Labels

Wednesday, August 18, 2004

KERJA KITA PROFESYEN KITA




hospital kita
pengarah juga doktor
rawat pesakit

BARU-baru ini kita ada dengar yang menteri kesihatan telah mengarahkan semua pengarah hospital supaya turut membuat kerja-kerja klinikal, melawat wad dan bertugas on-call. Pengarah dan pegawai menjaga hospital dan pusat perubatan yang berjumlah 300 orang ini tidak dibenarkan duduk dikerusi pengarah untuk memanaskan kerusi pentadbiran semata-mata. Menteri tersebut berpendapat dengan ini doktor yang dilantik sebagai pengarah ini tidak akan lupa akan ilmu kedoktoran yang telah mereka pelajari dan merupakan profesyen mereka walaupun mereka kini lebih menumpukan kepada kerja-kerja pentadbiran.

Jika anda masih ingat, lama dulu semua pengetua atau guru besar sekolah telah diminta masuk ke kelas dan mengajar sekurang-kurangnya satu subjek dalam seminggu. Mengajar merupakan tugas wajib pengetua. Jika pengetua tidak mengajar, dikhuatiri mereka juga akan hilang ilmu dan seni mengajar. Namun alasan utama pengetua diwajibkan mengajar ialah kerana adanya profesyen lain yang berminat untuk jadi pentadbir di sekolah. Kata mereka, cikgu tidak pandai mentadbir, cikgu patut mengajar sahaja dan kerja mentadbir patut diberi kepada golongan pentadbir sahaja. Menyedari akan bahaya dan ancaman tersebut, maka semua pengetua diminta untuk mengajar dan sayugia diingat, untuk mengajar perlu mendapat lesen mengajar dan lesen ini hanya dikeluarkan kepada guru sahaja. Jika ada pengajar yang mengajar tanpa lesen, mereka ini boleh ditangkap dan dihukum di bawah akta tertentu.

Apa yang saya nampak ialah, arahan supaya pengarah hospital turut merawat pesakit juga adalah kerana sudah ada ura-ura bahawa jawatan tersebut turut diidam-idamkan oleh golongan lain yang bukannya dari pegawai perubatan @ doktor.

Lepas ini apa pulak agaknya ya?. Pengarah kastam kena pergi kutip cukai. Pengarah imigresen kena pergi buat paspot. Pengarah JPJ kena pergi buat ujian memandu. Pengarah IT kena buat program dan banyak lagi. Mungkin ada baiknya juga.

No comments: