Labels

Monday, April 11, 2005

MENGAPA MESTI RADIO FM?

FM dalam dunia penyiaran ialah Frequency Modulation. Jika ada perkara lain lagi erti FM itu entahlah. Selain dari FM, terdapat juga frequency AM dan SW.

Persoalan yang timbul ialah mengapa Radio Malaysia ditukar nama kepada radio FM?. Apakah lebihnya FM tersebut?. JIka dulu rangkaian nasional, sekarang nasional FM. Jika dulu Radio Malaysia Selangor, kini Selangor FM.

Perkara kecil yang remeh ini nampaknya telah menarik minat sehingga Parlimen. Parlimen mempersoalkan kemana hilangnya Malaysia dan Melayu di radio. Jika dahulunya Radio Malaysia Rangkaian Nasional, sekarang Nasional FM. Jika siaran ini didengarai di luar negara, ia adadalah radio negara mana?. Sudah tentu teguran dari perlimen tersebut berasas.

Seorang menteri lain juga susah hati dengan pertukaran nama FM ini. Dulu RIMA (Radio Malaysia Irama Asli) dah ditukar kepada klasik FM. Entah apa-apalah dan kandungannya juga dah jadi potpuri kata menteri tersebut.

Seingat sayalah dah banyak kali sangat RTM tukar nama, tapi isinya tetap sama jugak. Dulu TV Malaysia Rangkaian Nasional, TV Malaysia Rangkaian 2. Apabila muncul TV3, RTM tukar jadi TV1 dan TV2. Setakat tukar nama sajalah.

Dulu kita ada RMIK (Radio Malaysia Ibu Kota). Masa itu RMIK memang top dengan DJ Noramin dan Zainaldin Zainal. Lepas RMIK popular, depa tuka jadi RMKL dan kini KL FM. Entah apa-apalah yang ditukarnya.

No comments: