Labels

Sunday, April 17, 2005

KISAH PERJALANAN YANG PANJANG

[cerita ini tidak berhasrat untuk mengata, mengenakan atau memalukan sesiapa. Ia sekadar catatan pengalaman suka duka saya sebagai kordinator. Semoga boleh dijadikan pengajaran dan pedoman untuk aktiviti akan datang]

Seragam Tajaan
RASANYA kumpulan kami amat bertuah kerana salah seorang peserta telah bermurah hati untuk menaja winter coat. Pada asalnya kami Cuma perlukan wind breaker sahaja, memandangkan cuaca di Nagoya sudah memasuki musim bunga. Tujuan sebenar memakai pakaian seragam seperti wind breaker atau winter coat ini ialah untuk memudahkan pelbagai urusan. Sesampai sahaja di lapangan terbang, untuk pemeriksaan imigresen dan kastam tiada langsung soal jawab diperlukan kepada semua yang berseragam.

DUGAAN pertama berlaku seawal di KLIA lagi. Dua orang peserta tidak mahu memakai, membawa dan menggunakan winter coat yang dibekalkan. Alasan utama ialah mereka sudah mempunyai baju tebal dan beg mereka yang kecil. Alasan lain ialah kerana logo syarikat mereka tidak dilekatkan pada kot berkenaan. Alahai kot yang ditaja, memanglah perlu dilekatkan dengan logo penaja. Saya terpaksa merayu, terpaksa memujuk supaya membawa juga kot berkenaan. Ia penting untuk keseragaman dan menjaga hati penaja. Saya bersedia membawa pergi dan membawa balik kot tersebut, asalkan dipakai sehingga selesai acara-acara rasmi. Susahnya menjaga orang dewasa.

cantik seragam ni... mahal pulak tu
Tidak Bawa Pakaian Rasmi
MASALAH kedua timbul juga di KLIA apabila mendapat tahu seorang peserta dengan sengaja telah tidak membawa long-suite atau blazer atau kot dan tali leher. Pihak JICA Malaysia telah berkali-kali berpesan supaya semua peserta memakai kot semasa kunjungan hormat ke Tokyo International Center (TIC) dibuat. Kami dijangka akan bertemeu dengan Ketua Pengarah atau Timbalan Ketua Pengarah TIC. Kesemua profail dan gambar peserta telah dihantar ke TIC terlebih dahulu untuk perbincangan JICA-Net ini.

KAMI tiba ke Nagoya International Center (NIC) tepat jam 10am sebagaimana yang dikehendaki. Alhamdulillah pertemuan pertama ini dapat berjalan lancar tanpa sebarang masalah.

Tiket Keretapi Habis
SEBAGAIMANA yang diceritak terdahulu, masalah besar yang timbul ialah apabila tiket keretapi Japan Railway (JR) – Moonlight Niagara bagi perjalanan sebelah malam pada hari Isnin telah habis dijual. Tiket ini tidak boleh ditempah melebihi 14 hari, jika tidak ia telah dibeli semasa kunjungan awal saya ke Nagoya sebulan yang lepas. JR mengesyorkan supaya kami menaiki shinkansen (bullet train) yang harga tiketnya ialah JPY12,000 berbanding JPY6,000 menaiki Moonlight Nagara ataupun bas. Menaiki shinkansen bermakna kami akan sampai ke Tokyo seawall jam 11 malam. Ini bermakna kami terpaksa menyewa hotel untuk semalam lebih awal. Sudahlah tiket shinkansen yang mahal, ditambah pula dengan sewaan hotel lagi. Akhirnya saya nekad membeli tiket bas sahaja yang harga tiket dan masa ketibaan di Tokyo adalah sama dengan JR train. Nampaknya masalah ini telah selesai dan bolehlah saya ronda-ronda Bandar Nagoya.

Bas Tidak BOleh Bawa Barang
TIBA pada hari berlepas, seorang pengawal JR memmaklumkan bahawa bas yang akan kami naiki tidak boleh membawa beg-beg kami ke Tokyo. Dipendekkan cerita, beg tersebut akan dibawa secara berasingan dan hanya akan tiba ke Tokyo dua hari kemudian. Ini benar-benar satu bencana. Esok pagi kami dijadualkan ke TIC. Alasan yang diberikan oleh pengawal dan pengurusan JR adalah tidak logic. Peraturan ini tidak tertulis di mana-mana. Jika bas boleh memuatkan 35 penumpang dan setiap penumpang membawa satu beg, mengapa tidak boleh?. Seorang wanita Inggeris memaklumkan kepada kami, inilah Jepun, semuanya kecil, semuanya ringkas belaka. Tidak boleh bermakna tidak boleh, jangan memaksa, carilah alternatif lain. Akhir sekali pekerja JR (keretapi dan bas kedua-duanya dari syarikat JR) membawa khabar gembira, iaiatu mereka boleh dapatkan tiket keretapi. Walau bagaimanapun kami akan dikenakan penalty 10% kerana membatalkan tempahan bas. Lantau engkaulah, asalkan kami boleh tiba ke Tokyo dengan selamat. Setelah membayar denda penalty 10%, staf tersebut membantu saya belikan tiket keretapi. Kali ini dengan menggunakan satu trik (tipu muslihat?), iaitu menggunakan Seishun 18 Kippu (Youth 18 Ticket). Ini ialah tiket diskaun untuk perjalanan bagi lima hari untuk seorang ataupun perjalanan seharti untuk lima orang. Memandangkan kami ada 15 orang, maka kami boleh membeli 3 tiket perjalanan sehari untuk lima orang. Harga tiket ini amat murah, namun ia tidak dijual pada setiap masa, Cuma 4 kali sahaja dalam setahun.

Tiket Murah
Memandangkan perjalanan dari Nagoya mengambil masa dua hari (bertolak Isnin dan tiba Selasa), maka kami terpaksa membeli dua tiket. Tiket pertama dari stesen Nagoya ke stesen terdekat sehingga hari bertukar (perjalanan dari Nagoya ialah jam 11:45 malam). Tiket Seishun 18 Kippu itu hanya digunakan dari stesen tadi ke Tokyo. Begitulah triknya, jika anda inginkan tiket murah menaiki keretapi di Jepun. Satu lagi tiket murah ialah dengan membeli JR Pass sebelum bertolak ke Jepun. Tiket ini berharga lebih kurang RM700 yang laku untuk tempoh 7 hari bagi mana-mana destinasi JR, samada dengan bullet train, keretapi baisa , subway ataupun bas. (RM700 tu murah ke?. Oh cuba perhatikan perjalanan sehala Nagoya-Tokyo sudah RM400, jika pergi balik?. Jika 7 kali ulang alik?. Sudah tentu harganya amat murah).

Jejak Kasih
Sambil menunggu ketibaan keretapi malam Moonlight Nagara, kami melakukan pelbagai aktiviti sendiri di stesen Nagoya. Tanpa disangka-sangka edisi Jejak Kasih bermula. Seorang peserta Sarawak/Kelantan telah bertemu dengan saudaranya dari Sarawak di stesen Nagoya. Kedua-duanya adalah peserta dalam rombongan kami. Adegan ini telah dirakamkan untuk edisi jejak kasih kami…

Layu
KAMI tiba di Tokyo di awal pagi dan terus menaiki subway ke Yoyogi Uehara. Hasrat hati hendak singgah di masjid Jamek Tokyo sebelum ke TIC. Namun oleh kerana hari sudah kesiangan, kami hanya melihat masjid dari luar sahaja dan peserta berbelah bagi samada ingin berjalan kaki atau menaiki teksi ke TIC. Akhirnya sekumpulan berjalan kaki dan sekumpulan lagi menaiki teksi. Tiba di TIC kami menyalin pakaian dan menikmati makan pagi di shukodo sebelum mengadakan pertemuan rasmi dengan TIC. Seperti yang dinyatakan di atas, peserta yang tidak membawa kot tetap tidak memakainya, yang tidak membawa tali leher, tetap tidak mengenakannya. Yang pasti semua peserta layu kerana tidak dapat tidur dengan sempurna dalam keretapi. Kami akhiri lawatan ke TIC dengan makan tengahari yang disediakan oleh TIC.

Buat Perangai
APABILA tiba di hotel penginapan di Minama Senju, satu lagi masalah timbul. Seorang kordinator tertinggal dompet mengandungi passport dan segalanya di TIC. Dia bergegas semula ke sana. Seorang lagi peserta tidak boleh menginap di ryokan (hotel tradisional Jepun ) yang berlantaikan tikar tatami dan bertilam futon. Dia minta saya keluar. Dia minta saya check-out dan carikan hotel lain. Dia akan bayar untuk semua peserta supaya tinggal di hotel lain. Kali ini saya terpaksa bertegas ke tahap paling maksima, biarlah apa akan terjadi. Saya tidak akan check-out, apatah lagi semua bayaran penginapan beratus ribu Yen telahpun dijelaskan. Lagipun hotel ini akan saya jadikan markas untuk aktiviti-aktiviti lain yang selanjutnya. Akhirnya beliau tidak berjaya memujuk lain-lain peserta supaya berpindah dan hanya dia berdua sahaja yang akhirnya check-out pada malam itu juga.

Ditahan Polis
OLEH kerana keletihan dan kurang tidur, kebanyakan peserta mengambil kesempatan untuk berehat di hotel. Namun tidak kurang juga yang terus keluar ke destinasi masing-masing. Satu kumpulan telah keluar dan katanya akan ke Shinjuku dan berkemungkinan akan hanya pulang ke hotel keesokan hari. Oleh kerana semuanya telah dewasa dan tahu menjaga diri, saya tidaklah risau sangat. Sehinggalah akhirnya saya mendapat tahu yang mereka ini telah ditahan oleh pihak polis kerana disyaki melanggar perintah berkurung. Cerita ini hanya didengari keesokan harinya. Semasa menyediakan sarapan pagi, tuan punya hotel memaklumkan bahawa dua orang peserta telah check-out malam tadi dan sekumpulan lagi hanya pulang ke hotel jam 5 pagi.

Mengikut ceritanya, mereka keluar ke beberapa tempat sekitar Tokyo. Menyedari waktu curfew adalah 12 tengah malam, mereka pulang pada jam 11:30 malam. Namun berdekatan dengan hotel penginapan kami terdapat sebuah pusat karaoke dan mereka terleka di situ sehingga melepasi masa curfew. Mereka pulang ke hotel namun ia ntelah ditutup. Beberapa panggilan telefon mereka buat tapi gagal. Beberapa laungan juga tidak didengari. Berbagai idea muncul dan dicuba, namun tetap tidak berjaya. Oleh kerana suara mereka agak bising di luar hotel, seorang polis tiba untuk meninjau. Oleh kerana masalah komunikasi, empat lagi anggota polis tiba. Mereka minta jasa baik polis tersebut untuk membuka pintu hotel, namun tidak dilayan. Pihak polis memberi cadangan supaya pergi ke tempat yang beroperasi 24 jam atau tunggu dalam kesejukan di luar (tanpa membuat bising) atau ditahan. Dipendekkan cerita, akhirnya mereka memilih untuk menaiki teksi mencari hotel-hotel lain yang semuanya tidak berhasil. Akhirnya mereka ke SPA untuk membuat refleksologi sehingga jam 5 pagi. [cerita panjang tidak sesuai untuk tayangan umum].

Tiket Disneyland Sold-out
KEESOKANNYA kami ke Disneyland, tetapi kumpulan tadi tidur di hotel kerana keletihan, kesejukan dan kekurangan tidur. Punyalah ramai manusia di Disneyland, tiketpun habis dijual. Akhirnya kami mengambil keputusan untuk ke Disneysea sahaja. Itupun dalam 2 jam terpaksa beratur untuk mendapatkan tiket. [Cerita dalam Disneysea biasa sahajalah, boleh bayangkan sendiri]

Bertemu Maharaja Akihito
SEHARIAN di Disneysea. Keletihan dan kepenatan juga yang dikumpulkan. Semasa sesi bebas, peserta telah cukup dewasa untuk menentukan arah tuju sendiri. Beberapa orang peserta yang merayau sekitar Tokyo adalah di antara yang amat bertuah apabila bertembung dengan kenderaan diraja yang ingin memasuki kawasan istana. Malahan Mahajara Akihito telah menurunkan cermin kereta dan melambai tangan ke arah mereka. Itulah tuah mereka. [masih menunggu foto kereta & maharaja yang sempat mereka rakamkan]

Emperor Akihito melambai tangan dari keretanya