Labels

Tuesday, April 12, 2005

GUGUSAN IDEA

SAYA percaya ramai penulis blog mengalami writter block iaitu buntu dan ketiadaan idea sama sekali tentang apa yang ingin ditulis. Saya juga begitu. Namun kini saya mempunyai beberapa tajuk yang ingin ditulis, tetapi tidak tahu yang mana satu perlu didahulukan. Ringkasannya adalah seperti berikut:-

Ditahan Polis Semasa Di Jepun
Semasa di Jepun baru-baru ini satu kumpulan daripada rombongan kami telah ditahan polis dan diberikan tawaran untuk dimasukkan dalam lokap untuk mengelakkan daripada duduk dalam kesejukan. Ini adalah gara-gara melanggar perintah berkurung (curfew) di sana.

PDRM Patut Tubuhkan Unit Agama
Kini pihak berkuasa ugama tidak boleh lagi membuat apa-apa serbuan mencegah maksiat tanpa kelulusan ketua polis daerah. Rasanya ini adalah gara-gara seorang pegawai polis menumbuk penguatkuasa JAWI. Tetapi alasan yang diberikan ialah kerana kes Jeslina Hashim. Jadi apa gunanya ada penguatkuasa agama?. Pilihan yang ada ialah polis menubuhkan unit agama seperti Kor Agama dalam tentera atau penguatkuasa agama dalam JAWI dan seumpamanya adalah terdiri dari polis.

Mangsa Orang Kesayangan Bos
Biasanya bila bos sayang, seseorang pekerja akan mendapat pelbagai keistimewaan. Namun saya mengenali beberapa orang yang disayangi oleh bos tetapi agak rugi. Mereka jarang dapat keluar pejabat berkursus, seminar dsb. Mereka lambat dapat naik pangkat. Mereka banyak rugi. Mengapa ya?

Perangai Orang-Orang Besar
Umum berpendapat orang-orang besar kebanyakannya berperangai buruk. Kehendak mereka bermacam-macam dan tidak menasabah. Saya pernah mengenali seorang KP yang mengesyorkan supaya ketua daerahnya dipecat kerana tidak menyediakan perkhidmatan VVIP kepadanya di lapangan terbang. Namun itu semua adalah kata-kata orang yang sebelum menjadi prang besar, bila dah ada peluang, mereka ni lebih berlipat kali ganda lagi.

Teman Sekatil
Ramai orang tidak sanggup untuk berkongsi bilik tidur dengan orang lain. Namun apakah perasaan anda jika diminta untuk berkongsi sebuah katil untuk tidur dengan orang lain (yang sama jantina)?. Saya diketawakan (berdekah-dekah) oleh satu kelas baru-baru ini apabila saya menolak untuk tidur sekatil dengan peserta lain dalam satu seminar yang saya hadiri.

Hangin
Dahlah kena tidur sekatil. Kad hotel pulak tidak boleh digunakan. Pekerja hotel buat dek jer bila diberitahu. Aku lipat-lipatkan untuk patahkan kad tersebut. Aku cakap kuat-kuat untuk check-out. Dalam hati aku, jika aku ni banyak kuasa, banyak duit (sebab itu tak pernah jadi), aku akan pecat pekerja hotel tersebut. Aku mogok sendiri. Aku tidak melayan panggilan mereka. Dan akhirnya dengan tersengih-sengih pekerja hotel datang merapat sembah kat aku bila mereka dengar kawan aku panggil aku Dato'. Hehe jika aku ni memang Dato' betul, padan muka kau.

Kisah Lengkap Perjalanan Di Jepun
Ada pembaca yang nak baca dan nak tengok gambar kisah lengkap perjalanan di Jepun. Mengapa tak tulis?. Mengapa tak banyak gambar?. Ingatkan tak ada orang nak baca jika tulis panjang-panjang...

D'Eng
Ada banyak lagi yang nak ditulis, tapi kadang-kadang lupa, kadang-kadang ingat. Tapi dari senarai kat atas tu, U all nak baca kisah yang mana (dulu)?.

No comments: