Labels

Sunday, August 01, 2004

SURE HEBOH TV3 HARAM - MUFTI


Majlis Mufti Malaysia dilaporkan memutuskan bahawa konsert Sure Heboh TV3 adalah haram kerana ia melalai dan menggalakkan maksiat di kalangan anak-anak muda. Sehubungan itu, mereka yang menganjur, menghadiri dan menonton konsert anjuran stesen televisyen swasta popular itu juga haram. Keputusan majlis itu diumumkan oleh Mufti Perak, Datuk Harussani Zakaria.

MB Selangor: Saya akan mendapatkan penjelasan daripada mufti Selangor.
KM N.Sembilan: No Komen
MB Pahang: TV3 perlu mengubahsuai program itu supaya sesuai dengan keputusan majlis itu. Apa yang diputuskan majlis berkenaan berlandaskan implikasi negatif yg timbul dan tidak dapat dinafikan lagi. Di Pahang sendiri, kita lihat ekoran dari program Sure Heboh itu ada kes khalwat dan rogol dilaporkan.

Astora Jabat: Dilaporkan semasa rondaan jam 5-6 pagi, pihak berkuasa tempatan Alor Setar menemui 326 kondom di sekitar kawasan tapan Karnival Sure Heboh TV3. Macamana ramai sangat orang boleh berzina di khalayak ramai dan mengapa penguatkuasa tidak buat rondaan lebih awal (dari 5-6 pagi)?.

Datuk Dr. Ismail Ibrahim (Pengerusi MAjlis Fatwa Kebangsaan): Fatwa ini tidak sah. Ia tidak ikut prosedur. Adalah sukar untuk menetapkan hukum bagi sesuatu perkara yang bersifat spesifik sebaliknya perlu ada satu garispanduan secara menyeluruh.

terkini - PM: Saya akan dapatkan penjelasan dari Majlis. Mereka buat fatwa tentu ada bersekali dengan penjelasannya.



No comments: