Labels

Friday, July 30, 2004

KERJA: DATANG AWAL ATAU PULANG LEWAT?




tidur di kantor
bekerja dalam mimpi
bos pasti sayang

BIASANYA staf yang pulang lewat dilabelkan sebagai yang rajin dan kuat bekerja. Walaupun dengan jumlah jam kerja yang sama, staf yang datang awal tidak diambil kira sebagai yang rajin atau kuat bekerja. Misalnya yang datang 7am dan pulang 5pm adalah tidak rajin berbanding dengan yang datang 10pm pulang 8pm. Kenapakan perkara ini kerap berlaku?

Ah biasalah... bos-bos mana ada yang bangun awal (mereka kerja, meeting dan dating sampai larut malam). Jadi bila staf yang tak ada depan bos, atau bila bos panggil dia dah balik, tentulah dia tidak rajin walaupun sudah melewati masa pejabat. Bagi staf yang datang lewat ini pulak, bagi mereka buat apa datang masa bos tak ada dan mengapa pulang sedangkan bos masih ada. Pekerja yang paling kuat bekerja rasanya adalah masyarakat Jepun, dan perkara ini memang berlaku di kebanyakan firma Jepun. Mereka tidak akan pulang sebelum bos mereka pulang (kekadang tu dok ngumpat bos @ meeting, main biliard ataupun paling kurang smooking ceremoney sementara tunggu bos balik).

Sambil jalan-jalan buang masa pada suatu hari, terjumpa tulisan/ hadis ini "berpagi-pagi murahkan rezeki" tertampal di salah satu punch card sebuah jabatan. Hmmmm kan bagus datang kerja di awal pagi tu...
* Datang awal - rajin
* Datang lewat - malas
* Pulang awal - culas
* Pulang lewat - tekun
* Datang awal + pulang awal - adil
* Datang lewat + pulang lewat - patut
* Datang awal + pulang lewat - zalim

No comments: