Labels

Monday, July 20, 2009

PERJALANAN WORTHING-SHEFFIELD

CATATAN KEMBARA WORTHING-SHEFFIELD

Worthing  East Crydon London St. Pancras  Sheffied

Perjalanan dimulakan dari stesen Worthing dengan pada jam 6.35 petang. Stesen Worthing sederhana besar dan dipenuhi dengan penumpang dengan basikal dan juga anjing. Keretapi menyediakan tempat khas untuk penumpang berbasikal. Saya tidak pasti samada basikal dan anjing juga dikenakan bayaran.

LancingPerjalanan ke Lancing melewati pemandangan indah dengan bukit-bukau dan di beberapa tempat kuda-kuda berkeliaran.

Shoreham-By-SeaPemandangan sepanjang perjalanan sangat indah dengan hiasan lembu-lembu yang berehat di lereng-lereng bukit. Terdapat banyak bot berlabuh di “by-sea”.

PostdaleStesen Portsdale adalah kecil. Pemandangan sepanjang perjalanan dihiasi dengan rumah-rumah Inggeris. Di kiri kanan terdapat padang-padang kriket dengan begiti ramai pemain dan penonton kriket.
Hove
Perjalanan biasa menuju ke stesen yang besar.

Haywards HeathPerjalanan ke sini melalui empat buah terowong. Di sebelah kiri-kanan terdapat banyak lading dan juga kambing biri-biri. Tren berhenti di sini agak lama di stesen ini. Saya tidak pasti sebabnya. Setelah tren berjalanan semula didapati bilangan gerabak sudah bertambah daripada empat menjadi lapab. Rupa-rupanya ia terlambar kerana mengunggu empat buah gerabak lagi untuk sama-sama mengikuti perjalanan.

Gatwick airportHujan sudah turn dengan lebatnya apabila tren tiba di stesen ini. Rami juga penumpang turun-naik di sini. Mereka pastinya adalah penumpang kapalterbang.

East CroydonSaya turun di sini dan membiarkan tren terus menuju ke London Victoria. Saya akan menaiki tren lain untuk ke London st. Pancras. Panic juga mencari platform yang betul. Tren pula tiba lewat dan tidak mengikuti waktu.

London St. Pancras
Perjalanan 30 minit daripada stesen East Croydon le London St. Pancras agak mencemaskan. Sebenarnya tren yang dinaiki tidak pasti akan ke mana. Terdapat pengumuman tren tidak akan berhenti atau melalui London Bridge. Ramai penumpang turun semula apabila mendengar pengumuman tersebut. Saya nekad sahajalah duduk dalam tren ini. Paling-paling teruk pun Cuma akan kena marah sahaja oleh konduktor.
Saya fikir petukar keretapi di UK lebih baik dan bersopan berbanding dengan di US. Saya pernah dimarah macam budak-budak oleh konduktor tiket dalam tren di New York kerana tersilap naik tren. Tren mereka tidak begitu canggih dan tidak ada papan elektronik di dalamnya. Harapkan pengumuman mulut yang bahasa Ingerisnya bukan kita faham sangat.


Seperkara lagi, saya pernah diminta bayar tol oleh pemandu van hotel di Washington DC. Katanya “saya tidak ada suku. Kamu bayarkan tol an boleh tuntut semula daripada hotel”. Oleh kerana “suku” sahaja, iaitu 25 sen, saya bayarkanlah. Pemandu ini pula tidak mahu hantar saya hingga ke detinasi sebenar. “Kamu turun sini, engkau seberang jalan ini dan itu di sana hotel kita. Engkau jalan sahajalah, aku tidak boleh masuk ni, jalan sesak kena buat u-turn jauh lagi”.


Ah … itu di US, kita sekarang di UK.

Mengikut jadual perjalanan, saya sepatutnya tiba di London St. Pancras pada jam 8.33pm. Saya agak panik apabila ia masaih belum tiba walaupun masanya telah melewati 8.33. Ia berhenti di City Thamslink dan kemudiannya Farrigton pada jam 8.45pm. Jam 8.50 tiba di London St. Pancras International. Saya nekad turun sahajalah. Tren saya yang berikutnya ialah pada jam 8.55pm di London st. pancreas, bukan St.Pancras International dan sekarang Cuma ada 5 mnit sahaja lagi. Kehulu ke hilir mencari papan notis, tidak ketemui tren ke Sheffield. Tidak ada juga petugas atau pusat maklumat untuk bertanya. Manusia agak ramai, masing-masing dengan urusan sendiri dan nampaknya tidak ada yang tahu untuk menjawab soalan. Akhirnya bertemu dengan seseorang yang memberitahu di mana stesen St. Pancras uang sebenar.

Apabila tiba di stesen, tren sudah 15 minit bertolak dan tren berikutnya adalah pada jam 10.25. Ia itu satu setengah jam terlewat. SMS Manan mengenai kelewatan bertolak yang mengakibatkan keleatan tiba. Jadual ketibaan pada jam 11.04pm sudah menjadi 1.21am.

Akhirnya tiba di stesen Sheffied setelah dua jam berada dalam tren ini.

1 comment:

Cat Cat said...

MBA,
Orang kat New York City & Washington DC semuanya arrogant - kurang mesra (orang kata)... Di tempat Cath tinggal, semuanya baik-baik belaka... (Masuk bakul angkat sendiri, babe... hehe)