Labels

Saturday, August 21, 2004

MRR2: Tiada Jurutera Tempatan?



APABILA tiang-tiang Lebuhraya Lingkaran Tengah II (MRR2) retak, ianya ditutup kepada semua pengguna selama tiga bulan demi untuk keselamatan dan usaha untuk memperbaiki kerosakan tersebut. Apabila pengguna @ rakyat bersungut, menteri Kerja Raya memohon kepada kerajaan RM20 juta untuk memperbaiki kerosakan tersebut. Pihak TV3 ada membuat survey kepada penontonnya siapa yang harus menanggung kos pembayaran, kerajaan atau kontraktor?. Keadaan bertambah kecoh apabila kerajaan mengarahkan pakarunding dari German (yang tidak boleh dipertikaikan) dipanggil untuk membuat kajian akan sebab musabab keretakan tersebut berlaku. Persatuan pengguna melaporkan perkara ini kepada polis dan Badan Pencegah Rasuah (BPR). Sekarang masih dalam siasatan.

Minggu lepas kami hadir ke mesyuarat perkhidmatan dan seperti biasa soalan yang ditimbulkan ialah "tengok itu MRR2, bila retak panggil pakar dari German, apa kita punya engineer buat?. Apa orang German tahu pasal lebuhraya kita?".

MBA: Senyum (sinis) sebab depa nak bangunkan sistempun panggil pakar luar negara walaupun orang dalam boleh buat dengan lebih baik dan murah. Cakap banyakkan, ekonomi negara pulak tak melonjak.

No comments: