Labels

Friday, November 26, 2004

KITA BUKANNYA WALI


imej ihsan dari Library of Islamic Web Sites

seorang wali
dua saksi yang adil
susahkah kita?


SEMASA saya budak-budak, saya cukup setia kepada arahan orang tua saya. Perangai kesetiaan saya ini kadang-kadang memberikan masalah kepada mereka. Sampaikan ada kalanya mereka menggelarkan saya sebagai wali atau tok wali. Pokoknya adakah kehidupan seorang wali akan menyusahkan orang lain?.

Misal kata ayah saya menyuruh saya ke kedai untuk membeli rokok "playar goli" (players gold leaf). Sebagai anak yang patuh, jika rokok segeret (cigrate) yang ada kat kedai ialah Pall Mall atau 555 (tiga-lima), saya akan pulang dengan tangan kosong dan tidak akan membeli rokok yang disuruh. Sudah tentu ini betul kan?. Tapi bagi ayah saya yang kecanduan rokok, sudah tentu dia akan hisap sahaja apa rokok yang ada, wat ema rokok daunpun. Jadi kesetiaan saya yang lurus bendul atau tiada alternatif ini memang menyusahkan mereka.

Sebenarnya entri ini saya nak kenen kepada orang-orang tertentu yang merungut kerana gagal menghubungi saya melalui telefon. Mereka komplen telefon saya selalu bertunang (engage) dan mesin sahaja yang menjawab. Saya rasa mereka ini sudah naik ke tahap wali agaknya!. Sebab jika manusia biasa, jika h/phone bertunang, bolehlah hantar SMS, atau e-mel atau guna talian tetap atau talian rumah atau fax atau Instant Messenger atau ICQ dan banyak lagi saluran perhubungan. Sekarang barulah saya tahu betapa susahnya berurusan dengan orang yang bertaraf 'wali' ini.

Saya cumalah manusia biasa dan berharap entri ini tidak bermaksud untuk menghina wali Allah atau yang seerti dengannya.

No comments: