Labels

Saturday, November 06, 2004

SABTU KERJA


HARI INI ialah hari Sabtu minggu pertama. Sepatutnya perkhidmatan kerajaan bercuti, namun ia telah dijadikan Sabtu bekerja untuk digantikan dengan Sabtu minggu kedua, iaitu sehari sebelum hari raya. Ini menjadikan cuti am untuk hari raya bertambah panjang lagi. Ya lah, jika sabtu tersebut tidak diistiharkan cutipun, staf tetap akan memohon cuti rehat juga.

bos: Mengapa awak mohon cuti Sabtu ni?

staf: Saya penatlah bos, dah tiga minggu berturut-turut kena kerja hari Sabtu.

bos: Itu baru tiga Sabtu. Awak tahu ke yang saya ni dah kerja selama 20 tahun Sabtu?. Cuba awak kira 20 tahun ada berapa hari Sabtu?. Kebanyakannya kami kena kerja pada hari Sabtu berturut-turut selama 20 tahun tersebut.

staf: Itu bos (beri arahan saja), saya kuli (kena buat kerja) ...

bos: o'o... tolong sikit ya, awak baru setahun kerja, confirmpun belum. Saya jadi kuli selama 10 tahun sebelum dapat naik pangkat tau!.


Saya ada seorang kawan yang menghabiskan semua hari cuti rehatnya untuk bercuti pada hari Sabtu. Beliau tidak akan bekerja pada setiap hari Sabtu dengan alasan pertama trafic jam yang teruk dan keduanya suaminya tidak bekerja Sabtu (pekerja swasta).

No comments: