Labels

Thursday, July 22, 2004

MARAH




hujan di luar
kering kontang di dalam
aku dimarah

SEMASA nota ini dibuat, kepala saya sedang bengkak, ia sakit berdenyut-denyut. Urat-urat di belakang tengkok semuanya terasa tegang. Perut juga mual. Perkara ini berlaku buat pertama kali semenjak bekerja di tempat baru ini, yang belumpun genap dua bulan. Semasa dua bulan di tempat lama sebelum ini, alhamdulillah tidak pernah diserang begini. Walau apapun, selama enam tahun di pejabat terdahulu, ia begitu kerap datang dan pergi.

Sambil berfikir dan muhasabah diri, saya mendapat sebab mengapa kepala saya bengkak dan sakit. Rupa-rupanya saya kena marah hari ini. Saya tidak boleh menipu diri sendiri dengan tersenyum atau cuba-cuba buat relaks. Saya tidak berupaya untuk berlakon yang saya OK. Jiwa saya sakit, dia tersentuh, dia kecewa kerana saya kena marah. Saya telah gagal dan tidak boleh memujuk jiwa supaya jangan bersedih, supaya gembira atau berpura-pura apabila kena marah begini.

Semalam juga saya kena marah, namun saya OK, saya gembira dan saya tidak berpura-pura ceria. Sebabnya marah semalam itu bersebab. Apabila kita buat salah dan kena marah, itu memang patut. Semalam saya dimarah sebab kesalahan orang lain. Saya berhak dimarah kerana saya mewakili orang lain. Saya juga berhak memarahi orang itu kerana menyebabkan saya kena marah. Namun saya tidak berbuat begitu, saya telah bersedia dimarah dan saya boleh gembira dan bergelak ketawa setelah selesai dimarahi. Itulah saya.

Namun hari ini saya dimarah tanpa usul periksa. Saya dimarah tanpa hujung pangkal. Saya dimarah kerana saya tidak buat apa-apa kesalahan. Saya dimarah kerana saja-saja dia nak marah dan saya dijadikan punching bag. Lagi pula saya kena marah oleh makhluk yang tidak ada kaitan langsung dengan saya. Makhluk ini tidak beri saya makan, tidak bayar gaji saya, tidak tulis laporan saya dan bukan bos saya, bukan bos kepada bos saya. Malahan makhluk ini memerlukan saya dan kuncu-kuncu saya untuk bergantung. Jika begitu mengapa saya kena marah?. Adakah dengan marah dan ugutan itu akan membolehkan saya akur dan berkompromi begitu saja?. Saya tidak mempunyai jawapannya dan saya akan pastikan tadi adalah kali pertama dan terakhir dia boleh memarahi saya. Saya tidak sanggup menggadai nyawa dengan sakit begini semata-mata memuaskan nafsu makhluk begini. [kalau makhluk tu jantan dah aku ajak bertumbuk tadi, kalau pondan aku akan ajak tarik-tarik rambut, tapi kalau bedul macamana eh?....]

No comments: