Labels

Tuesday, August 17, 2004

KEHIDUPAN BERMULA DI USIA 40



lilin ditiup
hati berbagai rasa
lahir semula

BEBERAPA tahun dahulu saya diminta memberi sedikit ucapan pengenalan diri kepada peserta kursus antarabangsa yang sama-sama menghadiri kursus dengan saya di negara matahari terbit. Di antara lain saya memberitahu bahawa pada hari tersebut usia saya baru mencapai dua hari. Apabila semua peserta tercengang, barulah saya maklumkan satu ungkapan bahawa "kehidupan seorang lelaki bermula ketika usianya 40 tahun". Maknanya usia sebenar saya (pada ketika itu) ialah 40 tahun 2 hari. Ada dua peristiwa berlaku pada hari tersebut, iaitu sebaik sahaja saya habis berucap saya telah dilantik sebagai ketua kelas dan pada sebelah petangnya saya dipaksa meniup lilin yang dicacakkan pada kek kerana menyambut ulang tahun kelahiran saya yang pertama.

Usia 40 adalah sangat-sangat saya nantikan semasa baru masuk kerja. Sebabnya?. Pada usia tersebut seseorang kakitangan kerajaan boleh memohon untuk bersara pilihan dan bolehlah bekerja di sektor swasta. Namun apabila dah mencecah 40, nampaknya tawaran-tawaran yang dulunya sungguh rancak datang, kini tidak muncul lagi. Alasan manis yang diberikan ialah "anda terlalu banyak pengalaman dan kami sudah tentu tidak mampu membayar gaji yang selayaknya untuk anda". Namun sebenarnya ia berbunyi "Anda sudah lama kerja gomen, cara kerja dan atitud anda adalah atitud gomen, mana boleh anda kerja dengan pihak swasta yang serba serbi mahu pantas".

Setelah melebihi 40 ni, satu lagi usia yang ditunggu ialah 55 atau 56. Ia itu untuk bersara wajib (itupun jika umur panjang). Pada ketika ini, bagi pekerja yang belum mencapai usia tersebut, sudah tentu berasa hairan dan menyampah dengan orang-orang tua@lama yang sudah mencapai umur bersara tetapi masih tidak mahu berhenti kerja lagi. Asyik dok sambung kontrak lepas dua tahun dua tahun lagi, lepas tamat sambung lagi. Yang muda kata macamana junior nak naik, yang senior kata umur subsidi tu patutnya bukan masa dok tengking-tengking orang lagi, tapi patut tadah kitab kat semejik saja.

Terlalu banyak sebab mengapa seseorang yang telah mencapai usia bersara tetapi masih juga ingin menyambung perkhidmatannya. Entahlah, jangan memukul dulang paku serpih sudahlah.

No comments: