Labels

Tuesday, October 28, 2003

PENGURUS YANG BAIK

PENGURUS YANG BAIK

“Kita tidak boleh menjadi pengurus yang baik dalam sektor swasta kalau kita gagal menjadi pengurus yang baik dalam kerajaan. Tetapi pengurus yang baik dari sektor swasta apabila menyertai kerajaan, dia akan menjadi pengurus yang baik” – Pahamin Rajab. (Mingguan Malaysia 26 Oktober 2003).

Kenyataan di atas saya rasa adalah sama sahaja, iaitu jika baik di kerajaan, baiklah di swasta dan sebaliknya. Namun gaya susunan ayat ini menunjukkan seolah-olah kalau baik di kerajaan, di swasta belum tentulagi, tetapi jika baik di swasta sudah tentu baik punya di kerajaan. Itulah agaknya hasrat Datuk Pahamin (beliau ialah bos saya sebelum dia jadi ketua setiausaha kementerian perdagangan dalam negeri dan hal ehwal pengguna). Mungkin juga benar kata beliau tersebut memandangkan beliau telah berjaya sebagai pegawai (atau bos) dalam kerajaan dan juga di swasta.

Kerja makan gaji ni, samada di sektor swasta atau kerajaan adalah sama sahaja bagi saya. Ia itu kita mempunyai majikan dan perlu memenuhi kehendak dan keperluan yang telah ditetapkan oleh pihak majikan. Cuma, kebiasaannya objektif sektor swasta ialah keuntungan sedangkan objektif sektor kerajaan ialah perkhidmatan. Walau secekap manapun staf sektor swasta, jika tidak membawa pulangan kepada syarikat, bermakna ia tidak ‘baik’lah. Di sektor kerajaan pula, pegawainya perlu memberikan perkhidmatan dan perlu menghabiskan semua peruntukan tahunan jika dilihat sebagai efisen dalam membuat perancangan dan pelaksanaan. Apa-apa halpun kita masih ada majikan dan semuanya hak majikan. Lainlah jika kita bekerja sendiri, maka tahulah langit itu tinggi atau rendah dan apa orang kata ada kerja ada gaji dan banyak kerja tak ada gaji.

Pokoknya, di mana juga kita berada, kita perlu berbuat baik dan jadilah pegawai yang baik.


-------- kongsi ilmu ---------------
Mengikut Kamus Dewan, pegawai bermaksud:-
1.Orang yg bekerja dgn kerajaan (perusahaan dll)
2. Orang yg berpangkat Leftenan Muda ke atas (dlm tentera) atau Inspektor ke atas (dlm polis)
3.perkakas.



No comments: