Labels

Friday, July 16, 2004

ANTARA DUA DARJAT BUDAYA





kereta merah
sekeping kertas merah
merah di hati?

SEMASA saya ingin berkahwin dulu, majlis pertunangan diuruskan oleh rakan-rakan (staf saya sebenarnya) di pejabat. Ayah dan emak saya turut hadir, tetapi mereka awal-awal lagi berpesan supaya mencari orang lain untuk majlis meminang dan urusan-urusan berkaitan kerana mereka tidak tahu bercakap. Walaupun tidak menjadi jurucakap, keluarga kami, khususnya ayah saya banyak jugalah mengalami kejutan budaya. Setelah majlis selesai, sambil sembang-sembang dan borak-borak ayah saya adalah tersebut 'buat ayor je'. Ini menjadikan tuan rumah agak malu kerana ia difahamkan sebagai 'hidang air sahaja' sedangkan maksud yang dituturkan ialah 'ini gurau sahaja'. Lantas mereka bawalah air dan kuih muih (majlis makan-makan dah selesai sebenarnya). Apabila dijemput minum dengan ungkapan 'minumlah ayor tu', ini giliran ayah saya pula terkejut beruk. Nasib baik ada perkataan minum katanya, jadi dia boleh agak ia adalah air, jika tidak fuh nak dibuat gurau apa ni?.

Dalam minggu pertama perkahwinan, bapa mertua saya suruh tengokkan keretanya yang tak boleh start enjinnya. Kami anak-beranak tengoklah, saya ni bagaikan tikus tengok besi sajalah. Akhirnya dia sendiri yang menemui puncanya dan berkata kepada saya. "Oh plug ni yang longgar, awak yang bodoh rupanya". Dalam hati terkejut yang amat, apalah pak mertua ni, baru dua hari kahwin dah dikatanya kita bodoh?. Saya report pada isteri peristiwa itu dan mereka sekeluarga gelakkan saya bagaikan nak pecah perut. Rupa-rupanya "awak" adalah dirujuk kepada "diri sendiri". Apalah depa ni.... biskut cakap roti, selipar cakap kasut, suami cakap tunang, tunang cakap kawan, aku cakap awak. Itu belum masuk bab "kome", "keme" dan "deme" lagi.

Bila pulang ke rumah keluarga kami pulak, mak saya suruhlah menantu dia ni masukkan air ke dalam bocong. Setelah puas mencari, dia dapatkan saya dan bertanya bocong tu benda apa dan yang mana satu?. Ala.... bocong tu thermoslah, orang Perak cakap Flah (omputih tu...). Silalah rujuk dalam kamus dewan samada perkataan bocong tu ada ke tidak?. Semasa kat pasar, isteri saya nak belilah satu barang yang harganya ialah RM1.50, tetapi ditawarnya dengan RM2!. Sebabnya RM1.50 disebut sebagai tiga amah yang disangkanya sebagai RM3. ;-)

No comments: