Labels

Thursday, April 14, 2005

CUTI SETIAP SABTU?

KALAU sektor awam di Malaysia cuma kerja lima hari seminggu saja tentu best ekk (ikut stail orang Johor macam kata Mak Andeh). Bos saya dulu kata mana boleh kerja lima hari seminggu. You know what?. kerja lima hari seminggu maknannya Malaysia hanya kerja tiga hari saja, katanya. Aik macamana pulak 3 hari bos?. Simple matematiklah, sekarang pantai barat kerja Isnin - Jumaat. Pantai Timur kerja Ahad-Khamis. Jadi hari yang kerja sepenuhnya bagi seluruh Malaysia cuma Isnin, Selasa dan Rabu saja (Khamis half day bagi yang cuti Jumaat). Oh ya ke?.

Tajuk ini saya bawa sebab kebetulan semalam terima e-mel dari kawan-kawan yang kerja dalam sektor awam di Filipina dan Thailand. Mereka ni merupakan class-mate saya masa kursus kat Nihon dulu. Budak Filipina ni kata, sektor awam mereka memang kerja lima hari seminggu sahaja sebab (katanya) gaji mereka murah. Jika sektor swasta, hari Ahadpun mereka kerja sebab (katanya) gaji mereka memang mahal. Ia disokong oleh sahabat saya dari Thailand. Yang bestnya ialah rakan dari negara Cina. Lantak koranglah nak kerja berapa haripun. Bagi aku tiap-tiap hari adalah half-day katanya. Diberitakan setiap penjawat awam kat sana tinggal dalam kawasan pejabat. Setiap hari masa lunch, mereka akan balik ke rumah. Bukannya untuk makan, tetapi untuk memasak (lepas tu makan ler). Malahan ada yang sempat pergi pasar lagi, baru masak dan makan. Oh.... lumayannya!.

Bila Malaysia nak kerja lima (baca tiga) hari seminggu ekk?. atau kita cuti Jumaat sajalah.


Inilah group kami pada masa tu. Hepinya Fang, tak sedor kasut dia hilang...

No comments: