Labels

Sunday, February 07, 2016

KEEP CALM AND CARRY ON BLOGGING


Sunday, January 10, 2016

ITTOMAN SHI, OKINAWA



BAPA angkat Jepun saya tinggal di Ittoman shi, sebuah kampung nelayan di utara Okinawa, Jepun.
Biasanya kami ke rumah beliau menaiki teksi dari OIC di Maeda ataupun dari bandar Naha.

Suatu hari pakcik Higa (Kyogi Higa) ini mengajak kami ke rumah beliau menaiki bas. Perkhidmatan bas dari Naha ke Ittoman tidak banyak. Barangkali beberapa jam sekali. Sebabnya kekurangan penumpang (kini saya tidak pasti samada sudah pulih atau sebaliknya).

Apabila menaiki bas di Okinawa, kita perlu masukkan duit siling dengan nilai tertentu dalam kotak bas. Tiket akan keluar dari kotak tersebut. Ada satu  paparan di hadaan bas menunjukkan berapa Yen duit yang dimasukkan sepanjang perjalanan. Ia bermaksud, jika kita bayar 100 Yen, maka kita boleh naik bas sehingga had 100 Yen sahaja.

Jika tidak silap saya, tambang ke Ittoman ialah 210 yen. Pakcik Higa ini selalu masukkan duit lebih. Saya tanya "mengapa pakcik masukkan duit lebih?". Pakcik jawab "Jika company dapat duit lebih, ia akan untung. Jika company untung, perkhidmatan bas ke kampung pakcik bertambah elok lagi. Jika banyak orang tipu, company rugi. Lama-lama bas tidak ada lagi".

Begitulah minda orang Jepun.



Friday, January 01, 2016

BUKU TERKINI


TERBITAN TERKINI ITBM:  Setiap buku harganya RM15.00. Tiga buku harganya RM45. Jika beli semua buku ini, kami berikan diskaun 30%. Hanya dari @mobilebookcafe secara POS. Boleh tempah melalui emel: info@mobilebookcafe.com




1. Kuasai Kemahiran Menulis: RM15.00
Apakah sumbang saran? Bacalah buku ini untuk mengetahui jawapannya!
Ketahui Tip Penting untuk mengatasi rakan sekelas kamu melalui buku ini. Setiap buku padat dengan mnemonik yang mudah, tip yang senang diingat dan kemahiran belajar yang hebat. Bacalah Kuasai Kemahiran Menulis untuk menjadi hebat di dalam kelas!
2. Kuasai Kemahiran Membaca: RM15
Apakah ciri-ciri teks yang membantu kamu membaca secara dalam talian? Bacalah buku ini untuk mengetahui jawapannya!
Tip Penting untuk mengatasi rakan sekelas kamu melalui buku ini. Setiap buku padat dengan mnemonik yang mudah, tip yang senang diingat dan kemahiran belajar yang hebat. Bacalah Kuasai Kemahiran Membaca untuk menjadi hebat di dalam kelas!
3. Kuasai Matematik: RM15Apakah helah pendaraban yang boleh kamu lakukan dengan jari? Bacalah buku ini untuk mengetahui jawapannya!
Ketahui Tip Penting untuk mengatasi rakan sekelas kamu melalui buku ini. Setiap buku padat dengan mnemonik yang mudah, tip yang senang diingat dan kemahiran belajar yang hebat. Bacalah Kuasai Matematik untuk menjadi hebat di dalam kelas!

Sunday, December 13, 2015

DIET UNTUK ORANG GOUT

[Sumber: http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/gout-diet/art-20048524]

Diet details
The general principles of a gout diet are essentially the same as recommendations for a balanced, healthy diet:
  • Weight loss. Being overweight increases the risk of developing gout, and losing weight lowers the risk of gout. Research suggests that reducing the number of calories and losing weight — even without a purine-restricted diet — lowers uric acid levels and reduces the number of gout attacks. Losing weight also lessens the overall stress on joints.
  • Complex carbs. Eat more fruits, vegetables and whole grains, which provide complex carbohydrates. Avoid foods such as white bread, cakes, candy, sugar-sweetened beverages and products with high-fructose corn syrup.
  • Water. Keep yourself hydrated by drinking water. An increase in water consumption has been linked to fewer gout attacks. Aim for eight to 16 glasses of fluids a day with at least half of that as water. A glass is 8 ounces (237 milliliters). Talk to your doctor about appropriate fluid intake goals for you.
  • Fats. Cut back on saturated fats from red meats, fatty poultry and high-fat dairy products.
  • Proteins. Limit daily proteins from lean meat, fish and poultry to 4 to 6 ounces (113 to 170 grams). Add protein to your diet with low-fat or fat-free dairy products, such as low-fat yogurt or skim milk, which are associated with reduced uric acid levels.
Recommendations for specific foods or supplements include the following:
  • High-purine vegetables. Studies have shown that vegetables high in purines do not increase the risk of gout or recurring gout attacks. A healthy diet based on lots of fruits and vegetables can include high-purine vegetables, such as asparagus, spinach, peas, cauliflower or mushrooms. You can also eat beans or lentils, which are moderately high in purines but are also a good source of protein.
  • Organ and glandular meats. Avoid meats such as liver, kidney and sweetbreads, which have high purine levels and contribute to high blood levels of uric acid.
  • Selected seafood. Avoid the following types of seafood, which are higher in purines than others: anchovies, herring, sardines, mussels, scallops, trout, haddock, mackerel and tuna.
  • Alcohol. The metabolism of alcohol in your body is thought to increase uric acid production, and alcohol contributes to dehydration. Beer is associated with an increased risk of gout and recurring attacks, as are distilled liquors to some extent. The effect of wine is not as well-understood. If you drink alcohol, talk to your doctor about what is appropriate for you.
  • Vitamin C. Vitamin C may help lower uric acid levels. Talk to your doctor about whether a 500-milligram vitamin C supplement fits into your diet and medication plan.
  • Coffee. Some research suggests that moderate coffee consumption may be associated with a reduced risk of gout, particularly with regular caffeinated coffee. Drinking coffee may not be appropriate for other medical conditions. Talk to your doctor about how much coffee is right for you.
  • Cherries. There is some evidence that eating cherries is associated with a reduced risk of gout attacks.

A sample menu

Here's a look at what you might eat during a typical day on a gout diet:

Breakfast

  • Whole-grain, unsweetened cereal with skim or low-fat milk
  • 1 cup fresh strawberries
  • Coffee
  • Water

Lunch

  • Roasted chicken breast slices (2 ounces) on a whole-grain roll with mustard
  • Mixed green salad with balsamic vinegar and olive oil dressing
  • Skim or low-fat milk
  • Water

Afternoon snack

  • 1 cup fresh cherries
  • Water

Dinner

  • Roasted salmon (3-4 ounces)
  • Roasted or steamed green beans
  • 1/2 cup whole-grain pasta with olive oil and lemon pepper
  • Water
  • Low-fat yogurt
  • 1 cup fresh melon
  • Caffeine-free beverage, such as herbal tea

ADAKAH SAYA ORANG SASTERA

Jika ketika sekolah dahulu, orang bertanya "adalah Awal orang Sastera?". Jawapan saya ialah tidak, "saya orang Sains". Ia merujuk kepada aliran Sains dan Sastera dalam persekolahan.

Kini ramai pula orang mengajak saya memasuki Persatuan Sastera samada Di alam maya mahupun alam nyata. Saya tertanya sendiri "Adakah aku ini orang Sastera?". "atau mereka Mahu aku jadi sasterawan?"

Saya Ada tulis beberapa buah Buku, tetapi Bukan Buku Sastera. Jika Bukan Buku Sastera, Adakah ia Buku Sains? tidak juga.

Berikut adalah definisi yang saya jumpa dalam Wikipedia.

Sastera Melayu

Sastera Melayu boleh dibahagi kepada beberapa pecahan seperti berikut:-

  1. Sastera Rakyat
  2. Sastera Istana
  3. Sastera Hikayat
  4. Sastera Panji
  5. Sastera Epik
  6. Sastera Sejarah
  7. Kisah Nabi-nabi dan Tokoh-tokoh Islam
  8. Sastera Kitab
  9. Sastera Undang-undang dan Ketatanegaraan
  10. Kepustakaan Ilmu Tradisional.

Antara sastera Melayu yang ada adalah (Menurut tahun):-

  1. Batu Bersurat Terengganu
  2. Hikayat Bayan Budiman
  3. Hikayat Raja Pasai
  4. Hikayat Muhammad Hanafiah
  5. Undang-Undang Melaka
  6. Hikayat Seri Rama
  7. Hikayat Amir Hamzah
  8. Hikayat Inderaputera
  9. Hikayat Iskandar Zulkarnain
  10. Qasidah al-Burdah
  11. `Aqâ´id al-Nasafî
  12. Syair Hamzah Fansuri
  13. Spraek en Woord-Boek
  14. Taj al-Salatin
  15. Hikayat Aceh
  16. Cerita Kutai
  17. Bustan al-Salatin
  18. Hujjat al-Siddîq
  19. Hikayat Tanah Hitu
  20. Hikayat Ibrahim ibn Adham
  21. Hikayat Pelanduk Jenaka
  22. Sejarah Melayu
  23. Hikayat Banjar dan Kota Waringin
  24. Tarjumân al-Mustafîd
  25. Bab Takzir
  26. Hikayat Ibrahim ibn Adham
  27. Asal Bangsa Jin & Dewa-Dewa
  28. Hikayat Hang Tuah
  29. Hikayat Patani
  30. Surat al-Anbiya
  31. Syair Bidasari
  32. Risalah Shihabuddin
  33. Risalah fi 'l-Tawhid
  34. Misa Melayu
  35. Hikayat Nakhoda Muda
  36. Hikayat Perintah Negeri Benggala
  37. Syair Sultan Maulana
  38. Syair Sinyor Kosta
  39. Syair Raja Tedung dengan Raja Katak
  40. Syair Siti Zubaidah Perang Cina
  41. Hikayat Merong Mahawangsa
  42. Surat Keterangan Syeikh Jalaluddin
  43. Silsilah Perak
  44. Syair Kerajaan Bima
  45. Syair Dagang Berjual-Beli
  46. Syair Potong Gaji
  47. Syair Tengku Perbu
  48. Pelayaran Abdullah ke Kelantan
  49. Hikayat Marakarma
  50. Ceretera2 karangan Abdullah
  51. Hikayat Abdullah Munsyi
  52. Syair2 karangan Abdullah
  53. Syair Engku Puteri
  54. Hikayat Maharaja Marakarma
  55. Syair Perang Johor
  56. Hikayat Iblis
  57. Syair Kunjungan Tengku Selangor
  58. Pelayaran Abdullah ke Mekah
  59. Mukhtasar Tawarikh al-Wustha
  60. Hikayat Siak
  61. Syair Kumbang Mengindera
  62. Surat kepada Von de Wall
  63. Syair Bayan Budiman
  64. Syair Kumbang dan Melati
  65. Syair Bunga Air Mawar
  66. Syair Nuri dengan Simbangan
  67. Syair Nyamuk dan Lalat
  68. Syair Saudagar Bodoh
  69. Hikayat Raja Damsyik
  70. Syair Raja Damsyik
  71. Syair Kiamat
  72. Salasilah Melayu dan Bugis
  73. Tuhfat al-Nafis
  74. Syair Awai
  75. Syair Bunga-Bungaan
  76. Syair Burung Pungguk
  77. Syair Unggas Soal Jawab
  78. Syair Sang Kupu-Kupu
  79. Kitab Suci
  80. Muhimmat al-Nafa´is
  81. Syair Perjalanan Sultan Lingga
  82. Syair Raksi

Kehilangan kesusasteraan Melayu

Baca dalam bahasa lain