Labels

Wednesday, October 15, 2003

JANGAN ADA DUSTA - VERSI LELAKI

JANGAN ADA DUSTA VERSI LELAKI

Ini adalah jawapan spontan kepada petikan novel Sri Diah. Ia dari kacamata lelaki pulak ... :-).
Tiada kena mengena dengan sesiapa, samada masih hidup atau sudah tiada ... :-(


Jika diteruskan perang, rasanya yang kalah jadi abu yang menang jadi arang. Lebih baik diadakan gencatan senjata saja.

Sebenarnya aku cukup juak untuk pulang ke rumah. Sikapnya sejak akhir-akhir ini membuatkan seolah-olah aku bukanlah CEO di rumah. Kepulangan aku ke rumah sepatutnya disambut dan dihormati sebagai seorang suami, seorang sahabat, seorang teman. Namun dia yang sudah lama bertindak sebagai CFO di rumah nampaknya lebih mengutamakan pejabat dan orang-orang pejabat berbanding dengan rumah dan orang-orang dalam rumah ini.

Sebagai isteri yang bekerja, suami tidaklah mengharapkan makanan terhidang-saji. Suami boleh mengaut sendiri dari periuk di dapur jika ianya sudah bermasak. Jika sesibuk ini di rumah hinggakan tidak mahulagi memasak, apalah gunanya dibeli beras dan dapur yang mahal jika sekadar untuk makan nasi bungkus.

Sesekali pulang dengan keletihan dan migren yang menyerang, perlukan belas ihsan. Jika kita minta dipicit dan diurut, bukanlah alasan sibuk, tidak pandai memicit, takut tangan kasar atau telan saja panadol yang mahu didengar suami. Ini menambahkan lagi sengsara yang ada.

Dah tahu kita berpenyakit darah tinggi, hendak dihidangkan pula dengan ikan masin?. Agaknya dia memang ingin sangat menyuruh aku pergi cepat. Sudah ada bakal bapa kepada anak-anakku kah?.

Suami sekarang tidak perlu dimanjakan hinggakan perlu dimadikan oleh isteri. Usahlah terpengaruh dengan filem Jepun atau Korea yang menjadi teman setiamu setiap petang hingga melupkan tugas sebenar di alam nyata.

Suamimu ini bukanlah robot bernyawa yang bisa kau programkan dengan menekan papan kekunci yang sering kau lakukan hingga menjelang subuh dengan alasan terlalu sibuk. Dan suami ini tidurlah sendirian saban malam bertemankan alasan isteri yang keletihan, sibuk, sakit perut, tiada mood dan tidak mahu membasahkan rambut.

Jadi wajarlah rasanya gencatan senjata kita ini dikuatkuasakan segera.

----- petikan asal dari blog Sri Diah ------

PERANG dingin ini bilakah akan berakhir? Suami pergi kerja macam orang hilang akal. Dia balik ke rumah pun macam orang hilang akal!
"Saya penat. Saya letih...!"
"Bang, mari saya picitkan"
"Ah, tak payahlah. Awak picit kuat sangat, sakit-sakit badan saya...!"
"Habis tu, abang nak kopi"
"Ah, tak mahu, kopi awak pahit!"
Kalau kopi pahit... mintalah milo atau teh... Tapi kenapa tak mahu minta apa-apa?
"Abang nak makan? Saya siapkan..."
"Makan? tak payahlah. Saya belum nak makan."
"Saya goreng ikan masin, nak?"
"Ikan masin? Ikan masin awak masin!"
"Abang nak mandi? Saya siapkan air suam"
"Dah. Saya dah mandi!"
Oh Tuhan... ke manakan kemanisan yang selama ini menjadi milikku?

* Ini adalah antara sedutan dalam novel JANGAN ADA DUSTA. Masih dalam peringkat editing. Ramai bertanya kenapa saya membuat novel tentang orang perempuan sahaja?.... jawapannya, sebab saya perempuan :-)
Posted by: sri / 8:39 PM

No comments: