Labels

Thursday, August 26, 2004

KUBUR BUKAN HANYA UNTUK SIMATI


Perkuburan Islam Sarajevo
SEBUT sahaja kubur, terbayang kepada kita semua tentang satu kawasan yang menyeramkan, penuh dengan semak samun atau mungkin berhantu. Pada kebiasaannya tanah perkhuburan, khususnya perkuburan orang Islam tidak dijaga rapi dan terbiar dinaiki lalang dan semak samun. Kubur hanya dibersihkan sekali sekala bila ada kerja gotong royong ataupun kematian. Ia hanya dikunjungi sekali dalam setahun, iaitu pada hari raya. Entah di mana silapnya, mungkin kerana soal hukum yang tidak membenarkan pusara didirikan atau mungkin mengenai kepercayaan yang dipegang. Namun tidak ada salahnya jika kawasan perkuburan dibersihkan dan dijaga rapi.

berehat di perkuburan Jepun
Di KL terdapat 6 perkuburan Islam, 7 Cina/Budha dan 5 Hindu. Rasa-rasanya perkuburan Islamlah yang paling menyeramkan. Jika dilihat Nilai Memorial Park, kita tidak akan menyangka bahawa ia adalah untuk orang yang telah mati, ia kelihatan hidup dan merupakan suatu peluang perniagaan yang berjaya kepada pengusahanya. Khabarnya tanah perkuburan di Jepun juga indah begini.

Saya amat menyokong hasrat Datuk Bandar KL untuk melihat semua tanah perkuburan di KL kelihatan hidup dan bukan untuk orang mati sahaja. Masanya akan tiba nanti.

No comments: