Labels

Monday, April 25, 2005

ARTIS DAN DADAH - SIAPA TERIMA PADAH?

AKHIR-akhir ini beberapa orang artis seperti Shreen, Baby Arin dan beberapa orang lagi telah ditangkap kerana kes dadah. Bila mereka ditangkap, samada bersalah atau tidak apa kata anda?. Mungkin kebanyakan dari kita akan berkata atau terlintas di fikiran kata-kata seperti "padan muka", "harapkan muka jer lawa, perangai macam setan" dan lain-lain lagi yang seumpama dengannya. Berapa kerat sangat yang bersimpati dengan mereka?. Peminatpun bertempiaran lari agaknya. Jika adapun yang bersimpati cumalah ahli keluarga terdekat. Di saat inilah peranan ahli keluarga amat diperlukan dan dihargai. Jika perkara ini berlaku terhadap artis, berlaku terhadap orang lain, kita mungkin 'seronok' sahaja sebagai pemerhati. Apa perasaan anda jika ia berlaku atas keluarga anda sendiri?.

Minggu lepas, mak menelefon. "adik mu dah kena tangkap. pukul empat pagi, enam orang datang. Adik kena gari, mereka selongkar seluruh rumah, mereka kata cari barang. Mak tak tahu barang apa yang mereka cari, tapi mereka tak jumpa apa-apa. Duit yang adik nak buat modal baiki rumah orang ada dalam empat ribu, habis lesap. Adik disumbat dalam lokap, tak boleh jumpa, tak boleh nak jamin sehingga masuk mahkamah 25 haribulan ni. Itu sajalah mak nak cakap. Adik mu dulu memang minum ubat batuk, tapi dulu. Dah lama dia berhenti buat kerja tu. Mak dah cari macam-macam ubat dan dah beri air tawar, dia dah berhenti. Tapi mereka kata dalam air kencing dia ada 'pil kuda'. Ini tak menasabah, mungkin kencing orang lain. Itu saja mak nak cakap. Tolonglah apa-apa yang mu boleh buat'.

Itu adalah panggilan telefon dari mak saya menceritakan pasal adik saya yang macam artis juga ditangkap kerana disyaki mengedar dadah. Bila tidak ditemui sebarang bukti, ia tetap digari kerana disyaki menagih dadah pulak. Akhirnya akan dihadapkan ke mahkamah pada hari ini di bawah seksyen 15(1).

Apa yang boleh saya buat?. Apa yang perlu saya buat?. Faktanya saya yakin air kencing dia tidak mengandungi 'pil kuda' atau "syabu" seperti yang didakwa.

Rasanya yanag terbaik ialah dengan menghubungi peguam. Saya capai direktori majlis peguam dan mencari syarikat guaman yang berhampiran dengan tempat sebutan kes. Ada dua firma guaman, tapi kedua-duanya tidak dapat dihubungi. Kemudian saya hubungi hampir sepuluh firma guaman yang lain. Rupa-rupanya mereka semuanya specialist dalam kes-kes tertentu sahaja. Akhirnya sebuah firma guaman sanggup untuk mendengar aduan saya melalui telefon. Walau bagaiamanpun mereka hanya akan mengambil kes ini setelah mahkamah menentukan perbiacaraan setelah tempoh tahanan reman 14 hari tamat pada hari ini. Semasa tempoh tahanan reman, kita tak boleh buat apa-apa katanya, sabar sahajalah kena se**k ter***ng.

Dalam kes adik saya ini banyak fakta dan percanggahan fakta yang memeningkan kepala. Namun sukar untuk diceritakan kepada yang berkelayakan untuk mendengarnya.

moral of the story: Jika kita ada family-loyar atau peguam kenalan, teramatlah bagusnya.

* MBA tengah tunggu keputusan mahkamah ni, apa nak jadi. Duit jaminan dah disediakan.
Sapa ada loyar yang boleh diharapkan?. Boleh contact saya.... (Mat Jan dah qualified jadi loyar kan?)

No comments: