Labels

Wednesday, October 22, 2003

JANGAN ADA DUSTA VERSI LELAKI SIRI 10

JANGAN ADA DUSTA VERSI LELAKI SIRI 10
Sila baca siri 9 di blog Sri Diah:

Bila mata terbuka kulihat hitam delita disekeliling. Diri termanggu-manggu kebingungan. Entah apa yang telah berlaku, entah di mana diri berada. Hampir seminit aku begitu. Mencapai PDA di tepi meja dan oh jam 3:00 pagi rupanya. Masyaallah dari siang aku tertidur!. Aku telah terlepas satu temujanji dan kewajipan paling besar. Ya Allah aku telah tidak menemuiMu maghrib tadi. Kepala mula berdenyut-denyut. Adakah aku stress atau tension?. Masakan!… ini jam 3 pagi, baru bangkit dari tidurpun. Rasa-rasanya aku tidak bergaduh, bertengkar atau dikejar harimaupun dalam tidur tadi. Tetapi begitulah jasadku ini, kepala aku akan berdenyut pagaikan ditikam-tikam andainya jiwa tersiksa. Ya, jiwaku sedang tersiksa amat sekarang kerana telah terlepas dari mengerjakan suruhanNya. Mengapalah dia langsung tidak mengindahkan aku, malahan tidak bersamaku di sini. Mungkin dia sedang dibuai mimpi di bilik anak kami. Mungkin juga inilah balasannya kerana menolak suapan bingka ubinya siang tadi. Jika hanya kerana itu, akan ku campakkan ego ini jauh-jauh dan akan memujuknya semahunya seperti biasa nanti.

Ah apa-apapun terpaksalah Isya dahulu dan qadha maghrib yang telah tertinggal… Untuk menyedapkan hati dan meringankan jiwa dari rasa berdosa, aku pujuk hati dengan hadis yang lebih kurang bermaksud ‘sembahyang itu diwajibkan kepada yang sedar’. Jika tertidur, telah masuk dalam bab lupa dan wajiblah sembahyang setelah jaga. Mudah-mudahan Allah menerima taubat hambaNya.


No comments: