Labels

Thursday, October 30, 2003

BIDANG ICT YANG DICEMBURUI

BIDANG ICT YANG DICEMBURUI

Dalam dunia pekerjaan, mungkin bidang ICT adalah yang paling dicemburui. Setiap pekerja dikehendaki boleh mengguna dan menguasai bidang tersebut mengikut tahap masing-masing. Dalam menggunakan aplikasi automasi pejabat seperti word, excell, powerpoint dan sebagainya semua staf sudah sememangnya perlu mahir dan tidak perlu lagi mengharapkan pihak ketiga untuk menguruskannya. Begitu juga dengan aplikasi-aplikasi kecil untuk kegunaan sendiri di pejabat atau di rumah. Ia sudah tentu boleh dibangunkan sendiri oleh sesiapa sahaja yang mempunyai serba sedikit pengetahuan mengenai ICT. Pakar ICT tidak diperlukan dalam hal ini.

Pendekatan ini samalah seperti jika kita sakit-demam-selsema yang sikit-sikit, kita boleh sahaja ke farmasi beli ubat yang dah biasa ataupun main tampal-tampal sahaja dengan apa-apa daun mengikut perubatan tradisional. Tidak menjadi salahnya sekadar untuk menyembuhkan penyakit sendiri yang ringan-ringan. Namun untuk mengubati orang lain (atau diri sendiri yang melibatkan pembedahan dan sebagainya), seseorang ‘doktor’ perlulah mendapat lesen dari pihak berkuasa. Begitu juga dalam mengajar. Setakat nak ajar anak baca A-B-C, bolehlah dibuat sendiri, namuin untuk mengajar di kelas, seseorang perlu mendapat lesen daripada KPM, jika tidak nahas….

Berbalik kepada ICT, nampaknya tidak ada satupun penguatkuasaan. Sesiapa sahaja boleh bangunkan sistem, rekabentuk rangkaian, merancang benteng keselamatan dan sebagainya. Bukan setakat untuk kegunaan sendiri, tetapi untuk dijual dan digunakan oleh orang awam yang berurusan dengan pelbagai peringkat kegunaan di seluruh dunia. Tanda aras bagi produk bagini hanyalah mungkin bagus ke?. Mesra pengguna?. Senang pakai?. Dan… murah harganya?. Cuba bayangkan anologi kita ke klinik untuk mendapatkan rawatan. Perkhidmatan yang diberikan oleh doktor tersebut … bagus, serasi, mesra dan murah …. Namun beliau tidak berdaftar dengan MMA (tiada lesen). Maka beliau boleh didakwa dan disabitkan kesalahannya walaupun perkhidmatannya jauh lebih “bagus” berbanding dengan doktor berdaftar. Oh…. Doktor melibatkan nyawa, sebab itu peraturan perlu diperketatkan, ICT tak perlu, ia masih baru. Macamana dengan akauntan pulak?. Cikgu? Jurutera? . Bidang ICT sebenarnya meliputi semua yang tersebut dan lebih lagi. Namun sesiapapun boleh menjualbeli nyawa & hartabenda ini tanpa penguatkuasaan yang berpatutan…

No comments: