Labels

Tuesday, April 19, 2005

BENTO


MALAM minggu lepas saya dengan beberapa orang rakan Melayu dan Jepun meraikan kedatangan presiden JICA Alumni Maldives. Kami bawa dia makan di restoran Seri Melayu. Dalam banyak-banyak makanan kat situ, terdapat makanan yang ala-ala tempura gitu... Seorang sahabat Jepun bertanya, adakah ia tempura atau memang masakan Melayu?. Saya kata ia adalah masakan Melayu, iaitu "ikan celup tepung", "sayur celup tepung" dan digoreng. Mungkin orang Melayu belajar masakan ini dari orang Jepun semasa perang dunia ke-2 kot, cakap saya berseloroh.

Kembali kepada makanan Jepun dan Melayu ini, teringat saya masa kecil-kecil dulu. Orang melayu biasa bawa bekal dalam bekas nasi atau tenong yang kemudiannya dibungkus dengan kain. Maklumlah pada masa dulu masih belum ada lagi bekas plastik seperti tupperware. Bungkusan ini sebiji macam bungkusan bento Jepun. Yang berbeza hanyalah bento masih kekal sehingga sekarang sedangkan bungkusan bekal orang Melayu telahpun luput ditelan zaman.

Konsep bento di Jepun adalah begini: Bila seseorang makan bekalan yang disediakan oleh orang tercinta, perasaan kasih sayang penyedianya akan berpindah melalui makanan tesebut. Dalam erti kata lain, bento adalah sebagai jambatan kasih sayang di antara yang menyedia dengan yang memakannya.

Walau bagaimanapun, oleh kerana ramai ibu sudah bekerja di luar rumah, maka bento kini telah dijual di departo (department store) atau supar (supermarket) dan juga di restoran.

Kain bungkusan ini mengikat kota bento sebagaimana penyedianya mengikat kasih pembawa bekal bento ini...

No comments: