Labels

Sunday, July 25, 2004

ISU BAHASA YANG BELUM SELESAI DAN BERCELARU

Tidak ada perubahan dasar bahasa penghantar di universiti
PEKAN: Datuk Seri Najib Razak menegaskan, kerajaan tidak pernah mengubah dasar yang menetapkan Bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar di semua universiti tempatan di negara ini. berita penuh




isu bahasa
jiwa sebuah bangsa
tagih simpati

AKHBAR-akhbar mingguan hari ini memberi liputan mengenai berita di atas. Nampaknya isu bahasa ini masih bercelaru dan tidak selesai semenjak merdeka lagi. Kawan MBA membahasakan dirinya sebagai 'kita adalah generasi yang ditipu oleh dasar pelajaran kebangsaan". Ini adalah kerana sebaik merdeka, bahasa kebangsaan diperjuangkan. Sekolah-sekolah kebangsaan ditubuhkan, pelbagi kempen bahasa kebangsaan diadakan dan tokoh-tokoh begitu bersemangat memperjuangkan bahasa, namun anak-anak mereka dihantar ke sekolah Inggeris juga.

Kembali kepada soal bahasa di UPM, mengapakah ia menjadi isu? (baca perhimpunan agung sudah hampir). Dulu ada sekolah melayu dari tadika hingga universiti. Kemudian tak boleh jadi, semenjak darjah satu kena ajar matematik dan sains dalam bahasa Inggeris. Pada masa itu semua universiti sudahpun mengajar dalam bahasa Inggeris. Isunya cuma timbul apabila UPM mengumumkannya sahaja, bukan kerana melaksanakannya.

Apakah yang ada pada sebuah akta?. Tahukah anda bahawa bahasa kebangsaan Singapura ialah bahasa Melayu?. Dan.... apa sudah jadi dengan bahasa Melayu di Singapura walaupun akta ini tidak ditukar?.

No comments: