Labels

Wednesday, August 11, 2004

SAINS & MATEMATIK TIDAK BERCAMPUR?




setitik air
kecil mahupun besar
masih setitik

TERINGAT tawarikh dulu-dulu masa di sekolah menengah rendah.Pada zaman itu matematik dipanggil ilmu hisab dan sebelum itu dipanggil ilmu pasti. Sejarah pula dinamakan tawarikh dan geografi dipanggil ilmu alam.

Sebaik keluar dari kelas ilmu hisab, kami ke makmal sains. Cikgu sains mengajar bab campuran dan sebatian. Jadi kami disuruh campurkan pasir dengan air, air berwarna dan tulen dan banyak lagi. Sampai bab nak campurkan asid dengan alkali, cikgu meminta titiskan setitik asid dari picagari ke dalam bekas berisi larutan alkali. Tadi dalam kelas ilmu hisab kami baru berlajar pasal angka pecahan, iaitu satu perdua, satu pertiga dan sebagainya. Ada seorang kawan saya ni yang begitu taksub dengan ilmu hisab agaknya, hanya mahu menitiskan setengah titik asid sahaja.

guru sains: masukkan paling sedikit sahaja, iaitu satu titik asid sahaja.
murid ilmu hisab: cikgu, setengah adakah lebih kecil dari satu?
guru sains: ya
murid ilmu hisab: Jika begitu saya ingin masukkan setengah titik sahaja
guru sains: Unit paling kecil di sini ialah satu titik, tidak wujud setengah
murid ilmu hisab: ilmu hisab kata setengah lebih kecil dari satu cikgu
guru sains: ini ilmu sains, cuba awak tunjukkan secara sains bahawa wujudnya setengah titik. Saya ingin tegaskan bahawa memang setengah titik tidak wujud. Walau bagaimanapun saya akui ada titik yang besar dan ada titik yang kecil. Walaupun saiznya mungkin separuh, tetapi ia tetap dinamakan satu titik dan setengah titik tidak mungkin wujud.
murid ilmu hisab: ilmu hisab dan ilmu sains tidak boleh bercampur cikgu?
cikgu sains: ????

No comments: