Labels

Friday, August 27, 2004

KUALA BERANG


Pekan Kuala Berang pada 1999 tiada bezanya dengan 2004
ESOK kira-kira 11,000 pengundi DUN Kuala Berang akan mengundi untuk memilih wakil rakyat mereka. Kuala Berang memang terkenal di negeri Terengganu. Ia dikenali kerana entah mengapa slanga pertuturan penduduknya adalah amat berlainan dengan slanga standard orang Terengganu. Penduduk di sini yang dipanggil orang ulu oleh orang kuala bertutur dalam pelat tersendiri yang amat sukar untuk difahami. Ia seolah-olah bahasa orang asli. Sesekali kedengaran seakan-akan bunyi orang Parit di Perak yang bercakap. Persefakatan di kalangan penduduk, khususnya di pendalaman di daerah ini juga dikatakan begitu intim sekali. Joke yang masyhur zaman dulu ialah: jika orang luar terlanggar ayam penduduk kampung di sini dan tiada perundingan dibuat, jangan haraplah mereka boleh selamat dalam perjalanan pulang nanti...

Penduduk di daerah Besut dan Setiu menggunakan slanga Kelantan, sementara di daerah Kemaman telah dipengaruhi dengan Slanga Pahang (atau orang Kuantan yang dipengaruhi slanga Terengganu). Maka tinggallah cuma daerah Kuala Terengganu dan Dungun sahaja yang masih tetap dengan bahasa Terengganu standard. Pada kebiasaannya penduduk Besut dan Setiu menggunakan kenderaan dengan plat D (Kelantan) maka orang Kemaman pula menggunakan plat C (Pahang). Maka cuma tinggal orang Kuala Terengganu, Dungun dan Hulu Terengganu (Kuala Berang) yang menggunakan plat T (Terengganu).

Dulu Kuala Berang pernah terkenal kerana terjumpanya batu bersurat dan kini sekali lai terkenal dan didatangi oleh pelbagai pembesar negara kerana adanya pilihanraya kecil yang pertama bagi sesi ini.

Selamat mengundi kepada pengundi DUN Kuala Berang.


No comments: