Labels

Sunday, August 29, 2004

PASUKAN OLIMPIK KITA


PASUKAN Olimpik kita telah pulang dengan tangan kosong. Ia adalah merupakan perkara biasa dan tidak ada apa yang patut dimalukan. Ini adalah kerana dalam 202 negara yang bertanding, cuma 70 sahaja yang berjaya membawa pulang sekurang-kurangnya satu pingat. Kita adalah salah sebuah dari 132 negara yang pulang dengan tangan kosong tersebut. Namun ada kemungkinan negara-negara lain tidakpun berbelanja besar dan tidak pula meletakkan sebaran sasaran untuk menang. Mungkin juga yang pergi bertanding tersebut ialah atlit yang memang sudah jauh melepasi kelayakan.

Bagi negara kita, sasaran pingat amat diharapkan kepada badminton. Dalam sukan ini kita memang juara dunia. Semasa ia tidak dipertandingkan dulu, kita cukup bersungguh bersuara untuk dipertandingkan di olimpik dengan harapan pingat adalah milik kita. Begitu jugalah dengan sukan lain seperti hoki, bola sepak, sepak takraw dan silat olahraga. Kita memang juara dalam membawanya ke tengah dan selepas itu menjadi penonton negara lain menggondol pingat.

Apa nak jadi ek?

Dalam tahun 70an dulu, MBA adalah kaki bola dan dianggap juara (ala... juara kampunglah katakan...). Memang scorer yang hebat. Tapi kat kampung kami tidak ada padang bola, kami main dicelah-celah pokok kelapa sahaja. Kampung-kampung lain yang datang bertandang semuanya bungkus belaka. Jadi kami adakanlah juara liga kampung. Alahai bila bermain di padang bola sebenar, wau besarnya padang bola, wah lebarnya tiang gol dan pasukan kami dapat telor ayam sajalah dalam pertandingan ini. Ini belum lagi bertanding di stadium... Rasa-rasanya pasukan negara sekarang ni macam itulah.... pergi ke Athen ni macam pasukan kampung kami yang tak dapat menghabiskan masa perlawanan 90 minit kerana kekurangan segala-galanya.

No comments: