Labels

Saturday, August 28, 2004

SOLAT JUMAAT


OLEH kerana masih bersukariabercuti, maka semalam dapatlah MBA memerhati apa yang berlaku semasa masuk waktu zohor di taman perumahan sendiri. Setelah azan memanggil umat Islam menunaikan sembahyang Jumaat, masih kelihatan ramai lagi umat sawo matang yang sudah akhil baligh mundar mandir ke sana-sini. Ada yang berada diperhentian bas & teksi dan tak kurang juga di stesen LRT. Tidak kurang juga yang duduk-duduk di taman atau di beranda rumah. Oh.... beginilah rupanya taman perumahanku. Tidak hairanlah ada rumah yang dipecah masuk semasa waktu sembahyang Jumaat, ramai yang tidak sembahyang rupanya.

Fenomena ini bukan sahaja berlaku di bandar, malahan di desa juga dua kali lima sahaja. Bagi negeri yang bercuti pada hari Jumaat, depa ni ambil kesempatan pergi berkelah, bukannya bersedia untuk berJumaat. Alahai umat Islam.... Malahan di kampung tok siak terpaksa membilang samada makmum sudah cukup 40 orang untuk berJumaat atau sembahyang zohor sahaja. Di bandar seperti KL ini, nasib masjid pada hari Jumaat agak berbeza. Hampir tida masjid yang tidak penuh dibanjiri makmum. Malahan terasa masjid-masjid besar di KL adalah terlalu kecil dan tidak mampu menampung ribuan jemaah. Suatu masa nanti mungkin terpaksa diadakan Jumaat dalam dua syif sebagaimana di kota London agaknya.

Selama enam bulan di Jepun dulu MBA sembahyang Jumaat dengan kurang dari 10 orang. Ini ditambah pula dengan Muslim dari negara-negara tertentu yang langsung tidak mahu sembahyang Jumaat kerana tidak cukup 40 makmum. Dimaklumkan kini sembahyang Jumaat sudah tidak lagi semeriah dulu dan pihak Jepun sudah tidak lagi memperuntukkan dewan untuk Jumaat. Bagi yang ingin sembahyang pandai-pandailah membawa diri...

No comments: