Labels

Wednesday, July 14, 2004

IKAN AYA




aya dan tongkol
hidangan nasi dagang
penambat hati

RUMAH orang tua saya di kampung jarang-jarang sangat dikunjungi oleh orang-orang dari luar. Kehidupan kami sekeluarga atau lebih tepat lagi sekampung juga adalah amat sederhana, secara orang kampung. Jika ada orang sembelih lembu atau kerbau dapatlah kami memakan daging. Jika tidak, lauk utama ialah "ikan darat", seperti keli, haruan, sepat dan puyu. Jika ikan laut pulak biasanya hanyalah ikan selayang, kembung ataupun ikan aya. Ikan bawal dan tenggiri hanyalah bagi yang berada ataupun tidak ramai anak-anak.

Suatu hari (ini zaman saya kat universiti dulu), kawan-kawan saya dari KL nak sangat datang ke kampung saya dan mereka tiba juga akhirnya. Jadi mak saya hidangkan nasi dengan lauk-lauk biasa dari ulam-ulam dan yang agak "istimewa" sikit saya ialah gulai ikan aya. Kiranya sapu licinlah semua orang makan (sebab lapar, bukan sebab sedap). Lepas makan, mereka dan ayah saya duduk sembang-sembang sambil hisap-hisap rokok. Seorang dari mereka bertanya, apakah jenis ikan yang menjadi lauk kami makan tadi. Ayah saya jawab ia adalah ikan aya. Sembang-sembang lagi mereka kata ia adalah sedap dan tak pernah mereka makan. Sembang lagi, ayah saya kata orang luar (orang KL) tidak makan ikan tongkol, ia hanyalah makanan untuk orang miskin sahaja. Semua mereka setuju dan kutuk-kutuk ikan tongkol. Kemudian ayah saya beritahu, ikan aya dan ikan tongkol adalah ikan yang sama, nama saja berbeza. Lepas tu seorang dari mereka kata yang kau makan nasi dagang tu memanglah ikan tongkol, ikan tongkol adalah lauk utama dan asli bagi nasi dagang. Oops..... ada yang dah ingin memulau nasi dagang jika ia adalah ikan tongkol, tapi masih boleh bertahan jika ia adalah ikan aya. Oh jenama!.

No comments: