Labels

Tuesday, July 20, 2004

KAMPAI DAN SAYONARA




menjulang gelas
kampai dan sayonara
bertemu lagi

JUMAAT lepas hujan lebat melanda Kuala Lumpur dan seperti biasa banjir serta kesesakan lalulintas berada di mana-mana. Jam 6pm dari pejabat ingatkan terlalu awal untuk ke hotel Mandarin Oriental. Biasalah apabila temujanji dengan Jepun, jika 5 minit lagi sebelum masa yang ditetapkan itu sudah dikira lewat. Saya tiba dan menaiki lif yang sama dengan Mr. Hida serta isterinya yang merupakan tuan rumah kepada sayonara parti ini.

Jamuan makan malam ini ialah untuk meraikan kepulangan JICA Resident Representative Mr. Hida ke Jepun dan menyambut kedatangan penggantinya Mr.Murata. Tidak ramai yang dijemput hadir, cuma sekitar 10 orang dari Malaysia (myJICA) dan 7-8 orang lagi dari Jepun (pejabat JICA dan kedutaan). Ini adalah kali pertama saya hadir ke majlis kampai dan sayonara parti begini di Malaysia, kerana biasanya ia boleh dielak dan diserahkan kepada orang lain. Walau bagaimanapun pada kali ini terpaksa hadir kerana selain dari presiden myJICA berada diluar negara juga adalah kerana hubungan akrab dengan Mr. Hida. Jika di Jepun, ia memang tidak dapat untuk dielak lagi.

Parti ala Jepun ini agak unik dan rasanya patut dicontohi kerana setnya yang simple. Dewan makan ditempah tanpa kerusi. Memadai dengan meja yang dilengkapi dengan pelbagai jenis makanan. Para tetamu lebih bebas bersembang, berkenalan berbanding dengan makan. Kita berkenalan dengan semua orang boleh makan apa sahaja yang terhidang (semua makanan halal yang dihidangkan).

Sayonara Mr. Hida dan Irashaimase Mr. Murata.

No comments: