Labels

Tuesday, July 13, 2004

MASA KIAN SINGKAT




pejabat sibuk
mindapun haru biru
hari nan pendik?

ORANG-orang tua kat kampung saya dulu kerap bersungut pasal hari sudah semakin singkat. Walaupun dalam sehari semalam kita masih ada 24 jam, namun setiap jam sudah jadi singkat, kata mereka. Maknanya kualiti masa tersebut sudah semakin kecil nilainya. Contoh perbandingan yang orang kampung gunakan ialah, dulu jika mereka basuh kain dan dijemur, belum petang kain dah kering dan boleh diangkat. Kini kata mereka nak jemur kainpun dah tak sempat dan dah kian lambat nak kering. Ini maknanya hari sudah semaking pendik atau singkat.

Mungkin benar mungkin tidak anggapan mereka itu. Namun memang tidak dapat dinafikan yang semua orang, tidak kira di bandar atau di kampung, sudah semakin sibuk sekarang ini. Itulah yang menyebabkan mereka nak basuk kainpun tak sempat kerana terpaksa buat kerja-kerja lain terlebih dahulu. Apabila dah lewat membasuh, maka lewat pulalah menjemur dan sudah tentu lambatlah keringnya.

Bagi kita yang bekerja makan gaji, rasanya masa sudah hampir tiada langsung (terutamanya bagi yang berpangkat tinggi). Malahan masa di luar pejabat, umpamanya di sebelah malampun sudah perlu ditempah melalui pembantu peribadi. Setiap malam ada sahaja majlis rasmi yang wajib dihadiri. Usia kita juga sudah kian meningkat sejajar dengan pangkat yang dipikul. Hari siang telah diambil sepenuhnya oleh tugas di pejabat. Hari malam sepatutnya kita berikan sedikit kepada surau dan masjid untuk bekalan kita di hari kemudian. Namun tuntutan tugas rasmi sudah tidak membenarkan lagi kita ke masjid(kecuali pada hari Jumaat sahaja). Oh tugas......

No comments: