Labels

Friday, July 02, 2004

MANDI BUNGA



DALAM masyarakat Melayu dulu-dulu, mandi bunga seolah-olah begitu sinonim dengan tuah-sial seseorang. Pantang berlaku perkara-perkara tertentu yang dianggap "sial", maka ubatnya adalah merupakan mandi bunga. Ia itu satu cara untuk membuang sial.

Kini amalan mandi bunga telah menjadi suatu perniagaan yang lumrah bagi pakej penjagaan serta terapi kesihatan dan kecantikan. Tujuan mandi bunga ini ialah untuk rawatan, iaitu untuk membuang semua unsur-unsur negatif dalam tubuh yang menjadi penyebab utama diserang pelbagai jenis penyakit medic dan non medic.

Ah nampaknya sama sahaja tujuan mandi bunga tersebut, cuma dulu nak buang sial dan kini unsir negatif.

SOALAN
Bagaimana dengan amalan yang sering di lakukan masyarakat melayu seperti mandi bunga dan sebagainya dapat di bendung. Sila berikan saya langkah-langkahnya.

JAWAPAN
Sekiranya mandi bunga bertujuan untuk mengharumkan badan dan tujuan kebersihan adalah diharuskan tetapi sekiranya mandi bunga itu dikaitkan dengan amalan perbomohan dan jampi serapah yang tidak difahami, maka ia adalah dilarang sama sekali kerana boleh membawa kepada unsur syirik yang merosakkan akidah.Sekiranya mandi bunga dengan menggunakan doa daripada ayat-ayat al-Qur'an, maka ia adalah diharuskan.


No comments: