Labels

Tuesday, November 30, 2004

NOMBOR DUA


DALAM banyak hal, saya meminati nombor 2.
1. Semasa Q kat lampu isyarat: No.2 best (sebab bila hijau saja dapat potong keter no. 1)
2. Kat opis: No.2 best sebab biasanya no.1 kena (marah) dulu.
3. Anak no.2: Best gak sebab anak sulung selalu saja kena macam2. Anak bongsu dah kena buli sebab junior.

Dulu masa saya jadi orang tak ada nombor, ada orang nombor 2 datang jumpa saya. Dia cerita susahlah jadi orang nombor 2. Macam-macamlah kesusahannya. Saya tak beranilah nak lawan cakap dia, sebab dia superscale dan saya timescale. Cuma lawan dalam hati sajalah, "ala kamu jenis gila kuasa, sebab tu tak pernah puas". Sekarang saya dah jadi orang nombor 2. Perkara yang sama telah sebijik berlaku kepada senior saya dulu tu. Itulah tak elok mengata orang...

Menjadi orang nombor dua dalam sesetengah organisasi, sudah dikira powerful (malahan nombor 4 atau 5 pun sudah dikira powerfull juga). Namun ia mungkin merbahaya bagi sesetengah organisasi lain. Saya teringat pesanan Tan Sri Musa Hitam (melalui media) yang diberikan kepada orang nombor dua dalam negara @ dalam parti. Katanya "orang nombor dua, adalah tetap nombor dua. Dia adalah tetap timbalan. Jangan jadi orang nombor dua yang pertama atau orang pertama selepas ketua" No.2 mana boleh menonjol melebihi nombor 1.

Monday, November 29, 2004

GAJAH SAMA GAJAH BERPAKAT



gajah berjuang
kancil mati tersepit
siapa cerdik?


BIASANYA bila gajah sama gajah berjuang, pelanduk mati di tengah-tengah. Entahlah apa pula yang akan terjadi bila gajah sama gajah berpakat?. Adakah ia akan membawa malapetaka lebih besar umpamanya seluruh belukar akan jadi padang jarak padang terkukur? atau kesannya akan lebih baik hinggakan segala unggas masih dapat hidup riang?.

Berita perebutan saham DRB-Hicom oleh dua orang tokoh perniagaan Melayu nampaknya telah menjadi berita utama yang diutamakan dalam kebanyakan akhbar dan juga stesen TV. Entah apa yang pentingnya sehingga ia perlu diutamakan tidak tahulah hamba. Malahan ada juga akhbar yang mengeluarkan berita sensasi mengatakan perebutan telah berakhir dan sianu telah menang dan dianugerahkan sahamnya sebagai berita muka depan. Sekelip mata sahaja berita tersebut telah disangkal kesahihannya oleh pejabat YAB Perdana Menteri. Kemudian timbul berita mengenai kompromi pulak dan sebagainya lagi.

Berita-berita yang tidak pasti begini yang dijadikan berita utama (dan kemudiannya disangkal oleh pihak terbabit) menampakkan betapa lemahnya agensi yang melaporkan berita tersebut. Sebagai pembaca rasanya kita tidak perlu lagi mempercayai @ membeli berita dari agensi seperti itu. Namun.... oleh kerana kita semua ini adalah "mudah lupa" maka kita juga turut seronok dengan berita-berita karut yang dilaporkan.

Gajah sama gajah berjuang, berita juga yang dibaca orang.

Saturday, November 27, 2004

WARNA-WARNA LAMPU ISYARAT DI KL

BAGI penghuni Kuala Lumpur, biasanya berulang alik dari rumah ke pejabat dan dari pejabat pulang ke rumah sudah tidak menjadi apa-apa masalah. Mereka tahu selok-belok jalan, lampu isyarat, simpang, kat mana boleh potong Q, kat mana ada polis dan sebagainya. Tapi bagi "orang KL", biasanya akan sesat kalau ke Petaling Jaya (PJ) ataupun Shah Alam (SA). Di KL ada 3 warna lampu isyarat, iaitu merah, kuning dan hijau. Di mana-manapun itulah warnanya. Apa yang merisaukan saya bila memandu ialah bila melihat lampu merah (kita paling depan). Samada nak berhenti atau meneruskan perjalanan?. Biasanya dalam waktu-waktu tertentu (pagi terutamanya) lampu isyarat tidak digunakan dan polis juga tidak ada. Mereka hanya letakkan kon sahaja yang membolehkan pemandu tidak perlu berhenti pada lampu merah. Bagi pemandu biasa ia tidak lagi ada masalah. Bagi teksi yang sekala-sekali memasuki ke 'luar kawasan' atau memang 'orang luar', kena hon sajalah jawabnya jika berhenti di lampu merah.

Joke dulu-dulu orang kata lampu hijau tu untuk askar, yang kuning tu untuk raja, maka tinggal yang merahlah untuk kita (rakyat jelata). Jika diperhatikan betul-betul, di KL ini ada 2 lagi warna lampu isyarat yang jauh lebih power dari 3 warna tadi. Perasan tak?. Ia adalah warna putih yang menguit-nguit dan juga warna biru yang menyala (juga berbunyi) :)

Friday, November 26, 2004

KITA BUKANNYA WALI


imej ihsan dari Library of Islamic Web Sites

seorang wali
dua saksi yang adil
susahkah kita?


SEMASA saya budak-budak, saya cukup setia kepada arahan orang tua saya. Perangai kesetiaan saya ini kadang-kadang memberikan masalah kepada mereka. Sampaikan ada kalanya mereka menggelarkan saya sebagai wali atau tok wali. Pokoknya adakah kehidupan seorang wali akan menyusahkan orang lain?.

Misal kata ayah saya menyuruh saya ke kedai untuk membeli rokok "playar goli" (players gold leaf). Sebagai anak yang patuh, jika rokok segeret (cigrate) yang ada kat kedai ialah Pall Mall atau 555 (tiga-lima), saya akan pulang dengan tangan kosong dan tidak akan membeli rokok yang disuruh. Sudah tentu ini betul kan?. Tapi bagi ayah saya yang kecanduan rokok, sudah tentu dia akan hisap sahaja apa rokok yang ada, wat ema rokok daunpun. Jadi kesetiaan saya yang lurus bendul atau tiada alternatif ini memang menyusahkan mereka.

Sebenarnya entri ini saya nak kenen kepada orang-orang tertentu yang merungut kerana gagal menghubungi saya melalui telefon. Mereka komplen telefon saya selalu bertunang (engage) dan mesin sahaja yang menjawab. Saya rasa mereka ini sudah naik ke tahap wali agaknya!. Sebab jika manusia biasa, jika h/phone bertunang, bolehlah hantar SMS, atau e-mel atau guna talian tetap atau talian rumah atau fax atau Instant Messenger atau ICQ dan banyak lagi saluran perhubungan. Sekarang barulah saya tahu betapa susahnya berurusan dengan orang yang bertaraf 'wali' ini.

Saya cumalah manusia biasa dan berharap entri ini tidak bermaksud untuk menghina wali Allah atau yang seerti dengannya.

Thursday, November 25, 2004

JALAN-JALAN CARI JUMPA LUBANG



jalan berlubang
lopak di sana sini
cari peluang

JALAN-jalan di jalan raya di KL pada masa ini amat menyiksakan. Hampir keseluruhan jalan di KL telah rosak. Lubang sana lopak sini. Keadaan ini berlaku mungkin kerana hujan yang melanda hampir setiap hari dan jalan dilalui oleh kenderaan berat serta mutu turapan jalan yang bermutu rendah. Walau bagaimanapun pada tahun-tahun yang sudah, hujan lebat juga, tetapi rasanya jalan tidaklah jadi teruk begini. Mungkin tempoh hayat jalan-jalan tersebut dah sampai masa agaknya. Begitu juga dengan tahun-tahun lepas hujan lebat juga, tapi bukit di tepi lebuh raya tidak pulak 'berpakat' nak runtuh. Sungguhpun begitu lubang-lubang sana, runtuh-runtuh sini, kecoh-kecoh semua telah memberi keuntungan juga kepada beberapa pihak. Yang nyata JKR dah dapat semula fungsi asal mereka dalam projek infrastruktur kerajaan yang dulunya 'dirampas' oleh PMC.

Lubang juga ada makna yang lain. "Engkau berilah aku sedikit lubang" bermakna beri peluang atau jalan. Maknanya lubang dan jalan adalah sinonim. :)

Wednesday, November 24, 2004

MENCURI DI SIANG HARI



pungguk menunggu
bulan berganti bintang
pencuri siang



SAYA ingin menyambung topik semalam kerana telah menemui beberapa perkara baru mengenainya.

1. Prinsip pertama: Ambil barang orang lain (bukan hak kita) adalah berdosa:-
Barang saya berada dalam rumah saya (atas lantai) dengan rumah tidak berkunci dan pagar tidak berkunci. Ada orang datang ambil dan ia bukan mencuri?.

2. Cerita benar semasa di UK: Seorang pencuri telah menceroboh masuk ke dalam sebuah rumah untuk mencuri. Penghuni rumah telah memukul pencuri tersebut. Pencuri melapor kepada polis dan penghuni rumah didakwa kerana memukul. Pencuri bebas. Adakah UK telah lama mengamalkan undang2 Islam seperti fatwa Syaidina Omar?

3. Jika anda beli (atau curi )sekeping CD (lagu, cerita, software dll) anda dengan amat senang boleh duplicate CD tersebut dan memberi atau menjual kepada orang lain. Ia bukan mencuri kerana CD asal tidak ada sebarang protection untuk disalin?? Cuba teliti terma CD/VCD Haram.

4. Anda ke supermarket dan melihat-lihat barang yang dipamerkan. Lepas tu anda ambil dan buat-buat 'terlupa' untuk bayar. Ia bukan mencuri sebab barang tidak dikunci?

* Dalam kes mencuri imej grafik dari laman web yang diutarakan semalam, saya telah menemui satu artikel berjudul Daylight Robbery! The Legal and Illegal use of Web Graphics. Kebetulan pulak ia ada satu topik bertajuk Bandwidth Piracy dan ia sebijik macam yang telah saya alami. Tidak syak lagi perbuatan tersebut adalah mencuri namanya.

** Ungkapan daylight robbery (mencuri di siang hari) adalah sebuah ungkapan bukan bermaksud mencuri dalam ertikata sebenar. Ia dirujuk kepada komplen atau rasa tidak puas hati mengenai bayaran yang dikenakan (mahal, tidak berbaloi dii.)

Tuesday, November 23, 2004

AWAS! … ANDA MUNGKIN SEORANG PENCURI


mendaki bukit
jalur lebar nan tinggi
terasa perit

KATA orang, tidak ada satupun dalam dunia ini boleh didapati secara percuma. Jika begitu bagaimana dengan blog anda yang pada zahirnya anda tidak perlu bayar apa-apa, bukankah itu percuma?. Entahlah, agak susah untuk menerangkannya. Walau bagaimanapun, jika anda diberikan weblog percuma, pernahkah anda terfikir apa yang diperolehi oleh pemberi?. Dari mana dia akan dapat duit untuk menyediakan segala kemudahan untuk anda nikmati secara percuma tersebut?. Adakah anda berfikir yang anda telah mendapat keuntungan kerana dapat barang percuma dan mereka telah rugi kerana memberi barang yang ada harga secara percuma?.

KATA orang juga, biasanya barang percuma ini tidak elok. Barang yang berbayar adalah lebih baik. Mungkin ada benarnya kata-kata ini.

DIPENDEKKAN cerita, saya ada menyewa ruang server (webhosting) untuk meletakkan data dan maklumat saya yang kebanyakannya adalah imej. Blogger hanya benarkan masukkan teks sahaja secara percuma kan?. Imej tidak dibenarkan. Imej dalam blogger hanya boleh dimasukkan secara link dari tempat lain. Mengapa Blogger kedekut sangat tak beri ruang untuk imej?. Jawapannya ialah imej ambil ruang yang besar dan sudah tentu mahal kos storannya. Setiap kali akses, sejumlah bandwidth yang besar diperlukan. Setiap syarikat webhosting memberikan limit kepada bandwidth ini. Maknanya selain dari storan, bandwidth juga adalah mahal harganya.

Saya membayar sejumlah wang dan diberikan storan sebanyak 50MB dan limit bandwidth cuma 1.5GB sahaja sebulan. Ia lebih dari mencukupi untuk keperluan saya (dan kroni) kerana weblog kami bukanlah popular sangat. Bukan macam blog Mat Jan, Sultan Muzzafar ataupun Tok Rimau. Biasanya tidak sampai suku dari limit bandwidth tersebut digunapakai setiap bulan. Namun pada bulan Oktober limit telah mencecah 1.5GB dan akses telah ditamatkan. Saya mengadu kepada company dan mereka naikkan ke 3GB. Bulan November 3GB juga sudah tidak mencukupi (sekarang sudah ada 2.9GB digunakan sedangkan bulan Nov. ada lagi 10 hari). Apakah sebabnya?. Bandwidth saya telah DICURI!.

Adakah anda salah seorang daripada pencurinya?. Mungkin tidak, sebab saya telah mengenalpasti siapa yang mencurinya. Oleh kerana perbuatan beliau telah menimbulkan kesusahan kepada saya dan telah memaksa saya mengeluarkan wang tambahan untuk mengatasinya, maka saya takrifkan perbuatan ini sebagai mencuri. Saya yakin dia tidak sengaja. Jika dia tidak sengaja, anda (dan saya juga) mungkin juga tidak sengaja. Adakah perbuatan tidak sengaja yang telah menyusahkan orang lain tidak dikira berdosa?. Dalam mahkamah dunia, saya boleh sabitkan kesalahan tersebut kepada beliau kerana menggunakan kepunyaan saya tanpa meminta keizinan. Tapi saya tidak mahu berbuat begitu. Jika saya halalkan, (dan jika saya ikhlas) mungkin saya dapat pahala yang lebih besar dari wang ringgit.

Ceritanya begini: saya masukkan sekeping grafik kad raya dalam laman berbayar saya. Kemudian dia ni telah link ke kad raya tersebut ke lamannya. Lamannya begitu popular dan audit yang saya buat menunjukkan sebahagian besar dari bandwidth adalah kerana kad raya tersebut. Grafik tersebut bernama raya.gif. Mungkin juga ada telah terambilnya?. Saya telah delete dari server saya. Kesilapan saya ialah kerana tidak meletakkan copyright dalam laman dan tiada trademark pada grafik. Jika tidak, rasanya dia akan berfikir banyak kali sebelum menggunakannya.

Pengajaran dari cerita: Berhati-hati nak buat link terhadap hak orang lain. Tengok copyright dulu. Minta izin dulu. Jika tidak anda mungkin berdosa jika ia tidak halalkan.


Monday, November 22, 2004

PENGURUSAN MASJID: CERITA HARI RAYA



masjid yang besar
takbir tidak bergema
makmum khuatir

BIASANYA sembahyang Aidilfitri adalah lebih lewat daripada sembahyang Aidiladha. Mungkin disebabkan oleh disunatkan makan dulu sebelum Aidilfitri berbanding Aidiladha. Seingat aku, Aidiladha yang lalu sembahyang jam 9am, jadi ingatkan kali ini Aidilfitri ialah 9:30am. Rupa-rupanya depa nak sembahyang 8:30am. Tergopoh-gopoh bersiap kemudian nak ke surau atau masjid?. Oleh kerana anak-anak malas nak berjalan ke surau, jadi kami ke masjid dengan memandu.

Tiba di masjid, semua sudut sudah penuh dengan makmum, Cuma boleh bertenggek atas tangga bersama-sama dengan Paki dan Bangla. Takbir bergema dan bersahut-sahutan. Tiba-tiba suasana masjid jadi hening dan kedengaran “suara senyap”. Sebabnya alat pembesar suara rosak. Mula dari saat itu semua makmum jadi gelisah. Akhirnya bila tiba waktunya, sembahyang diteruskan juga. Namun entah apa yang dibaca imam, entah takbir keberapa dan entah apa-apa yang dibuat makmum. Selepas salam, ada yang mengaminkan doa, ada yang berbisik-bisik dan ramai yang terpinga-pinga. Bila tiba imam naik ke mimbar nak baca khutbah, ramailah makmum yang keluar dari masjid. Ada yang balik ke rumah dengar khutbah dalam TV, ada yang duduk dalam kereta dengar khutbah dari masjid Shah Alam melalui radio.

Inilah keadaannya masjid di tanah air ku. Ia berlaku di masjid besar di kampung mertua. Perkara ini mungkin tidak akan berlaku di masjid kampung aku. Sebabnya masjid kat kampung aku kecil sahaja, tak payah pakai pembesar suarapun masih boleh didengari. Lagipun masih ada pembesar suara back-up yang pakai bateri kat masjid kampung aku tu.

Andai katalah ada cadangan supaya semua pengurusan dan penyelenggaraan masjid dilakukan oleh sebuah syarikat yang akan menjaga semua benda seperti lampu, kipas, tandas, karpet, atap, dinding, sampah dan semuanya, tentu ramai yang akan menentang sebab mungkin katanya kerajaan nak masuk campur urusan masjid. Jika dibiarkan, beginilah jadinya.

Sunday, November 21, 2004

BAHARUI LESEN SETIAP TAHUN KURANGKAN KEMALANGAN?



memandu laju
perangkap di hadapan
berhati hati

POLIS hari ini mencadangkan supaya kerajaan mempertimbangkan cadangan supaya lesen memandu hanya boleh diperbaharui setiap tahun, bukan lagi 5 tahun (ataupun 10 tahun) seperti yang diamalkan sekarang. Dengan cara ini pemandu yang melakukan kesalahan lalulintas boleh dikenakan tindakan semasa memperbaharui lesen. Secara tidak langsung kemalangan boleh dikurangkan.

Mungkin ya, mungkin juga tidak. Sekiranya cadangan ini mahu diterima, maka kemudahan untuk memperbaharui lesen hendaklah ditambah dan dipelbagaikan. Cuba bayangkan bagaimana kesesakan di kaunter JPJ akan berlaku sekiranya setiap pemandu memperbaharui lesen mereka pada setiap tahun?.

Di Singapura, lesen memandu diperbaharui oleh kerajaan dan bukannya oleh pemandu. Pemandu yang "bersih" akan menerima notis supaya memungut lesen memandu mereka di pejabat pos atau jpj (bawa duit sekali, tentunya dan gambar tidak diperlukan). Pemandu "nakal" perlu menghadapi satu proses lain untuk baharui lesen mereka.

Di Jepun, pemandu yang didapati "minum" arak sebelum memandu akan ditarik balik lesen mereka selama 5 tahun dan tidak dibenarkan mengambil ujian memandu semula selepas 3 tahun dari tarikh penarikan lesen (maknanya minima 8 tahun tanpa lesen).

Saya pernah ditahan polis semasa memandu di UK kerana tidak mempunyau lesen yang sah (gunakan lesen Malaysia). Polis tak saman, cuma beri amaran sahaja. Saya juga ditahan polis kerana anak-anak yang duduk di seat belakang tidak mengenakan tali pinggang keledar, juga tiada saman, cuma polis beri peringatan akan keselamatan anak-anak. Saya juga pernah ditahan polis yang memaklumkan bahawa kat depan sana ada speed trap, pandu ikut had laju jika tidak mahu kena saman. Oh seronoknya! [baca: tidak perlu hulur apa-apa].

Cuba perhatikan kadar kemalangan dan kematian di negara2 tersebut.


Saturday, November 20, 2004

SERVIS KERETA


SEMALAM hantar kereta untuk servis buat kesekian kalinya seawal 7:30am. Ingat kan awal, tapi dapat nombor 22. Kemudian terjumpa kawan lama yang memang dah lama tak jumpa.
"engkau dah berapa lama pakai kereta ni"
"ntah 3 tahun kot"
"woit! apasal kau hantar keter sini, tak mahal ke?. waranty dah habis dah kalau 3 tahun. Aku first time saja antor, lepas tu bawah pokoklah jawabnya"
"a'a mahal, sekali antor dekat setengah ribu. Ntah ngapa aku hantar sini, bodohnya aku"

Entah mengapa aku jadi bodo begitu, aku ingat aku dah cerdik...
Lepas tu aku jadi 2X bodo bila janji siap 4:30 tapi bila datang 5:30 baru siap. Haprak punya servis. Tempat servis berjenama ni, macam2 poster khidmat pelanggan ada. Tapi ngko sebagai pelanggan mati kehausanlah tunggu ngko punya kereta nak siap. Taim nak beli dulu, 5 minit siap bagi 2 kotak air lagi. Lepas tu kan, jika ngko beli kereta jenama yang sama dari oversea, atau keta recond, mampus dia tak akan terima servis. Kali ini siapa pulak yang bodo?

Memang sudah menjadi resam rakyat malaysia, servis pertama saja akan dibuat di tempat/ agen asal, lepas tu kat pomen bawah pokoklah jawabnya dan aku juga akan jadi rakyat biasa malaysia selepas ini... Moga-moga jimat duit aku setengah ribu setiap kali servis.

Friday, November 19, 2004

CERITA SAYA


CERITA SAYA adalah sebuah 'riwayat hidup' Tan Sri Lim Goh Tong. Kisah beliau memulakan perniagaan dari meminjam $2 kepada jutawan Genting. Buku ini simple dan orangnya juga simple. Menarik kerana beliau hidup dan berkawan dengan lima orang perdana menteri, dari Tunku hingga Pak Lah.

Thursday, November 18, 2004

SMS PENGGANTI KAD RAYA


SYAWAL pada kali ini, ketara sekali penggunaan SMS yang diterima sebagai ucapan menggantikan kad raya. Berikut adalah beberapa SMS terpilih yang agak menarik kandungannya. Terima kasih kepada semua yang mengirimkan SMS:-

Biskut tawar biskut marie
Celup dalam air kopi
Salam raya aidilfitri
Dengan setulus ingatan hati
MAAF ZAHIR BATIN
(amran)

semoga syawal membawa sinar iman kepada kita
mohon maaf lahir batin
(aziz)

wishing you and all at home selamat hari raya &
maaf zahir batin
(yati)

Sedih pergi Ramadan,
Diganti hari kemenangan
Salam eidul fitri
Semoga bahagia menyambut bersama yg sersayang.
Pohon maaf dan halalkan makan minum
(rohaida)

Selamat eid mubarak maaf zahir dan batin.
Semoga sentiasa dalam rahmat Allah
(usop)

Semoga ibadat Ramadan berkekalan di bulan mendatang.
EID FITR
(shahir)

Now its time 4 holy reverance.
May U n ur family receive Allah’s blessing n forgiveness.
(Anne)

Anak Pak Dolah memakan lepat
Makan lepat sambil melompat
Nak kirim kad raqya dah x sempat
Kirim sms pun ok what!
Selamat hari raya maaf zahir batin
(nizam)

Make ike cicoh budu
Jange lupo ule peta
Bowok kreto jange laju
Nati rayo dale spita
Selamat memandu balik kampung/KL &
Selamat hari raya maafkan kami sekeluarga
(WZWJ)

Selamat hari raya diiringi salam kemaafan
Semoga berbahagia di hari lebaran ini.
Maaf zahir batin
(nawi)

Ketupat Msia cepat direndam
Cicah kibas masak kari
Seronok puasa di mesjidil haram
Rindu raya di tempat sendiri
Maaf zahir batin
(Amir)t,


kad raya $4.50 setem $0.30 total $4.80
sms Cuma 5 sen
selamat hari raya aidilfitri
maaf zahir batin
cut cost

kadang mata salah melihat
telinga salah mendengar,
mulut salah berucap,
hati salah menduga,
ampun maaf dipinta
(wkdin)

hari raya menjelang tiba
lemang ketupat jadi hidangan
sms pengganti kad raya kita
ampun maaf segala kesalahan
(hashim)

ketupat pulut di atas para
hendak direbus di tepi perigi
sms dihantar pengganti kad raya
tanda ingatan di aidilfitri
selamat hari raya
(rauf)


Wednesday, November 17, 2004

CATATAN RAYA 1405

29 Ramadan (Jumaat(:
KAMI bertolak pulang ke kampung selepas menunaikan fardhu Jumaat. Lebuh raya PLUS begitu lengang sekali. Tidak pernah rasanya jalan ke utara selengang ini walaupun bukan di musim perayaan.

30 Ramadan (Sabtu)
Ke pasar untuk membeli ayam dan lauk pauk untuk juadah raya. Suasana pasar begitu padat, tempat letak kereta terlalu sesak. Orang Islam nak beraya, yang hindu masih sibuk membeli belah, yang Cina juga sama meramaikan lagi suasana kesesakan.

1 Syawal (Ahad)
Sembahyang raya di masjid al-ansar, tetapi mendengar khutbah dari masjid Shah Alam dalam kereta. Puncanya?. Entri kemudian.

2 Syawal (Isnin)
Macam biasa, setiap raka ke-2, surat khabar mesti tidak diterbitkan. Mengapa surat khabar tak boleh diterbitkan 365 hari setahun?

3 Syawal (Selasa)
MAsih lepak di rumah

4 Syawal (Rabu)
Pulang ke KL. Jalan raya juga lengang dan tiba di KL dengan selamatnya. Alhamdulillah.

Friday, November 12, 2004

HARI KERJA GOMEN - HARI CUTI SWASTA



hari jumaat
bulan ramadan ini
menunggu raya

HARI ini, adalah merupakan Jumaat terakhir Ramadan kali ini. Esok kerajaan telah mengistiharkan cuti Sabtu kerana ia telah diganti. Semalam pula ialah cuti am sempena Deepavali. Walaupun hari ini adalah merupakan hari bekerja bagi kerajaan, namun beberapa syarikat swasta telah mengistiharkan hari ini sebagai hari cuti. Ia itu staf mereka diwajibkan mengambil cuti pada hari ini dan pejabat ditutup. Dengan ini mereka boleh menjimatkan perbelanjaan pejabat seperti air, elektrik, telefon dan sebagainya.

Di pihak kerajaan pula, walaupun ia adalah hari kerja, namun sebahagian besar daripada staf sudah diluluskan cuti rehat mereka. Yang ada bekerja mungkin cuma di sekitar 10% sahaja. Ia mewakili setiap bahagian di kementerian atau setiap unit di jabatan. Biasanya yang tidak dibenarkan bercuti ialah staf yang bukan Islam yang tidak menyambut Aidilfitri ataupun staf Islam yang tinggal berdekatan. Dari segi perbelanjaan, sama sahaja seperti hari kerja biasa agaknya. Dari segi produktiviti pula rasanya sudah tentu menurun. Mengapa tidak ditutup sahaja?.

Di negara-negara maju yang lain, biasanya seminggu dalam setahun semua perkhidmatan, samada kerajaan atau swasta tidak diberikan. Semua pejabat, bank, gudang perniagaan dan sebagainya ditutup. Satu negara tidak bergerak langsung. Semuanya bercuti. Bila agaknya kita juga akan ikut jejak langkah begini?


Thursday, November 11, 2004

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI



Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri kepada semua pembaca.
Terlanjur kata, terlajak keyboard, terasa hati mohon dimaafkan.

Jika ada cerita, jika ada masa, kalau ada couverage saya akan update lagi.
Semoga berjumpa lagi.

MAAF ZAHIR BATIN.

Wednesday, November 10, 2004

PTPTN


duit pinjaman
bayaran serta merta
alongkah ini?

HEBOH satu Malaya membicarakan mengenai cadangan PTPTN untuk memungut hutang pinjaman daripada pelajar dua bulan selepas pinjaman dikeluarkan. Semua tidak bersetuju dan menentang cadangan PTPTN tersebut. Alasan kukuh PTPTN ialah bank juga memungut hutang dua bulan selepas pinjaman diluluskan. Lagi pula tempoh sehingga 20 tahun untuk membayar balik pinjaman adalah terlalu lama dan merugikan.

PTPTN patut sedar bahawa suatu masa dulu kerajaan mengeluarkan biasiswa, lepas itu dermasiswa dan akhir sekali ialah pinjaman. Sudah berapa banyak kerajaan dapat menjimatkan duit hasil dari pelaksanaan sistem sekarang?. Jika PTPTN nak buat macam bank, maka lebih baik kerajaan tidak mewujudkan PTPTN dan wang tidak dihabiskan dengan membayar gaji pekerjanya, menyewa bangunannya dan menguruskan operasinya. Adalah lebih baik, kerajaan menyalurkan sahaja dana pinjaman tersebut kepada bank yang jauh lebih profesional untuk menguruskan pinjaman dan memungutnya semula.

Tidak pernah berlaku dalam sejarah negara rasanya, suatu dasar atau cadangan yang dihebohkan hari ini dan esoknya Perdana Menteri sendiri terpaksa membatalkannya. Tidakkah ia sesuatu yang mengaibkan?. Mengapa ia tidak dibawa ke pihak atasan terlebih dahulu untuk dibincang dan diumumkan, mesyuarat kabinet misalnya?. Mengapa tidak menteri sahaja yang mengumumkannya?. 1001 soalan ...

Tuesday, November 09, 2004

GANTUNG LESEN GANTUNG SEMUA!



sekeping myKAD
dalam macam-macam ada!
gantung semua...

APABILA Pak Lah mencadangkan supaya lesen memandu mana-mana pemandu yang terlibat dengan kemalangan jalanraya digantung dan disimpan di balai polis selama 14 hari, saya mula risau. Penggantungan ini mungkin baik supaya pemandu terbabit tidak lagi dibenarkan memandu secara sah dalam tempoh tersebut. Malahan adalah lebih baik jika lesen tersebut terus digantung sehingga kes mereka dibicara dan diselesaikan oleh mahkamah. Ini macam orang yang didakwa di mahkamah yang mana gelaran Dato' mereka digantung sehingga kes mereka selesai.

Namun penggantungan secara fizikal lesen memandu akan membawa banyak implikasi lain. Pada masa ini lesen memandu telah dimasukkan ke dalam myKAD. Malahan banyak lagi kemudahan telah disimpan dalam myKAD seperti rekod kesihatan, Touch&Go, MEPS Cash dan banyak lagi. Penggantungan myKAD bermakna semuanya terpaksa diserahkan ke balai polis. Boleh anda bayangkan apa yang akan terjadi bila penggantungan dilakukan secara fizikal?. Selamatkan nilai Touch&Go anda?. Apakah nasibnya dengan MEPS Cash anda?. Bagi hospital yang memerlukan myKAD untuk rekod kesihatan, apa halnya?. myKAD yang digunakan untuk akses pintu keselamatan pula bagaimana?.

Penggantungan yang lebih wajar perlu dibuat secara elektronik dan perlu direkodkan dalam myKAD itu sendiri (sampai bila-bila) tentang rekod kemalangan tersebut.

Monday, November 08, 2004

ORANG KURANG UPAYA (OKU)



kerusi roda
jelitawan ternama
kelas kedua

SEMALAM ada temuramah oleh 3R dengar Ras Adiba Radzi. Beliau berkata: Malaysia sudah 47 tahun merdeka. Namun bagi OKU, kemerdekaan masih belum dicapai lagi. Masih banyak kemudahan asas yang tidak disediakan, sikap masyarakat yang memandang rendah terhadap OKU dan OKU dianggap sebagai rakyat kelas kedua.

Renungkanlah.

Sunday, November 07, 2004

TOP 10 MUST-HAVE

TOP 10 MUST-HAVES

1. Apple iPod (20GB, fourth generation)

2. Treo 600

3. Archos Gmini400

4. PalmOne Tungsten T5

5. Harmony H659

6. Sony Ericsson P900

7. Canon EOS-1D Mark II

8. Sony DCR-PC330

9. iRiver H320 (20GB)

10. Dell Axim X30 (64MB, 312MHz processor)

source: znet

Saturday, November 06, 2004

SABTU KERJA


HARI INI ialah hari Sabtu minggu pertama. Sepatutnya perkhidmatan kerajaan bercuti, namun ia telah dijadikan Sabtu bekerja untuk digantikan dengan Sabtu minggu kedua, iaitu sehari sebelum hari raya. Ini menjadikan cuti am untuk hari raya bertambah panjang lagi. Ya lah, jika sabtu tersebut tidak diistiharkan cutipun, staf tetap akan memohon cuti rehat juga.

bos: Mengapa awak mohon cuti Sabtu ni?

staf: Saya penatlah bos, dah tiga minggu berturut-turut kena kerja hari Sabtu.

bos: Itu baru tiga Sabtu. Awak tahu ke yang saya ni dah kerja selama 20 tahun Sabtu?. Cuba awak kira 20 tahun ada berapa hari Sabtu?. Kebanyakannya kami kena kerja pada hari Sabtu berturut-turut selama 20 tahun tersebut.

staf: Itu bos (beri arahan saja), saya kuli (kena buat kerja) ...

bos: o'o... tolong sikit ya, awak baru setahun kerja, confirmpun belum. Saya jadi kuli selama 10 tahun sebelum dapat naik pangkat tau!.


Saya ada seorang kawan yang menghabiskan semua hari cuti rehatnya untuk bercuti pada hari Sabtu. Beliau tidak akan bekerja pada setiap hari Sabtu dengan alasan pertama trafic jam yang teruk dan keduanya suaminya tidak bekerja Sabtu (pekerja swasta).

Friday, November 05, 2004

KESEJUKAN



hari nan sejuk
malam gelap yang dingin
nikmat ramadan

SEMENJAK akhir-akhir ini suhu di sekeliling terlalu sejuk. Biasalah di bulan Ramadan ini walaupun pada cuaca biasa, kita akan terasa lebih sejuk kerana pembakaran makanan tidak berlaku. Apatah lagi jika alat hawa dingin dibuka secara maksima dan tidak boleh dikawal. Ia ditambah pula dengan cuaca di luar yang kerap kali hujan. Ini semua menambah kepada suasana sejuk yang sedia ada. Keadaan di pejabat sekarang terlalu sejuk. Teramat sejuk. Tidak ada satu penjurupun kawasan yang boleh dikatakan selesa. Di luar pejabat juga sejuk dan basah dek hujan. Malahan apabila pulang ke rumahpun, hanya pada masa terawihlah aircond di surau digunakan. Oh sejuk di mana-mana sahaja...

Rasa-rasanya kesejukan sekarang adalah melebihi daripada sejuknya berada di luar negara pada musim sejuk sebab:-
- Masa winter memang dah tahu sejuk, jadi minda dah bersedia
- Kat oversea boleh pakai baju belas-belas lapis, memang adatlah kan!
- Kat oversea ada heater, ada unggun api
- Kat oversea seluruh alam memang sejuk, tak boleh duduk bawah pokokpun. Kat sini kat luar hujan...
- Surau/ masjid kat oversea dipasang heater, kat sini dipasang aircond

Oohhhh sejuknya.....naik beku kepala otak :)

Thursday, November 04, 2004

SUSAHNYA BERNIAGA



pasar budaya
himpun cenderamata
modal pun lesap

BIDANG perniagaan adalah merupakan sembilan dari sepuluh punca rezeki. Bagi mereka yang makan gaji umpamanya, melihat orang berniaga begitu senang sekali. Mudah sungguh kerja mereka. Kadang-kadang dapat diperhatikan perniagaan yang mereka lakukan tidak masuk akal langsung, namun mereka hidup senang lenang, malahan menjadi jutawan lagi. Berniaga besi buruk, surat khabar lama, barang-barang guna-semula dan berbagai jenis lagi. Namun senangkan berniaga?.

myJICA ialah sebuah NGO bekas peserta kursus anjuran JICA di Jepun. Di antara lain aktiviti myJICA ialah memberi taklimat atau panduan bagi bakal peserta kursus yang akan ke Jepun. Kami mmeberi ceramah dan nasihat mengenai persediaan ke Jepun. Apa yang perlu dibawa, apa yang tidak boleh dibawa. Kehidupan di Jepun. Menguruskan tiket dan visa mereka dan pelbagai perkara lagi. Boleh dikatakan pada setiap hari Selasa taklimat ini diadakan. Bayangkanlah betapa ramai rakyat Malaysia yang telah dan akan dihantar berkursus di Jepun!. Setakat ini myJICA mempunyai lebih kurang 8000 ex-participants.

Salah satu dari keperluan bagi kenshuin (participants) yang akan pergi ke Jepun ialah membawa sedikit omeyage (cenderamata) untuk diberikan kepada tomodachi (rakan), sensei (cikgu) dan juga keluarga angkat di sana. Menyedari perkara ini seakan-akan wajib dan biasanya setiap peserta akan membeli dan membawa sebanyak 20-30 omeyage, maka myJICA telah mengambil inisiatif untuk menghubungi kedai-kedai cenderamata di Central Market dan membelinya untuk dijual kepada peserta kursus. Harga jualan adalah sama dengan harga jualan di Central Market. Walau bagaimanapun mengikut perkiraan myJICA masih dapat membuat sedikit keuntungan. Berdasarkan kepada business plan, perniagaan ini akan menjadi sebab beli omeyage adalah wajib, peserta blur mengenai jenis omeyage yang perlu dibawa, masa yang suntuk dan harga yang menarik.

Namun apa yang terjadi adalah di sebaliknya. Jangankan nak untung, modalpun tak berbalik. Bilangan peserta yang membeli omeyage dari kami terlalu kecil. Promosi telah dibuat, kempen telah dilakukan. Di manakah silapnya??. Ohhh susahnya berniaga!!

Bagai berniaga buluh kasap.
Modal hilang untung lesap.

Wednesday, November 03, 2004

BULAN MADU TELAH BERLALU



bulan dan madu
manis dan penuh nikmat
bunting pelamin

GENAP setahun pemerintahan YAB Perdana Menteri semalam dan sekaligus dimaklumkan bahawa tempoh berbulan madu telahpun berlalu. Masuk hari pertama tahun kedua adalah detik untuk memulakan kerja.


"Saya menjangkakan komen yang akan diberikan kepada saya dan kerajaan pimpinan saya akan lebih keras. Jadi saya ingin tegaskan bahawa bagi tahun kedua saya sebagai Perdana Menteri, saya mahu lihat program-program dan projek-projek yang telah saya gariskan sebelum ini dilaksanakan dengan bersungguh-sungguh," katanya semasa berucap pada perhimpunan bulanan Jabatan Perdana Menteri di sini.


Ini bermakna mulai sekarang semua pegawai perkhidmatan awam hendaklah "mula bekerja" setelah cuti bulan madu selama setahun berakhir.

Menyentuh mengenai topik kegemarannya iaitu memperbaiki sistem perkhidmatan awam, Abdullah menyuarakan rasa puas hati bahawa jabatan-jabatan kerajaan telah menunjukkan prestasi yang lebih baik.

Perdana Menteri berkata perkhidmatan yang cepat dan cekap akan menyumbang kepada kos lebih rendah bagi masyarakat perniagaan yang terpaksa bergelut dengan kenaikan harga minyak.

Abdullah berkata beliau yakin ada ruang untuk memastikan kos menjalankan perniagaan adalah lebih rendah sekiranya sistem perkhidmatan awam yang lebih cepat menjadi satu norma.

Tetapi apa yang lebih penting, Perdana Menteri berkata meningkatkan kecekapan akan mengurangkan godaan bagi rasuah.


Fuhhhhh.... awatlah semasa dalam tempoh berbulan madu tersebut kita tidak dimaklumkan mengenainya?. Agaknya orang-orang tertentu sahaja yang diajak berbulan madu, sebab itu banyak jalan ranap, bangunan terbengkalai, rasuah menjadi dan banyak lagi. Bagi yang tidak tahu bahawasanya tempoh tersebut adalah masa berbulan maju, rasa-rasanya dah bertungkus lumus menyiapkan kerja. Separuh mati dibuatnya untuk menyiapkan kerja. Rupa-rupanya masih dalam bulan madu....

Oleh kerana dah bekerja kuat dalam masa bulan madu di tahun pertama, dalam tahun kedua ni rasanya tentu ramai yang alahan sebab dah bunting pelamin ;-)

Tuesday, November 02, 2004

TAK RASMI YANG RASMI



jalan nan lurus
kereta tanpa henti
hulur kesian

ADA seorang kenalan dari negara asing yang bekerja di Malaysia, ingin sangat melawat ke sebuah pejabat kerajaan. Pejabat ini mendapat beberapa pengiktirafan dunia dan masih memegang beberapa rekod. Kenalan ini ingin bandingkan pejabat ini dengan pejabat yang setara di negaranya. Sudah lama juga mba telah berjaya mendapatkan kelulusan bagi lawatan tersebut.

Minggu lepas, beliau benar-benar free dan memutuskan untuk pergi melawat. Sebagai prosedur biasa lawatan, sudah tentu pihak tuan rumah inginkan suatu surat sebagai suatu syarat atau formaliti biasa. Apabila mendengar mengenai keperluan tersebut, kenalan ini mula merasa serba salah dan berhasrat untuk membatalkannya. Alasan-alasan yang diberikan ialah lawatan ini tidak rasmi, tidak berkaitan secara langsung dengan tugas, perlu mendapat kelulusan bos di negaranya dan beberapa lagi alasan lain. Samada rasmi atau tidak rasmi, inilah yang menjadi amalan di Malaysia. Apa-apapun kena melalui surat untuk tujuan rekod. Jika setakat kawan-kawan nak datang sembang-sembang kat ofis kita, itu lainlah. Ini suatu lawatan dan memerlukan taklimat (apa tah lagi bagi orang dari negara lain - walaupun berpejabat di negara kita). Akhirnya oleh kerana 'semua orang kampung dah tahu', terpaksalah ada yang terpaksa berkorban, iaiatu menyediakan deraf surat untuk kenalan ini. Itupun masih tidak boleh menggunakan letter head pejabatnya dan tidak ada siapa yang akan tandatangani surat tersebut. Susah benar berurusan (nak menolong, bukan nak minta tolong) dari negara asing begini.

PERUMPAMAAN: Kita tengah memandu di jalan utama. Sampai disuatu simpang, sebuah kereta terhegeh-hegeh nak masuk. Oleh kerana kesian kita berilah laluan suruh dia masuk. Amboi mak! dengan terhegeh-hegeh jugalah dia teragak-agak nak masuk, main hulur-hulur kepala sahaja hinggakan perjalanan kita sudah terganggu dan orang belakang terpaksa membunyikan hon.

PENGAJARAN: Lain kali tobat tak nak beri laluan dan bantuan yang bakal menyusahkan diri sendiri lagi.

Monday, November 01, 2004

RAYA


Di pagi hari raya, cuaca nyaman sekali. Takbir raya berkumandang di corong radio dan TV. Budak-budak dengan baju raya dengan gembiranya beraya dari rumah ke rumah. Walaupun dihidang dengan kuih raya, namun mereka hanya berminat dengan duit raya sahaja. Di jalan raya tidak banyak kenderaan, Cuma sesekali kelihatan kapalterbang melintas di angkasa raya.

Selepas sembahyang raya, aku memulakan perjalanan raya dari Serdang Raya menuju ke Petaling Jaya dan berhasrat untuk singgah di Cyberjaya dan Putrajaya. Perjalanan hanya dalam beberapa minit sahaja sekiranya melalui lebuh raya. Namun kami mengambil keputusan untuk melalui jalan tol Besraya. Oleh itu terpaksalah memasuki bandar raya terlebih dahulu. Jalan dari Pudu Raya ke Dewan Bandaraya menampakkan ramai juga pendatang Bangla yang tidak pulang dan mereka ini beraya sakan, mungkin masih raya H**du lagi agaknya.

Walaupun pada tahun ini aku tidak banyak menerima kad raya, namun agak terhibur juga kerana banyak lagu raya yang evergreen dimainkan di radio. Kuih raya pula kebanyakannya aku beli di pasar raya kerana ia adalah lebih murah berbanding dengan yang ditempah.

….. Penat beraya, aku tertidur di perdu pokok bunga raya berhampiran dengan poster pilihan raya dan telah bermimpi didatangi oleh …… h*ntu raya ;-)
UPDATE
imie tanya: menteri kerja raya tak masuk ke?

Di sebelah petang hari raya, ramai orang kampung berkumpul di balai raya, sambil bincang-bincang masalah Siti Raya yang diserang penyakit ganjil, ia diselang seli juga dengan telatah menteri Kerja Raya.