Labels

Friday, October 24, 2003

SELAMAT BERSARA DATUK AG DATUK SITI MASLAMAH OSMAN

SELAMAT BERSARA DATUK AG

Malaysia mempunyai 3 AG yang sering menjadi kekeliruan di kalangan orang awam. Ia itu Accountant General, Auditor General dan Attorney General. Hari ini 24 Oktober 2003 adalah merupakan hari ulang tahun kelahiran ke-56 salah seorang daripada AG tersebut yang merupakan bos saya. Hari ini (hari Deepavali juga) adalah merupakan hari pertama beliau di alam persaraan. Semalam adalah merupakan hari terakhir beliau di pejabat sebagai AG.

Saya menulis mengenai persaraan beliau dalam blog ini ialah kerana keperihatinan beliau yang luar biasa terhadap saya (pada anggapan saya). Semalam saya mendengar tiga kali ucapan dari beliau di tiga majlis yang berlainan. Di sebelah pagi kami breakfast bersama-sama di sebuah agensi kerajaan lain kerana majlis menandatangan kontrak. Hanya 3 orang yang mewakili jabatan saya. Di sebelah tengahari saya dijemput dalam jamuan makan tengahari ekslusif yang diberikan oleh beliau kepada staf dan rakan-rakan rapat beliau. Inilah suatu penghargaan yang tidak pernah saya kecapi dalam lebih 20 tahun perkhidmatan saya dengan kerajaan (dalam 5 jabatan/kementerian yang berbeza). Dalam 20 jemputan yang hadir, kesemuanya adalah high-rangking officer dalam skim perkhidmatan AG kecuali saya dan 2 orang pembantu peribadinya. Pada sebelah petangnya pula, mendengar amanat terakhir beliau kepada semua staf. Selepas itu kereta beliau diarak keluar oleh superbike diiringi oleh polis peronda untuk "pulang" ke rumah.

Selamat hari lahir dan selamat bersara Datuk.

No comments: