Labels

Sunday, April 03, 2005

JALAN PINTAS KE KLIA

TERDAPAT beberapa pilihan untuk ke KLIA ataupun dari KLIA ke rumah.
-Teksi (mana-mana): RM70-RM120
-ERL (KL Sentral): RM35
-Bas (Hentian Duta):RM20
-Bas (Jalan Chan Sow Lin):RM10
-Komuter + Bas (Seremban):RM6

Biasanya jika perjalanan rasmi dan tuntutan boleh dibuat, kita tidak berkira sangat, naik sahajalah mana-mana pengangkutan yang selesa dan cepat. Namun apabila perjalanan persendirian dan tiada tuntutan boleh dibuat, alternatif perlu dicari.

Dalam perjalanan yang lepas saya memilih ERL Transit. Dari KLIA ke Putrajaya (RM6.50) dan ke KL Sentral (RM9). Jumlah keseluruhan baru RM15 dan kiranya dapat untung RM20 berbanding dengan ERL Ekspres. Kekurangannya pula ialah ERL ini agak lambat tiba (terpaksa keluar membeli tiket di Putrajaya) dan akibatnya bila tiba di KL Sentral, perkhidmatan LRT sudah habis. Jawabnya terpaksalah menaiki teksi dan dua kali lima jugalah jadinya.

Dalam perjalanan berikutnya, saya naik ERL Transit dari KL Sentral ke Putrajaya dan meminta kawan belikan tiket Putrajaya ke KLIA (beliau nak dari stesen Putrajaya). Saja-saja ingin mencuba menaiki ERL Transit secara ekspres. Bila tiba di KLIA, tiket yang dibeli di Putrajaya (tanpa memasuki mesin) tidak sah dan tidak dibenarkan keluar melalui pintu automatik (pintar juga sistem tiket ini). Dipendekkan cerita, ia boleh diselesaikan melalui pintu manual dan selesai masalah.

Kesimpulannya: Jika anda mempunyai banyak masa dan tidak tergesa-gesa ataupun tidak banyak barang, menggunakan ERL Transit boleh menjimatkan berbanding dengan ERL Ekspres.

No comments: