Labels

Thursday, July 01, 2004

TELEFON SELULAR DENGAN WAKTU SOLAT & ARAH KIBLAT


MALAYSIA bakal menjadi lokasi bagi pelancaran rasmi telefon selular pertama di dunia model llkone i-800 dengan aplikasi yang membolehkan penganut agama Islam mengetahui waktu solat dan arah kiblat di mana saja mereka berada.

Ilkone i-800 menyediakan waktu solat secara automatik di mana-mana saja di seluruh dunia. Penggera boleh diprogram untuk berbunyi sebelum dan selepas Azan dan disesuaikan dengan keutamaan peribadi pengguna.

Ia mempunyai penunjuk arah kiblat bagi lebih 5,000 lokasi di dunia. Untuk mendapatkan arah kiblat yang betul, pengguna perlu memilih negara dan bandar di mana mereka berada dan telefon dengan automatik akan menunjuk ke arah Makkah.

Selain itu, teks penuh kitab suci Al-Quran dengan terjemahan dalam bahasa Inggeris yang disahkan oleh Universiti Al-Azhar, Mesir, dan mempunyai ciri berguna lain, iaitu pengubah kalendar Hijrah.

Telefon berkenaan dijangka memasuki pasaran Malaysia Julai ini selepas mendapat kelulusan daripada Institut Piawaian dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia (Sirim), Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Universiti Al-Azhar di Kaherah, Mesir.

[Sumber: Berita Harian 30 Jun 2004]

No comments: