Labels

Tuesday, October 21, 2003

APLIKASI KITA SIKAP KITA (macam filem kita wajah kita)

APLIKASI KITA – SIKAP KITA (macam Filem Kita Wajah Kita)

Sesetengah dari kita bila melihat anak kita bergaduh, terus sahaja menyalahkan anak orang lain (sebab anak kita memang baik macam kita). Tak cukup dengan itu, hingga menyalahkan mak bapak budak itu pula sebab tak pandai mendidik anaknya (tidak sepandai kita mendidik).

Dalam membangunkan sistem aplikasi juga begitu. Aplikasi yang kita bangunkan itu perfect semuanya. Apabila pengguna tidak berjaya atau ada masalah dalam menggunakannya, lantas jawapan spontan yang kita keluarkan ialah alaa… pengguna ni memang macam tu, macam ni, tak baca manual, tak klik help, tak celik IT. Jarang sangat kita ingin berada di sebelah pengguna yang daif dan naif itu. Kadang-kadang tu pengguna tu siap diberikan sekotak perli atau seulas tengking lagi sebagai hadiah kenaifannya. Walhal jika diamalkan moto utama pembangunan sistem ialah pengguna sentiasa betul (users always right), sudah tentu kita atau aplikasi kita yang tidak berapa betul. Jika aplikasi kita sudah betul sekalipun, kita perlu ingat yang pengguna adalah tidak salah. Apatah lagi aplikasi kita itu hanya diuji dalam persekitaran makmal dengan variable yang terhad sahaja di kalangan kita sendiri.

Filem Kita Wajah Kita adalah rungutan dari orang filem untuk tidak mengagungkan wajah Pan Asia dalam melariskan Filem. Aplikasi Kita Sikap Kita pula modal supaya pengguna membeli dan menggunapakai sistem dari luar yang lebih santun sikapnya terhadap pengguna.

No comments: