Labels

Thursday, July 16, 2009

CATATAN BOSAN HARI KE-3

HOTEL DAN LAUT, DEKAT SANGAT


Hari ini ialah hari ke-3 saya bermalam di Worthing, UK. Moto The Kingsway Hotel ini ialah “Arrive as Guests … leaves as Friends”. Hotel ini letaknya beberapa meter sahaja daripada laut. Saya jangka tidak sampai pun 20 meter jarak hotel daripada laut. Jika berlaku tsunami, masyaallah!.

Jika di kampung waktu subuh disahuti dengan kokok ayam. Di Bandar pula barangkali dengan salakan anjing. Di sini, selain daripada bunyi ombak yang menderu-deru, bunyi kokok burung camar laut mengiringi Subuh hingga matahari terbit. Burung-burung ini begitu nyaring sekali kokoknya.

Malam tadi saya tidur pada jam 5 petang. Ia masih lagi dalam waktu Zohor, kerana Asar adalah pada jam 5.30pm. Saya terjaga pada jam 8 malam untuk solat Zohor dan Asar. Hari masih siang kerana Maghrib adalah pada jam 9:15 malam. Lepas itu saya tertidur lagi hinggalah jam 12 malam. Cukuplah tidur bagi saya untuk sehari. Sqaya solat Maghrib dan Isya dan menulis. Pada jam 3.30 pagi solat Subuh dan terus menulis dan akan berhenti pada jam 7 pagi untuk bersarapan pagi di hotel sebelum berjalan kaki ke tempat kursus. Begitulah rutin saya semenjak tiba di sini Ahad lalu.
Semenjak baru sekali bertemu nasi, iaiatu semasa makan tengahari Isnin. Ia disediakan oleh penganjur kursus. Semua makanan di sini halal kata mereka. Pada malamnya saya makan roti dan memanaskan rending ayam Sal’s. saya tidak biasa dengan jenama ini, tetapi Brahim sudah tidak ada rupa-rupanya di kajang, di tempat saya. Sal’s ini sedap jugalah. Usaha mencari beras telah berhasil, namun harganya sangat mahal. Ia itu lebih kurang RM10 untuk sekali masak. Saya putuskan untuk makan roti dan buah sahajalah. Roti juga mahal, iaitu RM7 sebuku dalam ukuran 18 keping yang nipis. Makan pagi di hotel juga tidak ada menu lain selain daripada 2 keping roti toast dan minuman sejuk dan panas. Buah-buahan juga tidak ada.

Kandungan kursus di sini agak mengecewakan. Janji dalam broucher ialah CAHRM, iaiatu Computer Application for Human Resource management. Saya jangka aplikasinya memang canggih dan diikuti dengan serba sedikit teori, tip atau terkini mengenai HR. Namun kami nhajya diajar MS Excel, Word dan Access sahaja selama dua minggu ini. Amat merugikan. Sungguhpun begitu, saya meletakkan diri saya bagaikan kelas yang kosong untuk menadah ilmu.

Semalam ada sesi memperkenalkan diri lagi kerana ada 2 lagi pelajar yang ketinggalan kapalterbang. Saya mengambil peluang ini untuk memberitahu secara paling berkhikmah akan rasa kecewa dan ekspektasi saya yang sangat berbeza bagi menghadiri kursus ini. Setiap perenggan kata-kata saya diberi jawapan oleh pensyarah. Saya tidak mahu berbalah dengan mereka, biarkan sahajalah. Oh ya, pelajar hanya lima orang dan semuanya orang HR, kecuali saya orang IT.

Sebelum pulang, pihak pengurusan kursus membuat temujanji untuk berbincang mengenai ekspektasi saya pada esok hari (hari ini). Kita tengoklah apa kesudahannya nanti.
Bos lama Datuk Dr. Ir. Wahid yang pernah berkursus di sini dulu sempat hantar mesej melalui FB “don’t take it too serious, enjoy your stay over there”

Cheers!

2 comments:

Anonymous said...

MBA,
harap dapat kayuh santai di Worthing.
pasti menarik.
tapi, kalau beramai ramai lagi menarik. kan?

Cat Cat said...

MBA,
I agree with Datuk's comment. Just enjoy yourself and have fun. Don't get all stressed out.