Labels

Thursday, July 15, 2004

LATA



air mengalir
batu batang menanti
lata nan satu

SUDAH terlanjur cerita pasal ikan aya di kampung, ingatan saya singgah pula ke lata. Mengikut Dewan Bahasa, lata ialah air melata riam atau jeram yang tegak, air terjun (yg rendah). Ya itulah lata yang saya maksudkan. Masa masih bersekolah dulu, adalah sekali dua saya pergi mandi-mandi di lata ini. Bila dah berkahwin dan mempunyai anak, saya ceritalah tentang lata kepada mereka. Apa lagi, setiap kali balik ke kampung anak-anak saya mesti ingin ke lata. Sampai sahaja ke rumah tok mereka, terus ingin ke lata. Pagi ingin ke lata, tengahari lata petangpun lata. Lata ini dah menjadi macam 'senjata' bagi saya jika ingin mengajak mereka pulang ke kampung.

Oleh kerana budak-budak kampung tidak hairan dengan lata, maka ia telah seolah-olah menjadi hak milik keluarga kami sahaja. Ia begitu ekslusif untuk kami sekeluarga sahaja. Ini menjadikan anak-anak saya semakin sayang dengan lata ini yang hanya beberapa ratus meter sahaja jaraknya dengan rumah bapa saudara mereka, iaitu adik saya.

No comments: