Labels

Tuesday, August 31, 2004

HOKI & BADMINTON


HOKI adalah antara beberapa permainan yang MBA tidak minat dan tidak tahu main. Alasan kukuh yang boleh diberikan ialah, semasa MBA bersekolah rendah, kemudahan main hoki ini tidak ada di sekolah. Maklumlah sekolah kat kampung dalam tahun 60an. Untuk tubuhkan pasukan hoki, kena beli set kayu hoki (selain jersey dan kelengkapan lainnya). Berbanding dengan bola sepak, jika dapat dibeli (atau terima derma) sebiji bola sahaja, kira budak sekolah dah boleh tendang-tendang dan sediakan palang gol sendiri. Bila masuk ke sekolah menengahpun kemudahan hoki masih tidak ada. Bila masuk ke sekolah berasrama penuh, bila tengok kawan-kawan lain rancak main hoki dan masing-masing ada kayu hoki sendiri, rasa2nya pada masa tu dah terlambat sangat dah untuk meminati hoki. Alasan yang boleh diterima kan?.

Walau bagaimanapun, bagi adik-adik MBA, di sekolah rendah & menengah yang sama juga... depa main 'hoki' dengan kayu hoki buatan sendiri. Entah jumpa bola dari mana. Akhirnya seorang dari budak-budak tu hanya setakat main-main macam tu sahaja dapat bermain hoki mewakili negeri (bawah 16 tahun) dan akhirnya wakil pasukan utama negeri. Mungkin budak kampung MBA ini terlebih pandai main hoki atau mungkin juga orang negeri MBA ini (walaupun ada kemudahan kat sekolah) semuanya tidak berapa pandai main hoki. Walau bagaimanapun budak ini tidak begitu minat main hoki wakili negeri kerana tidak mendapat banyak RM berbanding dengan hanya main bola wakili kelab tempat kerja sahaja dia dah dapat gaji bulanan tanpa perlu hadir bekerja.

BADMINTON
MBA boleh main badminton dan wakili sekolah walaupun di sekolah rendah & menengah tidak ada dewan. Kami berlatih di kawasan lapang dan terpaksa berlawan dengan tiupan angin pula. Jumpa dewan semasa pertandingan sahaja. Pasukan kami selalu sahaja kalah bila bermain dalam dewan sebab tiada angin yang membantu... Bila dah masuk universiti tidak main badminton lagi. Bila belajar lagi, MBA kena main badminton lagi dan permainan pertama MBA ialah melawan seorang inspektor polis yang glemer. Dia punya penyokong punyalah ramai dan MBA dah kecut perut tengok dewan yang besar. Namun dah kerana terpaksa, mainlah jugak dan.... menang pulak tu (inilah yang nak ceritanya sebenarnya). Kesimpulannya bakat atau apa?.

Ini lagi best.... masa MBA kat Jepun pada tahun 1989, masa tu Malaysia adalah juara piala Thomas mengalahkan Indonesia. Pelajar Indonesia kat Jepun sana tidak puashati dan mengadakan satu pertandingan badminton Indonesia Vs The World (kecuali Malaysia) dan mereka menang. Kira juara dunialah tu. Akhirnya dengan segala kesukaran, pelajar Malaysia terpaksalah membuat pasukan ala-ala piala Thomas untuk melawan pasukan Indonesia yang memang ramai pada masa itu. Nak dijadikan cerita pasukan kami telah menang dalam batle of the badminton tersebut dan akhirnya secara gentlemen, Indonesia mengakuilah bahawa piala Thomas yang dimenangi tersebut memang hak Malaysia.

No comments: