Labels

Monday, April 04, 2005

PENGURUSAN BAGASI DI KLIA KURANG SELAMAT


ini beg-beg kami berbaris sebelum pergi
TAJUK di atas tidak bermaksud untuk mengkritik sesiapa. Namun ia adalah dari pengamatan semasa rombongan kami pulang dari Tokyo baru-baru ini. Kumpulan kami pulang dengan berbelas-belas buah beg. Semasa check-in di Narita, setiap beg diberi dan ditandakan tag nombor. Namun setelah sampai ke destinasinya, iaitu KLIA, sesiapa sahaja boleh mengambil dan membawa keluar beg-beg mana yang dia suka. Saya ulangi, ya mana-mana beg yang berkenan di hati boleh diambil dan dibawa keluar dengan senangnya tanpa perlu melalui sebarang prosedur keselamatan.

Buktinya ialah apabila salah seorang rakan kami telah tersalah ambil beg orang lain dan hanya disedari setelah sampai ke rumah. Mendapati beg sendiri ditinggalkan dan beg orang lain berada di rumah, mereka bergegas semula ke KLIA untuk mengambil beg yang sebenarnya. Mereka memperolehi semula beg mereka dan sebaliknya tuan punya beg yang tersalah ambil tersebut telah pulang ke rumah setelah aduan dibuat di pejabat MAS.

Pokoknya ialah, tag nombor atau keselamatan langsung tidak digunakan dalam pengurusan bagasi di KLIA. Ia begitu berbeza dengan sesetengah tempat lain, hatta menaiki bas sekalipun, tanpa tag anda tidak boleh mengambil beg sendiri sekalipun.

Saya rasa perkara ini akan menjadi hangat-hangat tahi ayam hanya setelah ada beg orang besar yang 'hilang' nanti.

Berhati-hati dengan bagasi anda di KLIA.

No comments: