Labels

Wednesday, August 25, 2004

LEBUHRAYA PANTAI TIMUR (LPT)


MEMANDU dari rumah di Kuala Lumpur ke Kuantan dulunya memerlukan empat jam, kini dengan adanya LPT ia hanya mengambil dua jam lebih sedikit. Jumlah keseluruhan perjalanan ke kampung hanyalah lima jam sahaja. Setelah siapnya LPT Fasa ke-2 (belum dibina), rasa-rasanya tempoh perjalanan akan dikurangkan ke separuh lagi.

Rasa-rasanya LPT adalah era ke-3 kemudahan perjalanan dari Pantai Timur ke Kuala Lumpur. Dulunya perjalanan terpaksa menempuhi bukit bentung yang curam berliku. Kemudian lebuhraya KL-Karak menggantikan bukit bentung dan kini LPT melengkapkan lagi perjalanan.

Jika dulunya kami anak beranak kerap berhenti di Maran samada untuk makan atau sembahyang, kini bandar Maran telah tiada lagi dalam kamus perjalanan kami menggunakan LPT. Inilah agaknya yang menjadikan peniaga sedikit fobia dengan pembinaan lebihraya. Kemungkinan bandar-bandar kecil di sepanjang perjalanan akan menjadi sepi dan tidak disinggahi lagi sepanjang perjalanan. Ini jugalah yang menjadi salah satu faktor mengapa LPT Fasa 2 ditangguhkan pembinaannya selama dua bulan lagi, iaitu untuk menentukan laluan yang betul.


No comments: