Labels

Monday, November 22, 2004

PENGURUSAN MASJID: CERITA HARI RAYA



masjid yang besar
takbir tidak bergema
makmum khuatir

BIASANYA sembahyang Aidilfitri adalah lebih lewat daripada sembahyang Aidiladha. Mungkin disebabkan oleh disunatkan makan dulu sebelum Aidilfitri berbanding Aidiladha. Seingat aku, Aidiladha yang lalu sembahyang jam 9am, jadi ingatkan kali ini Aidilfitri ialah 9:30am. Rupa-rupanya depa nak sembahyang 8:30am. Tergopoh-gopoh bersiap kemudian nak ke surau atau masjid?. Oleh kerana anak-anak malas nak berjalan ke surau, jadi kami ke masjid dengan memandu.

Tiba di masjid, semua sudut sudah penuh dengan makmum, Cuma boleh bertenggek atas tangga bersama-sama dengan Paki dan Bangla. Takbir bergema dan bersahut-sahutan. Tiba-tiba suasana masjid jadi hening dan kedengaran “suara senyap”. Sebabnya alat pembesar suara rosak. Mula dari saat itu semua makmum jadi gelisah. Akhirnya bila tiba waktunya, sembahyang diteruskan juga. Namun entah apa yang dibaca imam, entah takbir keberapa dan entah apa-apa yang dibuat makmum. Selepas salam, ada yang mengaminkan doa, ada yang berbisik-bisik dan ramai yang terpinga-pinga. Bila tiba imam naik ke mimbar nak baca khutbah, ramailah makmum yang keluar dari masjid. Ada yang balik ke rumah dengar khutbah dalam TV, ada yang duduk dalam kereta dengar khutbah dari masjid Shah Alam melalui radio.

Inilah keadaannya masjid di tanah air ku. Ia berlaku di masjid besar di kampung mertua. Perkara ini mungkin tidak akan berlaku di masjid kampung aku. Sebabnya masjid kat kampung aku kecil sahaja, tak payah pakai pembesar suarapun masih boleh didengari. Lagipun masih ada pembesar suara back-up yang pakai bateri kat masjid kampung aku tu.

Andai katalah ada cadangan supaya semua pengurusan dan penyelenggaraan masjid dilakukan oleh sebuah syarikat yang akan menjaga semua benda seperti lampu, kipas, tandas, karpet, atap, dinding, sampah dan semuanya, tentu ramai yang akan menentang sebab mungkin katanya kerajaan nak masuk campur urusan masjid. Jika dibiarkan, beginilah jadinya.

No comments: