Labels

Sunday, October 19, 2003

KITA TERLALU SUKA BERAHSIA

KITA TERLALU SUKA BERAHSIA (YG TAK BERTEMPAT)
** jika nak tengok gambar silalah klik www.xjica.org/haiku/sunway1.JPG ***

Hari ini ofis buat hari keluarga di sini. Acara bermula jam 9:30am tetapi mba sekeluarga tiba pada jam 11, tatkala upacara sudah berakhir. Banyak halangan sebelum dan dalam perjalanan ke situ. Terus terang dikatakan jika mba diminta untuk membawa rombongan ke Tokyo Disneyland, insyaallah tidak akan sesat walaupun baru sekali ke situ. Dulu pernah sekali mba dari Leeds pergi ke London mencari maybank cawangan London kerana ingin mengambil kad visa yang dikirimkan. Walaupun pada masa itu tidak pernah ke London, alhamdulillah selamat sampai tanpa bertanya sesiapa, hanya berpandukan peta sahaja. Tetapi tidak di Malaysia.

Bagi masyarakat kita (tidak semua), memberi pertolongan kepada orang bagaikan ada udang di sebalik mee. Contohnya, adik saya tersesat di Pulau Lagenda Mahsuri dan bertanyakan orang kampung mengenai destinasi yang betul. Pemuda tersebut melakarkan pada kertas arah tuju begitu dan begini. Setelah mengucapkan terima kasih, dan meminta kertas lakaran tersebut, si pemuda tersebut berkata. “cakap saja free, kalau mahu peta ini RM3”. Masyaallah (teringat blog Watie), sesungguhnya pahala dari Allah adalah jauh lebih mahal dari itu.

Berbalik kepada kerja, mba adalah meminta peta rangkaian yang berupa nombor IP yang sering membawa masalah. Samalah jawapannya dengan pemuda Pulau Mahsuri tadi, ia adalah rahsia. Kadang-kadang tak ada gunanya kita cuba untuk berbuat baik atau ingin membantu, ia akan jadi “jangan jaga tepi kain orang” walaupun tepi kain itu terlalu menjolok mata dan mengganggu persekitaran. Wallahualam.

No comments: