Labels

Friday, April 29, 2005

MALU BERTANYA SESAT JALAN

KADANGKALA kita ketiadaan sebarang idea untuk menulis. Itulah yang terjadi kepada saya. Semasa membaca entri Aida:

Visitor: Adik... mana gerai novel?
Aida: (Baru berkira-kira nak tunjuk ke belakang.. arah gerai Alaf21.)
Visitor: Bukan Alaf21 tahu... Saya nak caari creative enterprise.
Aida: Oh.. maaf.. saya tak tahu. Belum sempat pusing pesta buku ni lagi...

Tipu!. Terang2 dah nampak sign board gerai creative kat depan hujung gerai karangkraf.


Di negara-negara ketiga (samada negara Islam atau kafir, samada orang Islam atau kafir), biasanya kita tidak akan dibantu jika mahu bertanya destinasi saingan. Begitu juga jika kita ingin membeli barangan yang tidak dijual di sesebuah kedai "mana boleh beli itu barang?". "sayapun tak tahulah, dekat sini tak adalah, itu balang kena orderlah".

Namun di negara-negara maju (majoriti penduduknya adalah kafir), *biasanya* penduduknya akan cuba sedaya upaya membantu sekiranya diminta pertolongan.

stori 1: (cerita seorang kawan. Saya tak yakin sebab kawan ni memang suka menambah perencah dalam ceritanya, sehinggalah saya sendiri sampai ke negara tersebut).
Lokasi: Okinawa, Jepun
Tarikh: 1988

Dia 'tersesat' di bandar dan tidak tahu nak naik bas mana. Jumpa seorang pakcik di perhentian bas, tunjukkan alamat destinasi. Tanpa banyak cakap, pakcik tersebut menahan sebuah bas, mereka menaiki bas. Pakcik bayarkan tambang. Tiba di destinasi, mereka turun dan pakcik tunjukkan destinasi. Selapas ucap terima kasih, pakcik tersebut menyeberangi jalan untuk naik bas semula ke tempat asal mereka bertemu tadi.

stori 2: Lima sekawan tiba dio stesen keretapi. Waduh-waduh stesen ini ada 7 tingkat. Pusing-pusing tak berjaya mencari jalan keluar. Akhirnya mereka memberanikan diri bertanya sepasang merpati yang sedang rendek. Pasangan ini bawa mereeka berjalan adalah dalam 1km agaknya untuk keluar ke pintu yang betul. Selepas selesai, pasangan ini turun semula ke tempat mereka untuk sambung rendek mereka.
Lokasi: Tokyo Eki
Tarikh: 1989
Pelakon: MBAlah yang membertanikan diri bertanya pasangan tu.

Stori 3:
Lokasi: Nagoya
Tarikh: 2005
Dua orang manusia nak beli 15 keping tiket Aichi Expo. Singgah di tempat penjualan tiket, tapi tiket ada 5 keping sahaja lagi. Penjual tiket cuba telefon tempat-tempat lain yang masih ada tiket. Akhirnya terjumpa. Kaunter tiket ditutup sementara, penjual membawa dua orang manusia ini jalan laju-laju menuju tempat jualan tiket yang lain yang bukannya dekat. Bila tiba, penjual tadi explain kepada penjual baru dan uruskan sehingga tiket bertukar tangan dan duit dibayar. Dah selesai semuanya, baru dia kembali semula ke kedainya.
Pelaku: Salah seorang manusia itu ialah MBA.

No comments: