Labels

Friday, April 22, 2005

TM

DULU mba pernah kerja di Jabatan Telekom Malaysia (JTM). Masa itu, dalam tahun 1980-an, jawatan yang diberikan ialah ACT (assistant controller of Telecom). Bila JTM diswastakan, ia dinamakan STM (Syarikat Telekom Malaysia). Pada masa itu trend dari "jabatan" ditukar menjadi "syarikat". Jika STM ialah untuk Telekom, maka STMB (Syarikat Televesyen Malaysia Berhad) ialah untuk TV3.

Selepas "syarikat", kerajaan ingin perkenalkan jenama "Malaysia" pula. Maka STM menjadi Telekom Malaysia, MAS menjadi Malaysia Airline dan macam-macam lagi syarikat diletakkan dengan nama Malaysia.

Kini Telekom Malaysia dikenali pula dengan "TM" sahaja. Entah berapa ratus ribu atau juta duit diperlukan untuk penjenamaan semula ini entahlah. Rasa-rasanya duit ini cukup untuk meningkatkan perkhidmatan kepada pelanggan, berbanding dengan menukar nama sahaja. Ini terbukti bila Petronas yang "terpaksa" menukar sedikit rekabentuk logonya yang asal kepada yang ada sekarang, melibatkan ratusan ribu ringgit.

Entahlah apa yang akan diperolehi dengan TM. Sejak saya ingat, BT masih lagi British Telecom dan BP masih lagi British Petroleum. Sejak zaman berzaman lagi mereka gunakan jenama tersebut.

No comments: