbuka kat rumah - hampir mustahil

Walau apa-apa pun, kena sediakan makanan/minuman gak dalam
kereta & kain-baju kat ofis.

Tuesday, September 20, 2005

YANG MANA BETUL

YANG mana betul. Yang mana lebih betul?

A. Buat kerja dengan betul
B. Buat kerja yang betul
C. Buat kerja yang betul dengan betul

ha ha ha sudah terang lagi bersuluh. Namun masih ramai lagi yang buat kerja dengan betul (walaupun kerja tersebut adalah tak berapa betul). Macamana ekk?. Contohnya buat jamuan selamat datang kepada KP baru gitu... KP kata saya tak tau, depa yang buat. Depa ajak saya mai, saya mai lah. Kalau salah tangkaplah depa, saya tak tau, saya tak suruh (lagipun saya baru melapor diri ni ;-). [saya tak suruh juga boleh dibaca sebagai saya tak larang].

Sunday, September 18, 2005

LUAR PEJABAT

JADUAL ringkas perjalanan minggu ini

Ahad (beberapa minit lagi) - memandu ke selatan
Isnin - Kerja kat selatan
Selasa - kerja selatan. Tengahari pulang ke rumah
Rabu - Kerja Putrajaya (setenga hari). Memandu ke selatan tanah air
Khamis - kerja kat selatan
Jumaat - kerja kat selatan, memandu pulang ke KL

* Kalau ada peluang kemaskini blog, OK. Jika tidak, juga OK

Saturday, September 17, 2005

JOM KAHWIN ...!

Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) akhir-akhir ini melakukan pelbagai perkara (yang baik-baik belaka). Baru-baru ini depa memberi bantuan kepada penagih dadah, dan yang terbaru (lagi sensasi) ialah bantuan kepada pasangan yang ingin berkahwin.

Setiap pasangan akan diberikan wang tunai RM6000 (RM3000 seorang) di samping perbelanjaan kenduri-kendaranya diuruskan oleh MAIWP bertempat di masjid Wilayah Persekutuan.

Hmmmm.... jom kahwin!.

---- petikan akhbar ----
Setiausaha MAIWP, Che Mat Che Ali, berkata pihaknya membincang pelbagai aspek, terutama cadangan menambah skim agihan dan had kifayah daripada 17 kepada 30 kategori dinaikkan daripada RM1,024 yang diguna pakai kini.

“Had minimum peruntukan rumah untuk keluarga daripada RM20,000 misalnya mungkin dinaikkan kepada RM30,000, terutama di Labuan kerana mengambil kira kos bahan di sana yang mahal,” katanya.

MAIWP yang ditubuhkan pada 1974, kali terakhir membuat kajian serta mengemaskini dasar dan kaedah pengagihan wang zakat pada 2000 di Paradise Malacca Village Resort, Melaka.

Tujuannya adalah untuk mendapatkan rumusan dan persetujuan mengenai penambahbaikan sistem agihan zakat secara profesional, sistematik, adil dan telus kepada lapan asnaf mengikut keperluan semasa sesuai ketetapan hukum syarak.

Che Mat yang juga Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), berkata antara skim yang diberi penekanan ialah membabitkan program menangani gejala sosial dan kecemerlangan akademik.

“Mengapa kita tidak perkenalkan skim kecemerlangan akademik di Wilayah Persekutuan? Jangan lihat yang kita hendak bantu ini orang miskin saja. Kalau (sesiapa) diluluskan ahli majlis kita luluskan.

“Kita ambil dua hingga tiga ribu pelajar dalam asnaf fisabilillah dalam bentuk kecemerlangan, untuk beri rangsangan bagi mengelakkan kemiskinan,” katanya.

Che Mat menggesa mereka yang layak menuntut hak mereka di MAIWP, termasuk sesiapa yang kesempitan wang untuk berkahwin, kerana pihaknya akan memberikan bantuan.

“Skim kahwin diwujudkan sejak 2000, tetapi setakat ini tak sampai 100 orang yang menerimanya. Kita tidak mahu mereka tidak berkahwin kerana tidak ada duit. Kalau kahwin dapat elak telatah sosial,” katanya.