Labels

Thursday, August 05, 2004

DOT KOM DOT MAI



jalur gemilang
angkasa milik kita
perut keroncong

SEMPENA dengan bulan kemerdekaan ini, mungkin elok kita bercakap pasal maruah jalur gemilang dan kepentingan nasional. Dalam dunia blog dan IT umpamanya ramai orang yang patriotik di luar sana yang mempertikaikan mengapa digunakan perkhidmatan luar seperti blogger.com, blogdrive.com dan mengapa tidak something.com.my, apaapasaja.com.my. Kununnya penggunaan .my boleh memertabatkan nama baik dan maruah negara. Menjawab soalan tersebut, ada ke perkhidmatan blog seumpama itu di Malaysia?. Setakat yang diketahui, jaring adalah buat blog di alamat www.jaring.my/weblog. Dari segi namanya sajapun, cubalah tengok macamana alamat yang digunakan, contohnya http://www.jaring.my/weblog/view.php?user=siti2505. Alamat yang panjang berjela inipun dah menyusahkan semua pihak, macamana nak memertabatkannya?.

Dari segi URL biasa pula, pendaftaran DNS dengan MYNIC untuk .com.my dikenakan RM100 setahun sedanglan jika daftar .com sahaja cuma RM35 sahaja setahun. Mengapa MYNIC begitu mahal?. Mengapa epson.com.my sedangkan epson adalah company Jepun?. Mengapa orangkampung.com sedangkan ia adalah company malaysia?. Jawapannya senang saja, epson (sebagai contoh) sudah ada .com dan .com.jp, ia buat .com.my hanyalah untuk menarik minat pengguna malaysia dan perkhidmatan serta produknya dikhususkan untuk pengguna malaysia, itu saja. orangkampung.com pula ingin pergi global dan tak perlu bawa .my ke mana-mana (selain darti faktor harga dan panjangnya alamat).

Mengapa ramai yang menggunakan kereta proton?. Patriotik?. Sebab dia murah ..... Jika sebuah proton berharga Mercedes, adakah masih ramai yang akan membelinya?. Jika .com.my lebih murah berbanding .com adakah anda fikir .com.my tak laku?.

No comments: