Labels

Saturday, July 24, 2004

RAMAI SUDAH MENJADI HAJI TANPA KE MEKAH




jering dan tangkai
angin sepoi bahasa
tetap kedekut

RAMAI di antara kita mungkin telah bergelar haji, iaitu selepas berjaya menunaikan rukun Islam yang kelima. Namun ada juga yang bergelar haji juga, tanpa ke Mekah, iaitu haji dam. Namun ia adalah lebih baik rasanya berbanding dengan haji bakhil, yang beerti kedekut ataupun tangkai jering.

Akhir-akhir ini kita dapati pelbagai kisah masyarakat yang meminta simpati berupa derma dan sebagainya. Umpamanya bagi pesakit-pesakit kronik yang memerlukan beratus ribu ringgit untuk menanggung kos perubatan. Memang tidak dinafikan bukan semua antara kita mempunyai duit untuk menderma. Namun sumbangan dan derma tidak semata-mata hanya dalam bentuk kewangan. Ada kalanya derma diminta dalam bentuk lain seperti doa, sembahyang hajat, sembahyang jenazah dan sebagainya. Di masjid siang tadi, ada seorang insan yang memohon kepada jemaah untuk tolong doakan kesihatan suaminya yang sedang berada di ICU sebuah hospital. Pihak masjid menganjurkan solat hajat dilakukan selepas fardhu Jumaat. Namun..... seperti biasa, yang bakhil adalah terlalu ramai. Mereka cepat-cepat meninggalkan masjid selepas selesai solat. Bagi yang berduit, mungkin lebih selesa menderma wang berbanding membacakan doa. Namun bagi yang tidak berduit dan tidak juga mahu memberi derma dalam bentuk lain, maka samalah seperti tangkai jering agaknya.

Sesungguhnya memberi derma atau hadiah dalam bentuk doa dan yang seumpama dengannya ini adalah banyak fadhilatnya kepada pemberi dan juga penerima.

No comments: